Обезголовленою скульптуру давньослов’янського бога Світовида (вона стояла в парковій зоні між Михайлівською та Софійською площами) кияни побачили минулої п’ятниці. «Скульптура роботи заслуженого художника України Інни Коломієць простояла на цьому місці тридцять років. Її, нагадаю, встановили з нагоди 1500–річчя Києва, — розповів «УМ» жрець Вогнедар, заступник голови Об’єднання рідновірів України. — Нам, послідовникам рідної віри українців — язичництва, вона була дуже дорога, адже мала для нас насамперед духовне значення, слугувала культовим мiсцем. Тут ми збиралися на великі свята для здійснення обрядодійств та молитов. А тепер наш сакральний символ знищено».
Чому і кому став заважати Світовид саме зараз, у рідновірів є підозри: нині йде тотальна зачистка Києва від прадавніх українських символів, пов’язана зі святкуванням 1025–річчя хрещення Київської Русі. У листопаді минулого року на території Національного музею історії України було знищено дерев’яну скульптуру Перуна. А міліція не знайшла в тому дикунському акті «складу злочину», тому винні так і не понесли ніякого покарання. Тож рідновіри не дуже вірять у те, що міліція тепер кинеться шукати винних у новому злочині, хоча заяву до правоохоронних органів написали. Відтак вiдправили лист–звернення в усі можливі інстанції — Президенту України, Голові Верховної Ради, міністру внутрішніх справ, голові СБУ, міністру культури — з проханням встановити винуватців та притягнути їх до кримінальної відповідальності.
Декілька років тому кам’яний Світовид уже зникав із парку, тоді його прибрали під приводом реконструкції площі. Але рідновірам вдалося повернути пам’ятник на місце. Тепер, вважають вони, ситуація може повторитися: обезголовлену скульптуру приберуть із центру міста під приводом реконструкції, а от чи повернуть — є сумніви.
Можливо, хтось скаже: язичницькому ідолу нічого робити біля Святої Софії та Михайлівського Золотоверхого собору. Проте, перебуваючи минулого літа в Кракові, я бачила таку ж статую Світовида практично під стінами Вавеля, де розташований головний єпископський костел країни. Біля нього лежали свіжі квіти, колосся і горіли свічки. І набожним полякам чомусь не спадає на думку, що скульптура там є недоречною. І тим більше ніхто не трощить на кавалки пам’ятник, який є частиною історії слов’ян.
ДОВІДКА «УМ»
Київська скульптура була копією всесвітньо відомого збручанського Світовида, унікальної пам’ятки, знайденої в 1848 році в річці Збруч (оригінал нині зберігається в Археологічному музеї Кракова, Польща). Як вважають фахівці, зображення на скульптурі символізують три світи: нижній ярус зображає Наву (світ предкiв); середній — Яву (світ людей); верхній — Праву (світ богів). Копії збручанського Світовида, окрім Києва і Кракова, встановлено також у Москві, Переяславi–Хмельницькому та Гусятині.