У зоні футболу

12.06.2012
У зоні футболу

Лише за перші два дні Євро–2012 столичну фан–зону відвідали близько 100 тисяч уболівальників. (Фото Рейтер.)

Ось уже п’ять днів у центрі Києва живе «місто в місті». Офіційна фан–зона площею 50 тисяч квадратних метрів — із концертною сценою, екранами й торговельними ятками, — облаштування якої обійшлося у понад 10 мільйонів гривень, стала окремим острівцем футбольного свята, зі своїми правилами і специфікою.

«Україна молода» відвідала фан–зону в день її відкриття, перед початком першого матчу чемпіонату Європи, що відбувся у Варшаві. Про пиво без обмежень, «найкрикливіших» фанів, роботу охорони та відсутність ВІП–уболівальників — у нашому матеріалі.

 

Допий — і заходь. А фотоапарат залиш...

За дві години до початку першого матчу Євро–2012 між Польщею та Грецією центр Києва заповнюють натовпи людей, що стікаються з усіх прилеглих до Хрещатика вулиць. Саме тут, на території від Бессарабки до Іллінської, розпочинається справжнє свято футболу. З кожним метром наближення до фан–зони частіше помічаєш усмішки на обличчях і веселі компанії строкатих фанів — переважно увінчаних українською та російською символікою, проте трапляються й німецькі, французькі та шведські стяги.

На вході до офіційної «зони вболівання» фанатів зустрічає міліція. Варта з трьох правоохоронців, що стоїть на розі Хрещатика і Прорізної, присоромлена нашим питанням про знання іноземних мов, виправдовується — мовляв, їм поки що цілком достатньо російської. «Переважно всі, хто звертався з питаннями, як кудись можна дістатися, були російськомовними, — каже сержант, який скоса поглядав на диктофон. — Повірте, якщо матимемо проблеми з розумінням, покличемо волонтерів, їх тут багато».

Волонтерів і справді багато — вони ходять зграйками від однієї локації до іншої, і, на відміну від тих, хто працює на периферії столиці, де іноземців і не зустрінеш, ці помітно життєрадісніші. Часто самі підходять, помітивши розгубленого гостя.

Трохи інший настрій у «сек’юриті», які стоять на «воротах» фан–зони. Вони змушують кожного відкривати сумку чи наплічник, а часом вивертати все на стіл. Багатьом така процедура не подобається — особливо, наприклад, коли просять батьків залишити пакетик соку, який п’є дитина, за парканом. Або прийти, коли той сік доп’ють. Кількох фанів завернули назад через те, що вони прийшли з великими фотоапаратами без акредитації — без журналістського посвідчення у фан–зоні можна фотографувати лише «мильницями».

Із собачкою зась, а зі сміттям — ласкаво просимо!

«Гостей таки більше, ніж місцевих, але переважно всі російськомовні. Багато хто залишив свої пляшки на вході. Забороняємо проносити все, що може стати метальним предметом. Не можна приходити з тваринами, холодною зброєю, петардами. Забороняємо приходити з прапорами, держак яких довший за півтора метра. Людей напідпитку пропускаємо, зовсім п’яних — ні. Конфліктів практично немає», — запевняє нас охоронець Андрій. У цей час обурена жіночка, якій він забороняє вийти через вхід, крутить пальцем біля скроні.

Дух свята справді охопив усю територію фанів. Один зі спонсорів Євро–2012 — виробник пива — запустив «у народ» кілька групок, одягнених у національні костюми різних країн. Із ними всі жваво фотографуються — «на шару ж». Кілька майстрів «фінтів» і «жонглерів м’яча» збирають навколо себе зачарованих поціновувачів. Спонсори пропонують настільний футбол, можливість перевірити силу удару по м’ячу та влучність, виграти іменні футболки гравців, викувати монету з логотипом Євро, караоке та інше.

Пиво п’ють скрізь і неймовірними об’ємами — за столиками, біля моніторів, біля сцени, на сходах біля «Галі», тобто монументу Незалежності. Пластикові півлітрові пляшки та стаканчики всіяли всю територію (а як же «будь–які метальні предмети»?), прибиральники з цим обсягом не встигають упоратися. Головна проблема та сама, що й на вулиці — брак належної кількості смітників. Кілька контейнерів стоять недалеко від сцени, але про їх існування тут мало хто знає.

