«Український світ» в артефактах і шедеврах

30.08.2012
«Український світ» в артефактах і шедеврах

Віктор Зарецький. Козак Мамай. 1960–ті. Картон, темпера, пензель. З колекції Андрія Малишка. Фото з сайту ridna.ua.

Здається, в епоху інтернету найрізноманітніші джерела інформації маєш в одному пристрої — в комп’ютері, освоюй навики інтернет–серфінгу, і весь світ — біля твоїх ніг. Я теж так думала, поки не потрапила в Державний архів–музей літератури і мистецтва України(ЦДАМЛМУ), розташований на території Софійського заповідника. Там у читальному залі можна замовити, наприклад, архів відомого мистецтвознавця Стефана Таранушенка і з шелесткого конверта тобі на руку випадуть жовті старі фотографії, а в папці будуть оригінали статей, листи. Можеш замовити з фондів документи Олеся Гончара, Павла Загребельного чи Миколи Глущенка, і весь чар того часу, того світу і тих людей разом з артефактами доставляють тобі з фондосховища. Порівняти відчуття видобування інформації з монітора комп’ютера і з архівів — не можна ні за якими параметрами, і зрозуміти цю безсилість може тільки той, хто в архівах працював. Відмінність тиражної продукції і оригіналу, масового виробництва і ручної роботи, комп’ютерної графіки і живого малювання — усе кульгає, до раціональних переваг додаються запахи, аури, міфи, які матеріалізуються через дотик. Звиклі до touchscreen, ми маємо можливість пережити інший емоційний досвід. Неймовірні багатства національної культури у вигляді документів і артефактів, немов зачакловані, лежать, чекаючи своїх дослідників — людей не так кар’єрно мотивованих, як щиро зацікавлених і здатних любити ці абстракції, що звуться вітчизняним мистецтвом.

Днями у виставковій залі ЦДАМЛМУ відкрилася виставка «Український світ», яка у концентрованому вигляді, «в одному флаконі» передає цей чар творчих особистостей. Формально вона присвячена 21–й річниці Незалежності країни та Дню Державного Прапора, фактично могла бути присвячена хоч Дню писемності, хоч Святу врожаю, бо тематичної прив’язки експонати виставки не мають жодної. Експозиція, складена з особистих речей і предметів колекціонування українських письменників, режисерів, художників, дуже різнопланова за типом експонатів — представлені кераміка, різьба по дереву, кахлі, чеканка, живопис, графіка, малі форми скульптури, особисті речі митців. Тут є бандура, подарована Юрію Смоличу, розписна цитра з колекції Мар’яна Крушельницького, диригентська паличка Бориса Лятошинського і невелика гітара, на якій грав Володимир Сосюра. Рояль Левка Ревуцького через габарити залишився стояти в його меморіальному кабінеті, а на виставці представлений шкіряний папірник із тисненням видатного композитора. Скажімо, малярська скринька чудового художника Анатоля Петрицького практично не має особливих прикмет, зате етюдник Олександра Богомазова — ах, який прекрасний — тут і його пензлі, і його кольори, і незакінчена робота. Від тонкої батистової вишиванки знаменитого оперного співака Леоніда Собінова — найстарший експонат, кінець ХІХ століття — залишилася тільки передня частина та рукави з красивими орнаментами, решту час не пощадив, а закладки для книжок, які вишивала шістдесятниця, правозахисниця Надія Світлична — у чудовому стані, як і рушник, подарований земляками з Сумщини на 80–річчя Дмитра Антоненка–Давидовича. Найбільший інтерес, як на мене, представляють художні роботи — рання акварель Федора Манайла «Бокораші»(1960–ті роки), радісно–декоративний «Козак Мамай» Віктора Зарецького із радянською символікою і трактором на задньому плані, який висів у робочому кабінеті Олеся Гончара, бароковий «Мамай» із колекції Петра Панча, «Козак Мамай»(1928) Олександра Саєнка, виконаний у техніці інкрустації соломою. Остання робота з колекції Миколи Корнійчука свого часу експонувалася на виставці народного мистецтва в Парижі. Велике полотно «Мальви» — невідомого художника, на виставці воно опинилося завдяки тому, що Олександр Довженко, приїхавши з Москви, на тодішньому Євбазі побачив цю яскраву роботу з українськими квітами, купив її і тримав у своєму московському кабінеті.

«Музей–архів більше спеціалізується на архівних речах і важливий саме цим, але мені здається, на виставці є дуже цікаві речі художниці–керамістки Галини Севрук, вартісна робота закарпатського художника Манайла, ранні твори його взагалі дуже чудові, «Козаки Мамаї» різного періоду — це речі, на які звертаєш увагу, як мистецтвознавець, — каже «УМ» завідуюча відділу мистецтва ХХ — початку ХХІ століть Національного художнього музеї України Оксана Баршинова. — Я не спеціаліст із кераміки, але крім класичних, хрестоматійних робіт Севрук, твори Желєзняка і Федорової мені здаються дуже цікавими і високохудожніми. Для мене особисто цікаво бачити речі, які більше ніде не побачиш, моє відкриття — це етюдник Богомазова, який сам по собі є твором мистецтва».

