Науково-експерементальне судно, бойова лодія «Сварог», дітище чернігівських майстрів, що вже має на своєму рахунку унікальну експедицію Шовковим шляхом, знову вирушає у подорож. Тепер же маршрут українських відчайдухів у зв'язку з проголошенням Року Польщі в Україні пролягатиме через Білорусь до Польщі. «Ми стартуємо у Києві 10 липня і плануємо пройти славнозвісним історичним торговельним Бурштиновим шляхом, який поєднував Візантію, Київську Русь з Прибалтійськими країнами», — розповідає капітан «Сварога», директор міжгалузевої лабораторії історичних досліджень НАНУ Сергій Воронов. На відміну від попередніх морських експедицій (а було їх у послужному списку пана Сергія вже шість), цьогорічний похід пролягатиме через Київське водосховище, Прип'ять, Західний Буг. Відтак новітні козаки пройдуть практично всю південну частину Білорусі. Унікальним має бути перехід Дніпробузьким каналом, який наразі не працює. «Спеціально для нас його відкриють — майже за 100 останніх років ми будемо першими, хто пройде цим каналом», — каже пан Сергій.
А потім буде Брест і державне святкування річниці визволення Білорусії. Саме там на борт українського «Сварога» має піднятися Президент Білорусі Олександр Лукашенко. Далі наші звитяжці через Західний Буг підійдуть Вiслою до Варшави, де й буде велика церемонія протокольного фінішу. Тепер же українці кататимуть на «Сварозі» польського президента Александра Кваснєвського. Далі чекатимуть на мандрівників Гданськ і Балтійське море, де і завершиться маршрут. Там наші хлопці залишаться... без транспорту. Річ у тім, що полякам настільки сподобалася ідея історичного бойового судна, що вони вирішили терміново будувати щось схоже, але своє, польське. Відтак «Сварог» залишиться у Гданському морському музеї як експонат на цілий рік (а наші хлопці повернуться на Батьківщину потягом). Зате наступного року із Варшави до Києва (коли буде оголошено Рік України у Польщі) йтимуть два судна — польське, свіжозбудоване, та наш «Сварог». Тоді, щоправда, хлопці планують повертатися інших шляхом — Августовським каналом — через Литву, частково Росію, Білорусь та Польщу.
Без очевидних складнощів не обійтися й у цьогорічному поході. Лише Дніпробузький канал чого вартий. Доведеться добре пильнувати і на Західному Бузі — прикордонна річка, крім того, що мілка, повна технічних небезпечних моментів (наприклад, знищенi в роки війни мости). Але і це ще не все. Цього року випробувачі долі планують провести складний експеримент: перетягти судно сушею однієї річки в іншу. «Ми спробуємо витягти на берег корабель і в одному із місць, за допомогою тяглової сили, коней, приміром, протягти хоча б кілометр, як колись це робили наші славні предки і як це описано в багатьох літописах», — каже пан Сергій.
Цього року на «Сварозі» йтиме 15 членів екіпажу: беззмінні капітан, старпом, боцман, головний лікар, рульовий і матроси. Щоправда, назвати їх рядовими матросами якось язик не повертається: освічені й шановані люди, які «в миру» працюють страховими агентами, економістами, лікарями, водолазами, вчителями, сідають за весла і всі як один безвідмовно виконують накази капітана. І щасливі, неначе діти.