Його вражаючі науково–публіцистичні дослідження не виходять великими накладами. Остання, кількасотсторінкова книга «Погром» — про руйнування музейної справи на Слобідській Україні та репресії над видатними українськими музейниками у 1920—30–тi роки — вийшла накладом усього 100 примірників. За останні 20 років письменник видав десяток книг, кожна з яких, базована на архівних джерелах, свідченнях очевидців та особистому досвіді, розкриває ту чи іншу сторінку української історії у ширшому контексті — економічному, екологічному, мистецькому, духовному і навіть — солідарності між поневоленими народами.
«Сорти завезли з Криму. А в нас же північ України...»
— Борисе Івановичу, ви всюди зазначаєте, що є агрономом. Утім ви закінчили історичний факультет університету, пишете історичні праці...
— Так. Моя дипломна робота в 1971 році була на тему «Архітектура Лебединщини феодального періоду». Для неї я обміряв і замалював чимало старих церков і хат. Коли захистив цю працю, то викладачі запросили мене до аспірантури. Я приїхав додому й хвалюся дружині: «Я вже аспірант!». А вона: «І що мені тепер робити з трьома дітьми в недобудованій хаті?». На тому моє навчання закінчилося. Утім дипломну роботу я увів у книжку «Лебедія» — історію Лебединщини до 1917 року.
— А як ви писали свою понад 700–сторінкову книгу про репресії проти Церкви на Слобожанщині?
— У Лебедині доля звела мене зі священиком Іваном Приходьком, 1900 року народження. Він воював у Махна і в Петлюри, відбув 25 років таборів і відійшов у вічність 97–річним. Хрестив моїх дітей, гостював у мене не раз, і я в нього. Я записав від нього багато спогадів. А потім у Сумському й Чернігівському архівах дослідив чимало документів про церкви в ті роки — православну, зокрема автокефальну, баптистську, — на Полтавщині, Сумщині, північній Харківщині й частині Чернігівщини. І в книжці «Важка дорога до Бога» я писав про репресію віри. За цю книгу Київська патріархія нагородила мене орденом святого Володимира Великого ІІІ ступеня.
Коли почалося у Чечні так зване «наведення порядку», а насправді російсько–чеченська війна, я підняв історію завоювання Кавказу, знайшов спогади російських полководців, які там воювали за царя–батюшки у середині ХІХ століття. І написав книгу «За горами гори. Правда про Чечню». А перша моя книга «Совість» вийшла у 1989 році. Про долю сіл, які називали «неперспективними». Наступна книга — «Поле без гербіцидів, душа без погонича» — про отруєння землі, неправильне господарювання, з прикладами конкретних колгоспів.
— Що ви, вже як агроном, скажете про колгоспне керування сільським господарством?
— Те керування було ніяк не годяще. От я приїжджаю в колгосп, де головував мій товариш. Він у розпачі: «Борисе, дощ заливає, а уповноважений із ЦК вимагає гнати в поле техніку». Усе мали робити за рознарядкою, а не виходячи з потреби. Далі, був розподіл: оце колгосп овочевий, оце насіннєвий, оце тваринницький... І от у селі Ворожба 50 гектарів землі були засаджені цибулею–сіянкою. І як прополоти стільки цибульки–павутинки? Возять студентів по 600 душ із Сум «ікарусами». Вони не знають, як полоти. Привозять інших людей, вони за бур’яни ховаються, набирають собі в торби цибулі. Під’їжджають під контору, бухгалтер підписує путівку за автобус, і, врешті–решт, колгосп — банкрот. Другий приклад — колгосп імені Карла Маркса, що в селі Бишкінь, займався садівництвом. 450 гектарів слив, яблунь. А збирать хто буде? Знову давай возити людей. Та ще й сорти завезли з Криму. А в нас же північ України. Врешті те замерзло, те пропало. І колгосп — банкрот. Така була система керування.
«Одтарабань, що нас учить Компартія, і розповідай урок...»
— Ви одним iз перших в Україні написали книжку про Голодомор...
— Найпершою була книга Володимира Маняка «Голод 33». Я йому свого часу матеріали надсилав. Бо почав збирати спогади ще в 1964 році. У 1989 році заступник редактора нашої районної газети Раїса Панасівна Кужіль, користуючись тим, що редактор був у відпустці, дала кілька моїх статей про Голодомор. У Лебедині був Демченко Микола Несторович, колишній секретар Київського, а потім Харківського обкому партії, а згодом нарком зернових і тваринницьких радгоспів Союзу. У в 1937–му його розстріляли. Я зібрав про нього багатющий матеріал. Розшукав обох його синів, записав їхні спогади. І зробив до Лебединської газети у 1989 році кілька великих публікацій — про Демченка і про те, що в ті роки тут робилося. У 1990 році Раїса Панасівна запропонувала мені видати книжку про голод. Але про це дізналися в райкомі партії, розсипали набір. Тоді ми вирішили працювати потайки. І завдяки моїй покійній дружині (вона щороку вирощувала на гектарі землі картоплю, та й пасіку ми мали) й допомозі деяких керівників господарств у 1993 році вийшла друком книжка «Під чорним тавром».
