«Не можна, щоб кіно перетворилося на дрібне хуліганство»

21.08.2012
«Не можна, щоб кіно перетворилося на дрібне хуліганство»

Важливо створити захисний бар’єр для дітей від насильства, вульгарності чи й просто несмаку, що ллється з екранів. (з сайту corbisimages.com.)

На фестивалі «Кришталеві джерела», що скінчився у Вінниці, не раз довелося чути: як добре, що діти і молодь творять; це — майбутні зірки чи просто професіонали кіно, телебачення, радіо, фотомистецтва... Й це справді так. Та не менш важливий аспект юної творчості й фестивальних зустрічей ще й у іншому. Президент Асоціації діячів кіноосвіти і медiа–педагогіки України й президент названого фестивалю — Міжнародного дитячого, молодіжного фестивалю аудіовізуальних мистецтв Оксана Мусієнко зазначає: «Хай не всі вихованці «Кришталевих джерел» стануть професіоналами, та найголовніше, що ми виховуємо майбутніх кваліфікованих глядачів, які можуть відрізнити зерно від полови й навчити цьому інших».

У телевізорі вбивають легко

Дослідження американських медиків, зроблені ще сорок років тому, засвідчили: дитина, яка бачить постійне насильство на екрані, в житті поводиться виразно агресивно. В ті роки ми ще могли зітхнути поблажливо: це нас, мовляв, не стосується, це «у них». Проте сьогоднішня телевізія України дарує глядачам не менше сцен насильства, ніж «буржуазна». І прикра (хоча теж уже задавнена) статистика про те, що дитина бачить близько восьми тисяч убивств і ста тисяч актів іншого насильства ще в дошкільному віці, тепер, напевно, накладається й на наші реалії.

У тій же Америці давно почали шукати протидію такому впливу. Під час каліфорнійського стажування довелося познайомитися з тренінгом, що проводять для дітей, які вперше порушили закон, і їхніх батьків. І для старших, і для молодших у програмі навчання була сесія про те, як захищатися від негативного впливу телебізнесу. Для батьків: як не допускати «передозувань» у переглядах і обговорювати з дітьми побачене. Для дітей: як відсівати негативну інформацію й співвідносити її з реальністю.

Чи встигаємо ми в створенні захисного бар’єра для дітей від насильства, вульгарності чи й просто несмаку, що ллється з наших медiа–? На жаль...

На конференції асоціації діячів кіноосвіти і медiа–педагогіки України й просто всіх охочих фестивалівців констатували: попри вже готову концепцію, медiа–освіта залишається справою переважно ентузіастів. Олена Куценко, заступник директора Кримського республіканського підприємства «Кіновідеопрокат», голова Кримського відділення Асоціації, розповіла: експериментальне впровадження курсу почалося минулого року. Ніби закінчився підготовчий етап, за яким має йти розвиток. Але фактично дуже мало людей, які дійсно володіють предметом, а ті, хто отримав підготовку за підтримки Асоціації, не мають можливості працювати.

Так, виші практично не готують фа­хівців із цього предмета, бо й самі фахівців із нього не мають. В університеті імені Карпенка–Карого колись викладали такий курс, але поки поновити його не вдається. Відповідно взагалі важко говорити про стандарти викладання й стандарти самого медiа–педагога. Без цього ж починати роботу неможливо.

Ті, повторимося, хто має підготовку й може працювати, наражаються на реальність: за рік Міносвіти не спромоглося виділити й години для даного курсу. Те саме, судячи з ситуації, «планується» й на новий навчальний рік. «Учителям натомість пропонують зробити предмет інтегрованим, — розповідає Олена Куценко. — Тобто не вкласти в нього нічого, а лише запропонувати вчителям у ході їхніх уроків якось вставляти елементи з медiа–освіти. А це — практично нічого». І навіть у тих областях, що ввійшли до експерименту — Запорізької, Миколаївської, Полтавської, Львівської та інших — факультатив із медiа–освіти є рідкістю. Звісно, каже пані Олена, ентузіасти є, діють вони й поза обраними областями — переважно в закладах післядипломної освіти Харкова, Сум, Чернівців... Але ж сьогодні вже пізно спиратися винятково на ентузіазм: медiа–освіта має стати елементом державної політики.

«І життя підтверджує це, — говорить член–кореспондент Академії мистецтв України, завідуюча кафедрою кінознавства Інституту екранних мистецтв Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.Карпенка–Карого Оксана Мусієнко. — Пригадаймо ті скандальні історії зі зніманням на відео насильства над тваринами, навіть над однокласниками й викладення того в iнтернеті. Вже було сказано: колись камера стане «вічним пером». Зараз техніка справді розвинулася настільки, що кожен здатний знімати, мати свою аудиторію й вважати себе чи не кінематографістом. Але ж не можна, щоб кіно перетворилося на дрібне хуліганство... Ось наскільки актуальною є проблема кіноосвіти».

Хто стане льотчиком, а хто — бандитом?

Про вплив кіно та телебачення можна говорити багато. Та передусім дивує, чому так зсунувся загальний контент у бік негативу? Це вважають більш комерційним? Але ж на лікування суспільного здоров’я піде більше.

