Чемпіонат як весілля

05.04.2012
Чемпіонат як весілля

Лишилося всього два місяці до визначної події в історії вітчизняного спорту та України взагалі — початку фінальної частини чемпіонату Європи з футболу. Вчора на базі Інституту Горшеніна в Києві провели «круглий стіл» із ключовою назвою–запитанням: «Чи стане Євро–2012 шансом для України?» Експерти говорили про готовність країни до чемпіонату, відповідність інфраструктури й сервісу очікуванням Європи, а також фінансові перспективи і наслідки турніру для держави та пересічних українців.

У інфраструктуру до Євро–2012 Україна вклала більше 4 млрд. дол. У середньому — по мільярду на кожне місто–господар. Це дороги, готелі, стадіони, аеропорти. За даними Бі–Бі–Сі, цьогорічний чемпіонат Європи коштуватиме у 40 разів дорожче, ніж Євро–2008, проведене спільно Австрією і Швейцарією, і в сім–вісім разів дорожче, ніж Євро–2004 Португалії. Відмінність — у різних початкових позиціях для підготовки. У тих самих альпійських країнах якісні шосе й готелі є «за умовчанням». Для нас же ЧЄ–2012 став підставою тягнутися до стандартів західноєвропейської інфраструктури.

«Дохід від чемпіонату для України становитиме від 300 до 500 млн. дол., — прогнозує управляючий партнер інвестиційної компанії «Капітал Таймс» Ерік Найман. — І треба розуміти — це не прибуток, а тільки валовий дохід держави».

«Якщо після чемпіонату Україна отримуватиме від спортивної інфраструктури 200 млн. дол. на рік, то чемпіонат можна буде вважати вдалим», — каже у свою чергу Євген Червоненко. Він тепер працює в Міністерстві з надзвичайних ситуацій, а п’ять років тому, в часи Ющенка/Тимошенко, коли Україна лише отримала право проводити Євро–2012, очолював нацагентство з підготовки до Євро. Червоненко навів приклад Торонто, де центральний стадіон використовують 300 днів на рік — на ньому святкують весілля, проводять концерти, гонки, тому об’єкт активно дає прибуток. В Україні такого досвіду ще бракує, але в будь–якому випадку ЧЄ відкриє іноземцям новий туристичний маршрут. І можливо, їм захочеться ще раз сюди приїхати, уважніше роздивитись країну. І тут важливо не зіпсувати перше враження.

Як відзначив Артем Франков, редактор журналу «Футбол», «на заході про Україну склалося враження, як про дику країну в плані цін. В Києві і у Львові ціни в готелях вищі, ніж у містах Західної Європи. Навіть мільярдер не хоче платити тисячі євро за добу, бо вміє рахувати гроші».

«На жаль, ми не отримали інвестиційного буму під час будівництва НСК «Олімпійський» у Києві, — констатує екс–в.о. міністра фінансів Ігор Уманський. — Не отримаємо й туристичного буму — через негативний фон, який ми самі й утворюємо». За словами економіста, розмови про збитковість турніру та очікування провалу потрібно відкласти вбік і налаштовувати збірну, вболівальників на позитив. Якщо збірна України не вийде з групи до «плей–оф», то, окрім економічного розчарування, додасться емоційне несприйняття проекту.

«Внутрішній борг, зовнішній у нас обов’язково будуть, — додає Франков. — Але Євро пройде нормально. Приїдуть люди, вип’ють пива, і ми ніколи не дізнаємось, що могло бути краще, що цих людей могло приїхати утричі більше». Артем Франков навів приклад чемпіонату світу 2010 року в ПАР: там про казуси з харчовими отруєннями, грабунками і рештою неподобств щодо гостей забули вже через кілька днів після початку турніру і зосередилися на футболі.

Велику надію експерти покладають на рекламну кампанію України в закордонних ЗМІ, особливо напередодні, у травні. Вболівальники, які прийматимуть спонтанні рішення приїхати до нас, мають отримати адекватне уявлення про український сервіс і ціни.

«Щоб залучити більше туристів, Польща зараз активно працює з асоціаціями вболівальників тих країн, чиї збірні гратимуть у Польщі, — каже керівник економічного відділу посольства Польщі Павел Гембський. — Україна теж може багато зробити в цьому напрямку».

За словами голови Держагентства з туризму і курортів Олени Шаповалової, в’їзний потік іноземних туристів може зрости на 30—40%.

«Треба розуміти, що чемпіонат — це як весілля, його роблять заради свята, іміджу, емоцій. І якось некоректно, вклавши в нього гроші, ділити шкуру невбитого ведмедя — «а скільки нам подарують, а чи окупиться»?» — каже нардеп із Партії регіонів Олександр Зац, голова підкомітету ВР з питань підготовки і проведення фінальної частини Євро–2012 в Україні.

