Скульптурно про головне

14.09.2012
Скульптурно про головне

Перші глядачі проекту «Еволюція і теорія» — журналісти. (УНІАН.)

Не пройшло і місяця, як «Мистецький арсенал» вивіз останній об’єкт Першої київської бієнале, а у просторих залах «Арсеналу» вже оселилися нові мешканці — скульптури. Заснований ще у 2007 році Скульптурний салон до 2012 року набрав обертів, розрісся програмою, а спеціальним гостем експозиції став британець Цадок Бен–Девід.

Цадок Бен–Девід має славу всесвітньо відомого митця, що створював скульптури для Пекінських олімпійських ігор у 2008 році. Серед нагород — премія XIV Бієнале міжнародного мистецтва Віла де Нова де Карвейра (Португалія, 2007) та Скульптурна премія Музею в Тель–Авіві. «Це зірка світового масштабу, що задає вектор розвитку світової скульптури, — поділилась головний редактор журналу ART Ukraine Аліса Ложкіна. — Коли ми з Наталею Заболотною (генеральний директор «Мистецького арсеналу») минулого року в Лондоні познайомилися з ним, і мріяти не могли, що його фантастичні роботи, які ми побачили в студії, будуть представлені в Києві!»

До столиці України Цадок Бен–Девід завітав за два тижні до відкриття виставки. Саме стільки часу потребував митець, аби разом з асистентами зібрати в стінах «Арсеналу» три масштабні роботи площею 600 кв. м — уже відомі арт–публіці проекти «Еволюція і теорія», «Чорне поле», а також нову інсталяцію «Чорні квіти».

«Еволюція і теорія» складається з 250 об’єктів iз тонкої сталі, вирізаних вручну. «Це колекція образів, якими я надихнувся з ілюстрацій підручників iз природознавства ХІХ століття. Для мене цей період є важливим пунктом в історії сучасності, саме тоді відбувся науковий вибух, була розроблена теорія еволюції», — розповідає Цадох Бен–Девід. «Чорне поле» — 17 тисяч розфарбованих залізних квіток — є спробою автора відобразити дуалістичність людського буття: під різними кутами квіти виглядають або повністю чорними, або ж яскраво кольоровими. Ефект від такого задуму є очевидним і для самого скульптора: «Коли люди заходять у зал, то спершу відчувають печаль та сум, дивлячись на чорне поле, коли ж вони повертають за інший ріг цієї роботи — бачать вирування життя, квіти, що цвітуть різними фарбами та відтінками». «Чорні квіти» — робота, яка мала прем’єру саме в Україні, перегукуються з «Чорним полем», автор лише збільшив свої квіти до людських розмірів.

Окрім британської зірки, цьогорічний Салон представив увазі київської публіки близько 50 провідних вітчизняних митців. За словами організаторів, цього року довелося відсіяти більше 30 заявок. «На першому Скульптурному салоні всі крутили пальцем біля скроні й казали, що це нікому не потрібно, — розповідає Наталя Заболотна, — ми ледь набрали 30 скульпторів, до кожного я ходила у майстерню, аби вмовити. Тоді Салон називали пустим театральним дійством, адже на той час виставки дуже слабо відвідували. Зараз ми маємо розкіш проводити відбір, iз кожним роком він стає складнішим».

Тепер у стінах «Арсеналу» заселились як постійні учасники виставки, так і новачки. Ірина Вештак–Остроменьска виставляє свої роботи ще від першого Скульптурного салону у 2007 році. Цього року зі своїми роботами до неї долучилась донька Катерина. Невеликі скульптури з бронзи постають дещо міфічними персонажами з книжок. «Мої роботи досить сюрреалістичні, мають дещо казковий, ігровий характер, але для мене важливою складовою є ось цей філософський та іноді смішний характер, адже через гру можна передати серйозні проблеми дійсності», — пояснює пані Ірина.

Не дебютант, та все ж і не традиційний учасник Валерій Пирогов привіз свої скульптури з Харкова вже вдруге. Його герої — цілком реальні люди — яскраво розфарбовані бабусі, діти, чоловіки та жінки представлені у побутових та дещо смішних сценах.

На загал роботи українців не залишають сумніву в тому, що пластичне мистецтво України активно прогресує. Леонід Козлов, призер Паризького скульптурного форуму, представив своїх тендітних мідних балерин. Лауреат Київської бієнале Микола Малишко показав затишний, «домашній» проект «Ти тут тепер», у якому свої скульптури оточив килимом, шафою, посудом, квітами та телевізорами. Віктор Сидоренко, відомий український художник та директор Інститут проблем сучасного мистецтва, спеціально для салону зробив велику сріблясту скульптуру жінки із піднятими до неба руками. Своє творіння митець порівняв із відомими у Києві жінками на постаментах, як то дівчина на Майдані з калиновою гілкою в руках або ж Батьківщина–Мати над схилами Дніпра.

NB. Салон триватиме два тижні. Ціна квитка — 50 грн., пільгового — 20 грн.