Людмила Гладунко, заслужена артистка Росії, режисер, чиї корені — з Вінниччини, констатує: «Багато «чорнухи». Причому роблять її не ті, хто он стільки пережив. Почитаєш сценарій, — хто ж це написав, що в нього було в житті? А приходить рум’яний благополучний хлопчик, у якого тато й мама, квартира в центрі Москви, він на власній машині приїхав. Чому ж ти пишеш про це?! Великий сказав: «Якщо мистецтво не допомагає людині жити, значить, воно не потрібне». Мистецтво не повинно породжувати безпросвітність. Має бути надія, повинно бути світло в кінці тунелю. За останні часи стільки негативних речей вживлено в нашу свідомість! Усе — з частками «не». Ми навчилися не любити. Але на цьому полі нічого не росте. Тому починати треба з того, щоб учитися любити, хоч трішки, нічого не просячи навзамін. Треба рухатися кудись усе ж дорогою любові, а не нелюбові. Не можна казати, що душа загинула остаточно — вона жива».

Пані Людмила впевнена: на такому тлі фестиваль «Кришталеві джерела» робить те, чого не можна не робити. «Це — майбутнє. Бо ж ваші діти отримують гуманітарні, інтелектуальні ази. Ваш фестиваль дає душу».

Цілком солідарний із дружиною заслужений артист Росії, режисер Борис Токарєв, теж гість фестивалю. Він пригадав із приводу фільму «Два капітани»: «Стрічку неодноразово показували, і хоча минули роки, мене досить часто впізнають. Недавно поїхав на будівельний ринок, помічаю, якийсь чоловік усе ходить за мною і ходить. Довго ходив, потім не втримався, запитує: «Це ви?». Кажу, я, але що ви маєте на увазі? «Ну ви — «Два капітани»?». Так, відповідаю. І тут відбувається головне. Він мені говорить: «А знаєте, я через вашого Саньку Григорьєва морським льотчиком став». Знаєте, це дорого вартує. Але при цьому я думаю: а що скажуть після багатьох ролей сьогоднішнього кіно, того, що так заполонило наші екрани? «Я завдяки вашій ролі бандитом став»? Я часто говорю про це, а мені відповідають, що, мовляв, через кіно рівень злочинності не зміниться. Я вірю: зміниться! Треба просто працювати для цього».

«Наші діти ніколи не зніматимуть знущань»

Цього року відбулася унікальна подія за весь час історії фестивалю. Вперше гран–прі було присуджене не кіношникам чи телевізійникам, а фотомитцям. Олег Марчак та Ірина Брунда отримали його за серію «Інше дитинство». Їхні герої — циганські діти, які живуть на смітнику. «Нас запитували, де ми це знімали — у Парагваї, у Бангладеш? — посміхається Олег. — А знімали ми в Україні. Хоча це справді — зовсім інший світ. І найбільша наша проблема в тому, що соціум до цього світу ставиться упереджено».

Олег — керівник фотостудії «Первоцвіт» при Станції юних техніків у місті Чортків на Тернопільщині. Запитуємо фотохудожника: чи відрізняються його вихованці від загалу дітей? Дуже, переконаний він. «Студія для них — гніздечко, де вони мають однодумців, — каже Ірина. — На канікулах дня не було, аби не постукали у двері». Причому старші тут уже виховуються без втручання керівника. «Мене кличуть лише тоді, коли виникає якесь спірне питання, коли самі не можуть дати оцінку. Ну і, звичайно, коли стикаються з чимось або дуже добрим, або дуже поганим. Якщо ж хто щось дурне назнімав у школі, то йому зразу скажуть, що то — дурне. В них уже є рівень розуміння таких речей», — впевнений Олег. Отже, потрібність медiа–освіти у нього не викликає жодних сумнівів.

«Проблема в тому, що освіта боїться чогось нового, — говорить Ірина Брунда. — Навіть, здається, боїться дитячої творчості, якщо вона «поза рамками». Тому важко просувати ідею медiа–освіти».

«Освітяни часто не розуміють, що таке медiа–освіта, — казала на конференції й Олена Куценко. — А ми повинні впливати на душу, на мізки. Показувати дітям, що техніка має бути базою для створення чогось хорошого, а не для викладення сміття в iнтернеті».

Як це роблять сьогодні в Росії, розповіла член тамтешньої асоціації кіноосвіти й медiа–педагогіки, доцент Таганрозького педінституту Олена Мурюкіна. Там студентів готують на медiа–педагогів. І практикують у спеціально створеному медiа–клубі. А студенти, набравшись знань, почали вести школи з медiа–освіти у школах. Навчають культурі перегляду кіно, обговоренню фільмів. Адже виявилося, що діти не вміють висловити думку; помітно, що з батьками дуже рідко обговорюється переглянуте. Для здатності ж оцінювати потрібно саме обговорення — якостей героїв, їх трансформації. Робити це можна навіть із наймолодшими. «Діти «підсаджені» на Діснея, не знають старих добрих мультфільмів. От вони переглядають чудовий фільм «Квіточка–семицвіточка» й отримують завдання: намалювати квіточку, загадати свої бажання їй. Потім ці бажання можна обговорити, поміркувати над вчинками героїв». Звичайно, в Росії така практика теж переважно ґрунтується на ентузіазмі, та все ж є.

«Щоб побачити корисність медiа–освіти, треба зазирнути в очі учасникам фестивалю», — пролунало на конференції. Так, «Кришталеві джерела» — теж школа медiа–освіти. На жаль, учасників тут загалом було близько трьохсот — разом із дорослими. Трохи замало як для всієї України — вам не здається?

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>