Талановитим вхід без черги
Голова оргкомітету фестивалю, професор, ректор КНУКіМ Михайло Поплавський, відкриваючи свято, ємко охарактеризував ознаку часу: у красивих людей усе оточуюче має бути красивим і гармонійним, тому дизайн сьогодні розвивається потужно. Це дизайн одягу, інтер’єру, ландшафту, графічний дизайн і реклама, — саме такі номінації визначені пріоритетними на фестивалі. На них і були орієнтовані конкурсно–освітні проекти молоді.
Коли ректора запитали, чи є у нього фаворити серед конкурсантів, він лаконічно відповів, що його головне завдання — не заважати. Справа мудрого керівника — вчасно відчути хорошу ідею і допомогти її втілити організаційно та фінансово. Правди ніде діти: ця філософія не тільки сповідується ректором, але і повсякчасно ним реалізовується. Підтвердженням стають високі конкурси при вступі до університету, нові учбові корпуси, імениті випускники та, власне, й організація будь–якого заходу, пов’язаного з іменем Поплавського.
Про те, що протекціонізм відсутній у КНУКіМ, свідчить часте посилання ректора на соціальні мережі. Вуз активно в них працює, більше того, Михайло Поплавський твердо переконаний, що справжні самородки народжуються в глибинці, ген їхнього таланту передається з діда–прадіда. Завдяки iнтернету можна виявити новаторів та вчасно підставити їм плече. «Життя любить наполегливих», — звучить рефреном його вислів, і важко сказати, кого більше він стосується: самого ректора, чи його студентів.
Переможцям дістається все
Конкурсно–освітні проекти фестивалю студентів Інституту дизайну і реклами готують за всіма правилами курсової роботи, яку курирує викладач–керівник. Переможці отримують не лише моральне, а й матеріальне задоволення: хто навчався на комерційній основі, переводиться на бюджетну, — така принципова позиція ректора.
Щодо самої системи освіти, то професор Поплавський завжди був переконаний у перевагах фундаментальної підготовки радянських вузів. Поїздивши по світу, побачивши і «помацавши» Болонську систему, запозичив iз неї індивідуальний підхід до кожного студента і поєднав обидва напрями. Додав до них новаційні спрямування, і в результаті методика навчання у КНУКіМ порівну єднає в собі теорію з практикою, готуючи впевнених професіоналів.
Як, наприклад, випускниць інституту, лауреаток фестивалю в номінації «Дизайн середовища» минулих років Софію Максимчук, Катерину Бродкіну, Тетяну Кузнєцову, якi по закінченні навчання створили приватні дизайнерські компанії.
Частими гостями на фестивалі дизайну і реклами стають представники зарубіжних фірм, які одразу укладають трудові контракти з молодими спеціалістами. Так, минулорічного лауреата номінації «Дизайн одягу» Владислава Вишневецького не забарилися запросити одразу на посаду асистента до Краківського інституту дизайну.
Випускники інституту за контрактами працюють у Парижі, Празі. З Олексієм Хлистовим, наприклад, уже під час демонстрації його проекту уклали угоду, і сьогодні він є особистим стилістом музичного гурту «Авіатор».
Проекти, які потрібні людям
Цікаво, що проекти всіх номінацій, представлених на розгляд журі, мають цілком прикладний характер. Інтер’єри цивільних будівель: магазинів, ресторанів, кафе, дошкільних закладів, міні–готелів, бібліотек, вокзалів, а також невеликих об’єктів громадського обслуговування: басейнів, лісових будиночків, станцій, пішоходних переходів, виставкових центрів, оздоблення вулиць, — можна хоч завтра втілювати в життя. Проекти завершені, прораховані, за що, певно, слід подякувати професорсько–викладацькому складу Інституту дизайну і реклами КНУКіМ, який розумно орієнтує студентську думку, не обмежуючи при цьому політ фантазій.
Член журі Вадим Абизов, завідувач кафедри дизайну середовища КНУКіМ, доктор архітектури, академік, заслужений архітектор України, згадав захист студентів проекту Бахчисарайського комплексу. Ця робота не перемогла на попередньому фестивалі, проте стала доречною підставою для подання необхідних документів до ЮНЕСКО, щоб кримський історичний ансамбль розглянули як об’єкт, вартий охорони. Такий практичний внесок не менш цінний, ніж особисте визнання.
Представлені на фестивалі роботи часто мають конкретну адресу свого втілення, наприклад, реконструкція парку у Херсоні, озеленення пляжної зони у Прилуках, благоустрій двору в історичній частині Ужгорода, формування ландшафту санаторію «Пролісок».
Номінація «Графічний дизайн і реклама» показала роботи, які зацікавили б книжкові видавництва та рекламні агенції, що часто потерпають від нестачі підготовлених кадрів і дорого дали б за гарного спеціаліста, який володіє олівцем.
Мода — наше все
Буйство креативу продемонстрували колекції в номінаціях напряму «Дизайн одягу». Рret–a–porte представив одяг на всі смаки молоді, з новітніми віяннями і традиційними прийомами, поєднанням різнофактурних тканин і ультрамодних аксесуарів, що не раз викликали аплодисменти у публіки. Номінація «Одне плаття» мала оригінальні ідеї, які тяжіли до вечірнього вбрання. Моделі «Арт–дизайну» були пов’язані з футуристичними мотивами та оптимістичними враженнями водночас. Члени журі Тетяна Земскова та Олена Ворожбіт, Анна Бублік, Лариса Лобанова, провідні дизайнери України, без поблажок оцінювали ідеї та їх виконання.
Член журі Юлія Поліщук, викладач Лондонського університету креативних мистецтв, засновник бренду Miss U, вважає, що українська школа дизайнерського одягу дуже сильна. Вона представлена у світових бутiках, а ось на батьківщині молодих українських кутюр’є відсутній так званий універмаг, де вони могли презентувати свої ідеї й підтверджувати тим самим свою затребуваність.
Немає жодних сумнівів у тому, що висловлені під час фестивалю ідеї щодо створення дизайнерського коледжу, міжвузівського центру з реалізації творчих особистостей, створення універмагу від кутюр скоро знайдуть втілення у життя. Як зазначив Михайло Поплавський, наступний V фестиваль дизайну і реклами стане міжнародним.
КОМЕНТАР
В’ячеслав Колейчук,
архітектор, професор кафедри «Дизайн середовища» Московського архітектурного інституту, лауреат державної премії Росії:
— Як художник, я — за майбутніх геніїв. Авторів проектів слід підтримувати з перших кроків. Без нашої допомоги геніїв не буде, їх слід вести по життю. Цей фестиваль поставить молодь на той п’єдестал, якого вона заслуговує. Головне — підтримка переможців!