Реформована податкова служба з 1 січня 2013 року таки запроваджує електронне декларування. Принцип роботи простий, мотиви — благі. Щоби не гаяти час у чергах цілі дні та не надто близько контактувати з податковим інспектором, що спонукає його до брудних думок про корупцію, українцям вирішено дозволити надсилати звітність електронною поштою. Наразі йдеться про декларації про майновий стан та доходи. Розробку цього сервісу вже завершено, і нині тривають останні роботи з її тестування.
На офіційному веб–порталі податкової служби вже з’явився спеціальний банер, в якому докладно пояснюється порядок заповнення декларації та її додатків. Самі податківці стверджують: виграють не тільки ті законослухняні громадяни, які не люблять стояти в чергах, а й платники, які фактично проживають не за місцем реєстрації. Адже раніше для подачі документів треба було регулярно їздити за місцем прописки.
Ключовим моментом, який дозволяє працювати з податківцями он–лайн, є так званий електронний ключ цифрового підпису. Він дозволяє ідентифікувати особу, яка підписала документ, і є повноцінним аналогом власногоручного підпису. Підписаний таким шляхом документ неможливо змінити — система одразу побачить, що у файл внесено корективи. Так само від підписаного електронним ключем документа не вдасться відмовитися: створити коректний запис можна, лише знаючи ключ. А він має бути відомим тільки власнику. Простіше кажучи, можна провести аналогію з банківською карткою: якщо клієнт здійснив трансакцію з використанням пін–коду, то банк не приймає жодні скарги. Адже втрата таємниці пін–коду — це проблема клієнта. До речі, на Заході ця система роботи успішно працює вже з кінця 80–х років минулого століття.
Щоб перейти на нові принципи роботи, клієнтові потрібно дві речі: сам ключ і комп’ютерна програма. Втім ініціатори обіцяють — жодних проблем у платників податків виникнути не повинно. Так, цифровий підпис українські податківці обіцяють видавати безкоштовно — в Центрі сертифікації ключів при ДПСУ і його регіональних представництвах. Причому оплати з вас не візьмуть, незважаючи, чи ви фізична особа, чи юридична. Саму ж програму, яка дозволяє спілкуватися з фіскалами дистанційно, можна скачати на сайті податкової.