Багато артефактів уперше представлені публіці з фондової темряви. Працівники архіву–музею кажуть, що в їхніх фондах зібрано так багато експонатів , що подібні виставки можна робити хоч раз на два місяці. Щоб вони відбувалися, очевидно, ми повинні проявляти більше інтересу до історії своєї культури: отже, виставка «Український світ» триває до 7 вересня.

 

ПРЯМА МОВА

Василь Шепелюк:
Переважно нам передають речі безкоштовно, але за колекцію живопису Петра Панча
архів–музей заплатив родині

Про «засіки» архіву–музею, 10 меморіальних кабінетів митців і механізми передачі архівів розповів «УМ» начальник відділу використання інформації документів ЦДАМЛМУ Василь Шепелюк

 

— Пане Василю, хто з митців був найбільшим колекціонером?

— Найбільшим колекціонером був Петро Йосипович Панч, він збирав живопис переважно на історичну тематику, на цій виставці представлений його «Козак Мамай» та «Бокораші» Федора Манайла, а в його меморіальному кабінеті можна подивитися дві роботи Миколи Пимоненка, Сергія Васильківського, Івана Труша, Архипа Куїнджі, всього десь 10 робіт, але першокласних. Ще одна велика колекція, тут представлена, — майстри художньої кераміки Ніна Федорова й Омелян Желєзняк, це роботи з їхніх фондів, які надходили до нас разом з архівними документами. Ми їм у свій час обіцяли, що ці речі будуть обов’язково експонуватися.

— Якщо помирає митець, цікавий вам, родина може передати його речі в краєзнавчий музей, обласний, якщо це письменник — в Літературний музей, архів — в Інститут літератури. Чому передають саме вам?

— Так повелося з самого початку і так є досі, що якщо ми — архів–музей, ми пропонуємо діячам культури і мистецтва і їхнім родичам передавати нам їхні улюблені речі, те, що подобалося самим митцям, речі особистого характеру. Тоді родичі чи самі фондоутворювачі за життя передають якісь предмети.

— Як часто буває, що митці за життя дбають про свій архів?

— Скажімо, письменник Олекса Якович Ющенко за життя передавав нам багато матеріалів — і про письменників часів війни, і свої архіви. Це був письменник, якого не треба було просити і вмовляти щось віддати. Письменниця з Бразилії Віра Вовк передає багато різних речей разом з архівними документами, вони потрапляли до нас і безпосередньо через пані Віру, яка надсилала їх поштою, і одного разу — через Національну комісію з питань повернення культурної спадщини, зараз це Державна служба.

— Бувають випадки, коли ви купуєте ті речі, які вам цікаві?

— Так, наприклад, живопис із колекції Петра Панча. Але у більшості випадків речі нам передають безкоштовно, особливо, коли йдеться про відкриття кабінетів митців. В архіві–музеї є 10 кабінетів — письменників Петра Панча і Андрія Головка, Івана Микитенка — там цікаве умеблювання, унікальні книжкові шафи — періодика і книги 1920—30–х років, друкарська машинка, на якій він працював; два меморіальні кутки в одній кімнаті — поета Андрія Малишка і композитора Платона Майбороди; над­звичайно багатий кабінет Юрія Смолича — багато різних речей; у Юрія Яновського скромний кабінет, але прекрасна меморіальна література, бо письменник був букіністом; Натана Рибака, автора історичного роману «Переяславська рада»; Леоніда Первомайського — поета, прозаїка і перекладача; кабінет єдиного художника — Миколи Глущенка, там є його мольберт і деякі роботи; і один з останніх кабінетів, який ми створили у 1984 році — Олександра Довженка, він опосередковано довженківський, бо умеблювання в ньому — з квартири сестри режисера Поліни Дудко–Довженко, але є, звичайно, і речі Олександра Петровича.

— Яким чином ведуться переговори з митцями про передачу їхніх архівів після смерті? У вас є списки і ви всіх обдзвонюєте з таким делікатним питанням, чи як це відбувається?

— Ми стараємось телефонувати митцям, виходити на них через їхніх друзів, інколи на відкриттях виставок зав’язуються знайомства і розмови про архіви, наводимо своєрідні містки до цих людей, хоча це непросто — працювати з творчими людьми. Найважче працювати з тими, хто має серйозну вагу в літературі і мистецтві. Але буває й так, що великий письменник, художник чи композитор виявляється дуже простою і привітною людиною. Таким приємним виявилося знайомство з Анатолієм Дімаровим, у якого ми були в цьому році і забрали майже весь його архів. У травні йому виповнилося 90 років, але він дуже жвавий, у нього чудова пам’ять і він дуже світла людина. Він зустрів нас надзвичайно доброзичливо, без будь–якого манірства чи зверхності.

— Напевне, вам так легко дістаються ці речі, бо в Україні не розвинений ринок культурних артефактів — автографів, книжок з автографами, документів, інакше вам довелося б серйозно боротися, чи не так?

— З одного боку, так, а з другого — складність полягає в тому, що архіви збирають і Літературний музей, і художній, і Інститут літератури, всі музеї Києва якоюсь мірою є нашими конкурентами. Але все–таки архіви повинні потрапляти в архівні установи, тут вони проходять науково–технічну обробку, ми складаємо описи, додатки до них, ці архіви доступні для дослідників у читальному залі.

P.S. Меморіальні кабінети українських митців відкриті для огляду, єдина умова — зібрати групу з 10—15 людей і попередньо домовитись про екскурсію. Вартість екскурсії для групи — 124 гривні.