Ми роздавали цю книжку на всіх мітингах в Лебедині й у Сумах. Коли ми робили Майдан у Лебедині, приїхало 400 братків із самого Донецька і тут таке робили, що страшно! По людях стріляли. Але ми роздавали цю книжку, і вона зробила велике діло... Якось вона потрапила за кордон. І пані Марія Фішер–Слиз, меценатка з Канади, зателефонувала мені й запропонувала перевидати книжку. А я кажу по–простому: «Рада б душа в рай, так гріхи не пускають». А вона: «Я дам грошей». Утім їх не вистачало. До того ж я вирішив доповнити книжку, проілюструвати. Коли до влади прийшов Віктор Ющенко, обласна адміністрація стала більш лояльною і в 2008–му допомогла, домовившись із видавництвом.
— Коли ви записували свідчення про Голодомор, люди боялися розповідати про це? До речі, як вам здавалося — голод змінив людей?
— Так, дуже боялися — тих людей, що були ще живі й могли ще робити зло. Казали: «Вони нас з’їдять». А коли вже готував до друку, то були такі, що прибігали до мене і просили не друкувати їхніх спогадів. Після Голодомору 1932—33 років у людей була страшна апатія, боязнь, недовіра — навіть до сусіда. На Сумщині є райцентр Велика Писарівка, і там один чоловік розповідав, як він у восьмому класі написав вірша про голод, і його директор школи здав. Він відбув 25 років. І оцей поголос пішов по людях. Пригадую, як батько казав мені, школяреві: «Ти одтарабань, що нас учить рідна Комуністична партія, і ми, радянські піонери, їй дуже вдячні, а потім уже розповідай урок». Були залякані всі. Коли я збирав матеріали про Демченка, то познайомився з його племінником. Йому, 18–річному, теж дали «десятку», бо дядько був «ворогом народу». Він казав мені: «Напишеш — дураком будеш. Я відбрешуся, а ти собі заробиш...»
«Зібрав багато рушників, бандур, скриню з Мамаєм...»
— Ви з дружиною Лідією Василівною записали близько тисячі пісень. Важко повірити, що всі вони — лише зі Слобожанщини...
— При тому загальновідомих пісень, що чуємо по радіо, там не знайдете. Зате є колискова, створена в 1930–х, де згадується Голодомор. Записував я і пісеньки про розкуркулення. Однак ніхто не зміг допомогти нам з нотами. І довелося в книжці «Пісні рідного краю» давати лише тексти.
— У вас чудовий хатній музей народного мистецтва. Чи пам’ятаєте найперший твір свого зібрання?
— У 1964 році я в Києві познайомився з Іваном Макаровичем Гончарем. Відтоді почав передавати для його музею рушники, старі фотографії церков, яких на той час уже не було, різьблення по дереву, ікони. Потім якось знайшов на горищі в коморі в одного чоловіка ківот із Михайлівсько–Предтечинської пустині, недалеко від Лебедина, яка наприкінці XVIII століття була «упразднєна за вєтхостью». Ікони з неї передали до церкви в сусіднє село. А там зробили з престольних та іконостасних ікон ківот. А коли і ту церкву закрили й знищили — ікони пішли по людях. Ківотну раму й ікони — Якима і Анни й інші, Царські врата я передав у Київський музей декоративно–вжиткового мистецтва. А частину ікон залишив у себе. Це був 1969 рік.
А потім у мене була «пляма в біографії». За знайомство з Іваном Гончарем, за те, що в мене знайшли роботу Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація», за збирання старовини і свідчень про голод мене звинуватили у «наклепі на радянську державу» і звільнили з посади. За ті роки я зібрав багато рушників, кілька бандур, ліру, скриню з мальованим козаком Мамаєм, деякі стародруки. Дещо з зібраного передав до Києва і до Сумського художнього музею, до краєзнавчого. Дрібніші, хоча не менш значимі витвори, я залишав у себе. Зберігаю їх у невеличкому кабінеті.
— А хто його у вас відвідує?
— Нещодавно були школярі з села Михайлівка. Ми заварили кави, пригостили їх солодощами, провели екскурсію. Учні вже були підготовлені, вчителька розповіла їм, куди вони їдуть.