Відомому в усьому світі зображенню «смайлика» вчора виповнилося 30 років. Вважається, що вперше в інтернет–повідомленні його використав Скотт Фалман, професор комп’ютерної школи американського університету Карнегі Меллона у Піттсбургу. У 1982 році під час листування зі співробітниками університету пан Фалман запропонував використовувати емоційний символ у вигляді двокрапки, тире та дужки, що нагадують зображення людського обличчя, :–) Так, пояснив професор, можна маркувати повідомлення, яке не варто сприймати серйозно. Водночас він же запропонував використовувати й іншу «емоцію» — сумний смайлик :–(.
Ідея сподобалася співробітникам університету, а з часом вийшла за його межі та широко розповсюдилася в усьому світі. Тепер існують десятки варіантів зображень емоцій: здивування, сміх, поцілунок, підморгування, зловтiшнiсть, розгубленість та інші. У першу чергу, його використовують в інтернет– та смс–листуванні для того, щоб збагатити емоціями зазвичай скупі короткі повідомлення. «Це було приголомшливо — стежити за тим, як iз крихітного повідомлення на моніторі, яке я придумав за десять хвилин, виникає явище, що поширилося по всьому світу», — зізнався одного дня Скотт Фалман.
Сьогодні винахіднику «смайлика» 64 роки, він продовжує працювати в тому ж університеті у штатi Пенсильванiя. А комп’ютерна школа в Піттсбургу протягом останніх п’яти років на день народження «смайлика» присуджує спеціальну премію за винаходи, які дозволяють удосконалити спілкування за допомогою комп’ютерної техніки.
Загалом спрощене зображення людського обличчя, подібне до дитячого малюнка, здавна використовують у рекламній індустрії. Найбільшого поширення набуло зображення «сонечка» чи «колобка» на жовтому тлі, де дві чорні крапки зображують очі, а пiвколо — посмішку. Батьком такого «смайлика» вважають американського художника Харві Болла, який ще у 1963 році розробив дизайн «позитивного значка» для співробітників однiєї зi страхових компаній. З ініціативи Болла вiд 1999 року у світі кожну першу п’ятницю жовтня відзначають День посмішок.
А iм’я «веселому личку» дав француз Франклін Лауфані. З його ініціативи у 1972 році одна з французьких газет провела акцію «Знайдіть час посміхнутися», під час якої позначала знаком :) усі позитивні новини. Лауфані намагався оформити авторські права на знак «смайлика», але проти виступила в суді американська компанія Wal–Mart, яка також використовувала зображення людської посмішки у своїй рекламі. У 2008 році суд виніс остаточне рішення, вказавши, що через виняткову розповсюдженість зображення оформити права на нього неможливо.
ЦЕ ЦІКАВО
В Україні стрімко зростає кількість інтернет–користувачів. Так, за минулий рік інтернет–аудиторія зросла на 11 відсотків, і тепер у нашій країні нараховують 4 мільйони 646,4 тисячі користувачів світової мережі. Згідно з даними соцопитувань, інтернетом в Україні користуються більше 40% населення.