«Київ на 95% готовий зустрічати Євро, — заявив заступник керівника головного управління КМДА з питань підготовки до Євро–2012 Микола Малюга. — Після Дня Києва перекриють Хрещатик до вулиці Хмельницького — там будуватимуть фан–зону, сцену і ятки з сувенірами».

  • Віктор Леоненко: Навіть нічого не можеш — виходь на поле й бийся!

    Урочисто­святковий настрій, що панував у країні­господарці Євро­2012, дозволив уболівальникам безболісно пережити невихід із групи команди Олега Блохіна. І якщо в Росії аналогічний результат збірної призвів до кадрових змін (президент РФС Сергій Фурсенко подав у відставку), то в Україні все залишилося, як і було.

    По суті, як по ходу, так і після чемпіонату Європи «синьо­жовті» уникли серйозної критики. Водночас справжні знавці футболу прагнуть більшого. До таких максималістів можна віднести й колишнього гравця київського «Динамо» та збірної України Віктора Леоненка. >>

  • Життя після Євро

    Оцінюючи результати Євро–2012, треба відділяти футбол від політики й розрізняти країну (народ) і державу (владу). Країна чемпіонат виграла. Влада — ні.

    Чемпіонат, що з такими проблемами готувався, але успішно відбувся, засвідчив: Україна та українці — частина європейської спільноти, а не якесь «дике поле». На час Євро, зокрема в день фіналу, Київ став столицею континенту. І досить симпатичною столицею. >>

  • І навіть п’ять принців!

    У неділю до Києва, де відбувався фінал Євро, прибуло 160 чартерних авіарейсів із понад 50 країн світу. На НСК «Олімпійський» аншлагу не було — вільними лишалися більше 6 тисяч крісел. Зате ложі для VIP–гостей заповнилися під саму зав’язку. >>

  • «Не доїхала половина тих, кого ми чекали»

    Україна багато недоотримала у фінансовому плані через те, що такі збірні, як Німеччина, Англія, Голландія, не пройшли далі турнірною сіткою Євро–2012. Особливо це позначилося на українській готельній індустрії. І взагалі, якщо підсумовувати справи цієї галузі, то слід визнати, що багато готелів і хостелів відверто провалили єврочемпіонат. >>

  • Футбол без терору

    Вітчизняна спецслужба підбиває власні підсумки одразу після завершення Євро–2012 в Україні. «За висновками Антитерористичного центру СБУ, рівень терористичної загрози в Україні під час проведення фіналу Євро–2012 не змінився і був визначений, як низький, — повідомив учора керівник АТЦ, перший заступник голови СБУ Петро Шатковський. — Антитерористична система України спрацювала ефективно». >>

  • Прорив дружньої України

    У Києві чиновники не змогли «розрулити» питання туризму самотужки. Пиво, сцену, екрани та стюардів організували, а от щоб забезпечити закордонним гостям дозвілля й показати місто — то тут не обійшлося без підтримки приватників та громадських активістів. Організація «Інтересний Київ», яка вже кілька років організовує екскурсії містом, взялася за облаштування в столиці Туристичного інформаційного центру, залучивши до своєї роботи небайдужих та ініціативних людей з усієї України.

    «Півтора року тому поруч зі станцією метро «Хрещатик» ми облаштували Туристичний інформаційний центр, він якраз біля фан–зони, — розповідає директор «Інтересного Києва» Арсеній Фінберг. — Це була робота великої команди небайдужих людей».

    За його словами, кілька компаній та громадських ініціатив — ­«Оупен–Київ», «Френдлі Юкрейн», «Інтересний Київ» та структура фан–посольств УЄФА — об’єдналися, аби довести, що Україна та українці — це не расисти, живодери та жертви режиму, а передовсім гостинні, щирі люди з багатою історією та культурою. Спільними зусиллями було частково вирішено питання проведення екскурсій для туристів. Такі тури щодня безплатно проводять у центрі міста для двох груп по 20–30 людей. Крім цього, великою популярністю користувалися оглядова екскурсія на двоповерховому туристичному автобусі та екскурсії на теплоходах від Річкового порту. Взялися і за розв’язання проблеми проживання гостей Євро–2012 — ініціатива «Френдлі Юкрейн» забезпечила безплатне поселення фанів у домівки українців.

    Підбиваючи підсумки Євро у своїй царині, організатори Тури­стичного інфоцентру та активісти, що допомагають закордонним уболівальникам, розповіли про екскурсійні пріоритети «футбольних» гостей Києва та нашу перемогу в інформаційній війні. >>