Лев напоготові

31.08.2012
Лев напоготові

Обережно, «Мостра» відкривається! Фото Рейтер.

До Венеції знову з’їж­джаються кіномани з усього світу — позавчора на острові Лідо відкрився ювілейний Венеціанський кінофестиваль. За ліком він 69–й, хоча насправді «Мострі» виповнюється 80 років (у 1932–му фестиваль було започатковано як кінематографічну частину Венеціанської бієнале, і назву Міжнародна виставка кінематографічного мистецтва, або просто «Мостра» — італійською «виставка» — він зберігає й донині).

Цього року конкурсна програма порівняно з попереднім скромніша — 18 фільмів (торік було 23). Програму сучасного італійського кіно «Контракампо» скасували, критерії відбору до паралельного конкурсу «Горизонти» стали суворішими. «Оскільки конкуренція серед фестивалів величезна, ми усвідомлювали, що нам треба змінюватися, інакше ми не виживемо», — пояснює ініціатор змін, директор Венеціанського кінофестивалю Альберто Барбера. Він уже обіймав цю посаду до 2002 року, і тепер знову повернувся в керівне крісло. У програмі не буде й жодного голлівудського фільму, а найбільшу увагу організатори приділили авторському й експериментальному кіно. На відкриття фестивалю Барбера обрав політичну драму американського режисера індійського походження Міри Наїр «Фундаменталіст мимоволі» за однойменним, майже автобіографічним романом пакистанця Мохсіна Хаміда. У головних ролях — Кейт Хадсон, Лів Шрайбер (він приїхав до Венеції з дружиною, Наомі Уоттс), Кіфер Сазерленд.

Герой «Фундаменталіста» — молодий пакистанець із промовистим ім’ям Ченгез Хан (актор Різ Ахмед), який зробив кар’єру на Уолл–стріт, проте 11 вересня 2001 року поламало його життя. Після терактів до смаглявого мусульманина починають ставитися з неприхованою ворожістю, і він усвідомлює, що американська мрія — не для всіх однакова. За словами режисерки, її картина сприяє діалогу між Сходом та Заходом. Цього разу фільм Наїр демонструватимуть поза конкурсом, а 2001 року за стрічку «Весілля в сезон дощів» вона була удостоєна головної нагороди Венеціанського кінофестивалю — «Золотого лева».

Головну конкурсну програму, яку судитиме журі на чолі з Майклом Манном, у середу відкрила любовна драма російського режисера Кирила Серебренікова «Зрада». Також до головного журі увійшли топ–модель і актриса Летиція Каста, художниця Марина Абрамович, аргентинський режисер і продюсер Пабло Траперо, французька режисерка, сценарист і актриса Урсула Майєр, британська актриса Саманта Мортон, ізраїльський режисер Арі Фольман, гонконгівський кінематографіст Пітер Чан, володар гран–прі цьогорічного Каннського кінофестивалю за фільм «Реаліті–шоу», італієць Маттео Гарроне.

Журі програми «Горизонти» очолив актор П’єрфранческо Фавіно, а в суддівській колегії секції «Опера пріма», яка присуджуватиме приз за найкращий дебют, головує режисер Шекхар Капур.

Чи не найбільший ажіотаж серед критиків викликали дві американські картини — «До замилування» (To the Wonder) Терренса Маліка та «Майстер» (The Master) Пола Томаса Андерсона — про лідера секти, «дуже схожої» на церкву саєнтології. Також серед конкурсантів — стрічка Брайана Де Пальми «Пристрасть»: історія злочинного суперництва двох жінок із Нумі Рапас та Рейчел Макадамс у головних ролях. Шанувальники творчості австрійця Ульріха Зайдля, фільм якого «Рай: Любов» отримав схвальні відгуки критиків на Каннському кінофестивалі, з нетерпінням очікують у Венеції прем’єри другої частини трилогії «Рай: Віра».

Серед новинок цього року — перший в історії Венеціанського фестивалю кіноринок, який розкинувся на пляжі готелю «Ексельсіор» — традиційно одного з головних «майданчиків» «Мостри», де мешкає більшість учасників фестивалю. Комерційні угоди в рамках Венеціанського фестивалю укладали й раніше, але вперше це поставлено «на широку ногу». Хоча, за словами організаторів, порівняно з фестивалями в Канні чи Торонто кіноринок на Лідо діятиме «у версії лайт» — для повноцінного масштабу бракує місця.

Закриється «Мостра» 8 вересня стрічкою французького режисера Жан–П’єра Амері «Людина, яка сміється» з незамінним у випадках екранізації французької класики Жераром Депардьє.