До речі, ціни на пиво — такі самі, як і в середнього сервісу київських забігайлівках — 15—20 гривень за півлітра. За квас просять «десятку», за мінеральну воду — 8 гривень, арахіс — 5, сушений тунець — 12, морозиво у вафельному стаканчику — 4, соняшникове насіння — 5 гривень. Причому всі кіоски зовні, довкола фан–зони, або закриті, або алкоголю взагалі не продають.

Українці горланять найкраще

За кілька хвилин до початку матчу можна було наочно пересвідчитися, що на території святкують переважно наші. «Розважайлівка» від «Макдональдз» — зайти у спеціальну кімнатку і крикнути щосили за улюблену команду — продемонструвала неймовірний відрив збірної України від усіх інших. «Голосова шкала» показала такі цифри: за Україну — 3075, за Росію — 307, третє місце — Франція, 188. Прикметно, що Польща та Греція, які невдовзі вийшли на поле у Варшаві, отримали вкрай низькі показники — 15 і 22 очки відповідно.

Поки футбол не почався, на сцені натовп розважали музичні гурти, багато з них скористалися такою нагодою, щоб зняти відео для своїх кліпів. Що з того вийде — побачимо, однак «колоритна» і сп’яніла в дошку публіка у кадр не потрапити не могла. Кілька роздягнених до пояса любителів усіляких «дурнякових» «оупен–ейрів», що дивакувато пританцьовують із пляшкою та цигаркою в руках, «тусили» й під футбольною сценою Євро–2012. «Ми не можемо не продати людині пива, навіть якщо вона вже добряче п’яна, — знизує плечима продавчиня пива у фан–зоні Наталя. — За порядком стежать «сек’юриті». Якщо вони побачать порушення — виведуть».

Дим цигарок у «забороненій» зоні

До речі, про порядок. Офіційно на території фан–зони курити не можна. Для цього і місця спеціальні не облаштовували. Проте курять тут усі, хто забажає. Охорона і волонтери на те не зважають. Кажуть, що такими питаннями має займатися міліція. Абсурд, адже у фан–зоні міліції немає — про це говорили і в УЄФА, і київські міські керманичі.

Заради експерименту закурюємо і підходимо до «сек’ю­риті», який і сам курить. Цікавимося, чи можна курити, отримуємо ствердне «так». Рушаємо до іншого — і чуємо протилежну відповідь, більше того, юнак просить погасити цигарку, показово сварячись і на колегу.

ВІП–зона, облаштована на Майдані у формі білого купола біля сцени, особливим попитом не користується. Вхід туди коштує від 100 євро, за які «особливо важливі персони» отримують плетений стільчик, бар, більярд та інші ресторанні «прибамбаси». Фанатів такі «вигоди» за кругленьку суму приваблюють мало, тож принаймні минулої п’ятниці столики порожніли. Натомість місце на сходах від Хрещатика і до монумента Незалежності займали «оптом» — із розрахунком і на друзів, розлягаючись уздовж, поки ті ходили по пиво й насіння.

 

ПРОГНОЗОВАНЕ СВИНСТВО

Приклад знаменитого (і, на жаль, уже покійного) восьминога Пауля, який під час чемпіонату Європи з футболу 2008 року та чемпіонату світу 2010 року блискуче вгадував результати майбутніх матчів, надихнув організаторів наступних футбольних турнірів і собі призначати «тварину–оракула». У Польщі на роль прогнозиста обрали слониху Чітту з Краківського зоопарку. В Україні ж під час Євро–2012 ворожать на свині. Кнур Фунтик вагою 380 кілограмів приїхав у київську фан–зону з Житомирщини, ним опікуються двоє утримувачів та охоронець. Віщування кнура відбуваються так: щодня на вечерю Фунтику приносять дві миски з однаковою їжею, прикрашені прапорами команд–суперників, що грають цього дня. З якої миски він почне їсти, та команда й переможе. Свиня вже передбачила перемогу Данії, Росії, Хорватії та Німеччини у першому турі. Однак помилилася, приписавши перемоги Польщі, яка зіграла внічию з Грецією, та Іспанії, яка закінчила гру з Італією з рахунком 1:1. Можливо, на випадок нічиєї Фунтику варто ставити третю миску?

