Учора любителі книги зазнали великої втрати — помер славетний письменник–фантаст Рей Бредбері. Вік гідний того, аби відійти в інші, фантастичні, світи — Бредбері було майже 92 роки.
Для багатьох читачів ім’я Рея Бредбері є синонімом хорошої фантастики. Проте сам американський письменник не вважав себе фантастом. Про це свідчить і шеф–редактор журналу «Всесвіт» Олег Микитенко, який одним iз перших радянських журналістів брав інтерв’ю у пана Рея у 1989 році. «Під час зустрічі у Лос–Анджелесі в його будиночку я розпитував його про творчість і поставив таке запитання: «Чи вірите ви у все те, що пишете? про контакти з інопланетянами тощо?». Але з розмови мені здалося, що Бредбері не надто вірить у свою фантастику. Проте він додав: «Звісно, мені хотілося б, щоб контакти з інопланетянами існували», — розповідає «УМ» пан Микитенко. — Від Рея Бредбері я почув таке припущення: «Людство — це об’єкт якогось експерименту вищого розуму». На мою думку, з часом його вже перестали цікавити науково–фантастичні сюжети і оповідання, в останніх творах Бредбері більше звертався до морально–етичних проблем. Його роман «Смерть — діло самотнє» (в перекладі Володимира Митрофанова вийшов в Україні у 1988 році) — це твір, в якому висловив критичний погляд на людство».
«Всесвіт», до речі, на теренах СРСР першим опублікував переклад Рея Бредбері — це був світовий бестселер «Марсіанські хроніки», що побачив світ у цьому журналі в 1962 році. Нагадаємо, що першим опублікованим твором Рея Бредбері було написане спільно з Генрі Гассе оповідання «Маятник» (1941 рік), а світової слави письменник зажив завдяки роману «451 градус за Фаренгейтом». Про цей роман, один iз загалом 11, які він написав, славетний американець казав: «Я написав усього одну фантастичну книжку — «451 градус...» І вона ґрунтується на реальності».
«Він був дуже доброзичливою і спокійною людиною, хоч і виглядав огрядним, кремезним чоловіком, — пригадує Олег Микитенко. — Пам’ятаю, він мене зустрів у сорочці та шортах, що мене на той час навіть здивувало: «Як це у шортах, а не в штанях». Тобто він мені здався дуже невимушеним і простим. У вітальні та кабінеті все було обставлене і завішане дивовижними предметами: людський череп, фігурки динозаврів і всяка дивина. Він був таким філософськи налаштованим чоловіком».
«Гуманістичні ідеї й морально–етичні принципи, втілені у його творах, — каже Олег Микитенко, — майже півстоліття сприяли формуванню думок і почуттів багатомільйонної аудиторії шанувальників наукової фантастики, для яких він є загальновизнаним Фантастом №1».
СПАДОК
Фільми за творами Рея Бредбері
*«451 градус за Фаренгейтом» (1966), знятий метром тогочасного кіно Франсуа Трюффо, вже увійшов до скарбниці світової кінокласики. Це був перший кольоровий фільм Трюффо і єдиний знятий англійською мовою, підкреслює Бі–Бі–Сі. Авторові роману стрічка сподобалася, проте не вибір акторки Джулі Крісті на головну роль: «Кларисі має бути 17 років і вона повинна виглядати наївно, а Джулі Крісті явно не 17 і виглядає вона аж ніяк не наївною». Попри те, що Трюффо скоротив чимало сюжетних ліній оригінального роману і фінал перетворив на майже хепі–енд, фільм «451 градус за Фаренгейтом» мав шалену популярність.
Існують думки, що назва фільму американського режисера Майкла Мура «Фаренгейт 9/11» є алюзією на назву романа Бредбері.
*«Марсіанські хроніки» (реж. Майкл Андерсон, США). Трисерійний фільм про останні роки Марсу, де доживає останні роки цивілізація марсіан, отримав схвалення публіки, але Бредбері назвав стрічку «дуже нудною».
*«Насувається лихо» (1983, студія «Дісней»). Недолік стрічки, створеної за однойменним романом, у тому, що вона дознімалася з проміжком у рік, тож головні герої — хлопчаки Вілл та Джимі — помітно підросли. Однак в одному з пізніх інтерв’ю Бредбері назвав цей фільм для дітей однією з найкращих екранізацій своїх творів.
*«Буде лагідний дощ» (1984). Піонером анімаційного «освоєння» Рея Бредбері, та ще й на радянському просторі став режисер Назім Туляходжаєв зі студією «Узбекфільм». Мульт отримав головний приз Лейпцизького кінофестивалю та приз Міжнародного кінофестивалю в Більбао.
*«Вельд» (1987 р., «Узбекфільм»). За три роки після успіху мультика Назім Туляходжаєв ризикнув зняти ще й ігровий фільм за однойменним оповіданням Бредбері. «Вельд» став одним iз перших радянських фільмів жахів.
*«І грянув грім» (2005, США, реж. Пітер Хайамс) цікавий тим, що зйомки, які проводили у Празі, через катастрофічну повінь довелося перенести аж майже на три роки. Режисер занадто часто радився з письменником, «Мені хотілося, щоб стрічка сподобалася Рею Бредбері», — казав він. Та результат не виправдав надій: касові збори дали 10 млн.доларів, а витрати на створення кіно становили 80 млн.доларів.