Перший у Харкові сучасний арт–комплекс ЄрміловЦентр відкрився 23 березня 2012–го. На 800 квадратних метрах старого приміщення, що належить університету ім. Каразіна, розташувався мистецько–виставково–освітній центр, без якого європейське місто–мільйонник просто неможливо уявити. В Україні ж ця тенденція тільки–но почала пробивати собі дорогу. Так, у серпні 2011 року в Донецьку було започатковано арт–центр «Ізоляція» на базі покинутого, ще радянського, заводу. Наступним — якщо планам режисера Влада Троїцького пощастить матеріалізуватися, — буде арт–центр у київському промисловому районі Видубичі, на непрацюючому заводі металоконструкцій, котрий у 2012–му прийняв у своїх цехах фестиваль «Гоголь–фест».
Кадрові скандали року
«Чистки» музейників
2012–й позначено низкою скандальних звільнень і призначень директорів музеїв. Усе це відбувалося у руслі нової політики Міністерства культури на буцімто «омолодження керівного складу музеїв» і запровадження «сучасних методів роботи». Наприкінці січня — на початку лютого Мінкульт достроково розірвав контракти з директорами Національно–культурних заповідників «Софія Київська» та «Києво–Печерська Лавра», Музею архітектури та побуту в Пироговому, Київського музею Шевченка, а у квітні — з директором Національного художнього музею України.
Поряд iз цілком логічним рішенням про відставки (як, наприклад, очільника скансену в Пироговому Павла Федаки, від свавілля і непрофесійності якого потерпали співробітники і писали чолобитні з цього приводу міністрові Михайлу Кулиняку) ще більше — невмотивованих кадрових рішень. Так, професійне середовище було здивоване зміщенням з посади директора Софійського заповідника фахівця високого рівня Неллі Куковальської, багаторічного фахового директора НХМУ Анатолія Мельника. Громадськість обурило те, що кадрові «чистки» відбувалися підкилимно, без інформування мас–медіа, а на звільнені посади призначали не на конкурсній основі, а за «окремим бажанням» міністра чи когось із високопосадовців, які пролобіювали цікаве робоче місце для «своєї людини». В результаті провідними музейними закладами країни прийшли керувати люди без відповідного фахового досвіду. Музеєм Шевченка — Дмитро Стус, якого рекомендувала адміністрація Президента, музеєм архітектури та побуту — 27–рiчний менеджер iз туризму Дмитро Заруба, а лаврським заповідником — медик за освітою, екс–заступниця міністра культури Вікторія Ліснича. Та найбільш скандальним стало обрання в заступники Лісничій колишньої моделі, яка знімалася для «Плейбоя», Влади Прокаєвої.
Те, що кадрова політика міністерства щодо музейників була провальною, доводить час: на сьогодні експертне середовище відзначає позитивні зрушення в роботі лише одного з «новобранців» — Дмитра Заруби. Щодо Прокаєвої, то вона, так само, як і Ліснича, до осені, після низки брудних скандалів, була звільнена. А от колектив Національного художнього музею зміг відстояти свого висуванця — екс–заступника директора НХМУ Марію Задорожню і витіснити ставленицю Мінкульту, галеристку Міронову, яка майже півроку після Мельника була в.о. директора музею.
Апофеозом обурливого кадрового вибору Міністерства культури стало призначення священика УПЦ МП, ієродиякона Ярослава (Павла Дорошенка) на посаду директора новоствореного музею Десятинної церкви.