  • Віктор Леоненко: Навіть нічого не можеш — виходь на поле й бийся!

    Урочисто­святковий настрій, що панував у країні­господарці Євро­2012, дозволив уболівальникам безболісно пережити невихід із групи команди Олега Блохіна. І якщо в Росії аналогічний результат збірної призвів до кадрових змін (президент РФС Сергій Фурсенко подав у відставку), то в Україні все залишилося, як і було.

    По суті, як по ходу, так і після чемпіонату Європи «синьо­жовті» уникли серйозної критики. Водночас справжні знавці футболу прагнуть більшого. До таких максималістів можна віднести й колишнього гравця київського «Динамо» та збірної України Віктора Леоненка. >>

  • Життя після Євро

    Оцінюючи результати Євро–2012, треба відділяти футбол від політики й розрізняти країну (народ) і державу (владу). Країна чемпіонат виграла. Влада — ні.

    Чемпіонат, що з такими проблемами готувався, але успішно відбувся, засвідчив: Україна та українці — частина європейської спільноти, а не якесь «дике поле». На час Євро, зокрема в день фіналу, Київ став столицею континенту. І досить симпатичною столицею. >>

  • І навіть п’ять принців!

    У неділю до Києва, де відбувався фінал Євро, прибуло 160 чартерних авіарейсів із понад 50 країн світу. На НСК «Олімпійський» аншлагу не було — вільними лишалися більше 6 тисяч крісел. Зате ложі для VIP–гостей заповнилися під саму зав’язку. >>

  • «Не доїхала половина тих, кого ми чекали»

    Україна багато недоотримала у фінансовому плані через те, що такі збірні, як Німеччина, Англія, Голландія, не пройшли далі турнірною сіткою Євро–2012. Особливо це позначилося на українській готельній індустрії. І взагалі, якщо підсумовувати справи цієї галузі, то слід визнати, що багато готелів і хостелів відверто провалили єврочемпіонат. >>

  • Футбол без терору

    Вітчизняна спецслужба підбиває власні підсумки одразу після завершення Євро–2012 в Україні. «За висновками Антитерористичного центру СБУ, рівень терористичної загрози в Україні під час проведення фіналу Євро–2012 не змінився і був визначений, як низький, — повідомив учора керівник АТЦ, перший заступник голови СБУ Петро Шатковський. — Антитерористична система України спрацювала ефективно». >>

  • Прорив дружньої України

    У Києві чиновники не змогли «розрулити» питання туризму самотужки. Пиво, сцену, екрани та стюардів організували, а от щоб забезпечити закордонним гостям дозвілля й показати місто — то тут не обійшлося без підтримки приватників та громадських активістів. Організація «Інтересний Київ», яка вже кілька років організовує екскурсії містом, взялася за облаштування в столиці Туристичного інформаційного центру, залучивши до своєї роботи небайдужих та ініціативних людей з усієї України.

    «Півтора року тому поруч зі станцією метро «Хрещатик» ми облаштували Туристичний інформаційний центр, він якраз біля фан–зони, — розповідає директор «Інтересного Києва» Арсеній Фінберг. — Це була робота великої команди небайдужих людей».

    За його словами, кілька компаній та громадських ініціатив — ­«Оупен–Київ», «Френдлі Юкрейн», «Інтересний Київ» та структура фан–посольств УЄФА — об’єдналися, аби довести, що Україна та українці — це не расисти, живодери та жертви режиму, а передовсім гостинні, щирі люди з багатою історією та культурою. Спільними зусиллями було частково вирішено питання проведення екскурсій для туристів. Такі тури щодня безплатно проводять у центрі міста для двох груп по 20–30 людей. Крім цього, великою популярністю користувалися оглядова екскурсія на двоповерховому туристичному автобусі та екскурсії на теплоходах від Річкового порту. Взялися і за розв’язання проблеми проживання гостей Євро–2012 — ініціатива «Френдлі Юкрейн» забезпечила безплатне поселення фанів у домівки українців.

    Підбиваючи підсумки Євро у своїй царині, організатори Тури­стичного інфоцентру та активісти, що допомагають закордонним уболівальникам, розповіли про екскурсійні пріоритети «футбольних» гостей Києва та нашу перемогу в інформаційній війні. >>