Уже вкотре Україна відзначає Європейський тиждень якості, хоча, по суті, не може похвалитися її високими показниками. За дев’ять місяців цього року було проведено три тисячі експертиз щодо якості та безпеки основних груп продовольчих товарів та продукції закладів харчування.
«Перевірили понад дві тисячі тонн продовольчих товарів, у тому числі й продукти першої необхідності (хліб, кондитерські вироби, рибу, м’ясо, овочі, фрукти, дитяче харчування тощо). У результаті забракували та зняли з виробництва майже 36 відсотків усієї продукції, — розповів начальник управління ринкового нагляду Держспоживстандарту Сергій Кияниченко. — До адміністративної відповідальності притягнули 6 тисяч посадових осіб, на яких наклали штрафні санкції на загальну суму в мільйон гривень. А підприємства, на яких були виявлені порушення, в цілому заплатили штраф у розмірі 5 мільйонів гривень». За його словами, основними недоліками продукції є відсутність супроводжувальної документації щодо якості та безпеки (майже 45 відсотків порушень), відсутність повної, достовірної та своєчасної інформації про товари (50%) та невідповідність вимогам нормативних документів (10%). Також було виявлено два відсотки товарів, дата виготовлення яких не відповідала терміну придатності. За результатами перевірок держспоживінспекцією продуктів харчування та ринку продовольчих товарів, приблизно 43 відсотки з них не відповідають нормам стандарту якості, технічним умовам і Закону «Про захист прав споживачів».
«Незважаючи на те, що нарешті держава виділяє достатню кількість грошей на проведення лабораторних досліджень, усе ж цих експертиз недостатньо, аби засвідчити, що майже 80 відсотків продукції, перевіреної незалежними громадськими організаціями, фактично не відповідають не тільки нормам якості, а й тим характеристикам, які зазначає сам виробник», — додає голова Київської обласної організації ВГО «Союз споживачів України» Тетяна Шальман, яка радить усім споживачам вимагати в магазинах сертифікат якості продукції, щоб не придбати неякiсний товар.
Спеціаліст також зазначає, що майже всі, хто звертається по допомогу, при покупці продукції не цікавилися її походженням і якістю, як і не вимагали від реалізаторів жодної документації. Саме низька якість їжі, на думку пані Шальман, спричиняє всі проблеми в суспільства зі здоров’ям громадян: «Ми не замислюємося над тим, чому наші діти падають на уроках фізкультури, чому дитячі поліклініки «забиті» дітьми, чому в нас «помолодшав» інсульт, не кажучи вже про масову онкологію та інфаркти. А першопричина — в тому, що ми їмо. Адже споживаємо ті продукти харчування, в яких не повинно бути пальмової олії, але вона там є на 100 відсотків».