Український музей у Нью–Йорку — сучасна установа, починаючи від архітектурного вирішення будівлі й до підходу до компонування експозицій. Невеликий — два поверхи, частину другого займають офісні приміщення, але і в цьому свій шарм: відвідувач не втомиться від перенасичення інформацією, а прискіпливо вивчить запропоноване. У час моїх відвідин музей експонував дві виставки: Бориса Косарева й українських весільних традицій. Зацікавлення Косаревим не потребує значних пояснень — культовий у Харкові художник для України стає лише відкриттям, а тема українського авангарду великою мірою залишається білою плямою.
Що може бути особливого у виставці національного одягу, аналогічних якій багато переглянуто в Україні? Очевидно, в допоміжних деталях — великий екран, на якому відтворюють весільні кадри із «Тіней забутих предків», окремі екземпляри сучасного весільного одягу, стилізованого під традиційний (серед суконь — робота Роксолани Богуцької). У всьому цьому читається, що робота зроблена не для галочки (відзвітувати за освоєні кошти) і не з надривом — спробуй на мінімальне фінансування і виставку зробити, і комунікації полагодити. Тут усе працює, як здоровий організм: для себе і на себе. Директор музею Марія Шуст не приховує, що за модель роботи взято американську.
На столі у залі зустрічей на другому поверсі, де проходила наша розмова, — макет першого поверху з ляльковими зразками килимів: саме тоді в музеї готували нову експозицію, яка з 12 лютого замінила весільну.
Руками великих і малих українців
— Пані Маріє, чула, що в музеї ви працюєте вже давно. Крім адміністративної роботи, чи займаєтеся творчою?
— У музеї я працюю з часу його відкриття у 1976 році. Взагалі, я закінчила магістерку зі скульптури, але як прийшла сюди, то часу на творчість фактично не лишилося. Хоча я багато працюю над оформленням виставок, каталогів, мої функції все ж більш організаційні.
— Музей дійсно вражає. Але з’явився він у цьому новому приміщені відносно недавно, у 2005 році. Як відбувався збір коштів? Чи зверталися до заможних представників діаспори?
— Ми робили велику агітацію через пресу, адже головна ідея музею — представити українську культуру світові. Також Союз українок Америки, одна з найбільших жіночих організацій у США, що заснувала музей і передала його український громаді, створюючи окрему інституцію з окремим статутом і управою, допомагав через свої філії у різних містах, тому ми могли напряму вийти до тієї чи іншої громади. Наприклад, громада у місті Ротчистер у штаті Нью–Йорк дуже захопилася ідеєю будівництва музею і зібрала майже 300 тисяч доларiв. Так що у підсумку ми цей музей збудували майже за дев’ять мільйонів доларів, а якщо взяти до уваги, скільки заплатили за землю, то й усі 11 можна нарахувати.
Важливо, що від самого початку музей активно комунікував з американським суспільством: кожну виставку робили англійською та українською, прес–релізи розсилали в американські газети, наш музей був у переліку музеїв міста (такі списки друкували у New York Magazine, Time Out).
— А як ви вийшли на цей район?
— Узагалі, цікаво було би прослідкувати історію створення музею. Все почалося у 1933 році, коли в Чикаго проводили світову виставку Century of Progress («Століття прогресу». — Ред.). Там українська громада збудувала павільйон, в якому Союз українок Америки зорганізував виставку предметів українського народного мистецтва, закуплених в Україні. А поряд, до речі, виставлявся Архипенко. Потім ту колекцію народного мистецтва експонували в різних місцевостях в Америці, вона збагачувалася, і виникла ідея музею. Були роздуми — створити його у Вашингтоні чи у Нью–Йорку. У 1976 році музей оселився у Нью–Йорку, на Другій авеню, між 12–ю і 13–ю вулицями, у приміщенні, яке закупили і між собою ділили Український Конгресовий комітет Америки та Союз українок Америки, a Союз українок віддав свoю частину Українському музею. Від самого початку було зрозуміло, що те приміщення — замале. Тому з 1983 року почали шукати нове, активно збирати гроші.
Цей район — українська околиця. Тут колись був м’ясний магазин, але сама будівля була знищена, тому ми мали все перебудовувати. Тепер ця місцевість піднеслася й ціни зросли, а у 1985 році, коли ми купили це приміщення й цю землю, тут було не дуже привабливо. Спочатку ми хотіли знайти щось поближче до Метрополітен–музею, але не були спроможні на такі витрати.
— Найбільшу суму, три з половиною мільйони, все ж дала приватна особа — Евген Шкляр.
— Так, він iз дружиною Диймел направду уможливив зведення цього музею. Бо весь час ми назбирували певну суму, але її не вистачало — дорожчало саме будівництво. На той час Евген Шкляр, антрепренер у галузі високих технологій у Каліфорнії, який отримав освіту в Гарвардському університеті, підтримував Гарвардський український інститут і оглядав інші українські інституції, куди ще міг пожертвувати гроші. Евгенові й Диймел Шклярaм сподобалися плани нашого музею, і вoни погодилися нас підтримати.
Спочатку умова була така: вoни дадуть два з половиною мільйони i додадуть ще один мільйон, якщо громада також збере гроші, щоб подвоїти цей мільйон. Тоді ми задіяли потужну акцію через пресу і розіслали листи до всієї громади. Кредитна спiлка «Самопоміч» у Нью–Йорку відгукнулася, даруючи 500 тисяч, a поодинокі особи нашої громади склали решту суми. Опісля подружжя Шклярів дало цей додатковий мільйон: створило фонд їхнього імені, з якого ми можемо освоювати лише відсотки. Тобто чим більшим є цей фонд, тим більше можна з нього отримати, це є для нас значною підтримкою, бо ми знаємо, на яку суму в поточному році можна розраховувати.
Традиції й молодіжне питання
— Усе ж покоління змінюється, і молодь, що інтегрувалася в американське суспільство, відходить від національних традицій. Як ви вважаєте, це покоління, які ви вже втратили чи ще ні? Якщо ні, то як ви залучаєте цю частину громади?
— Так, тут нам усе тяжче працювати. Одні, звісно, відійшли. Але залишилися й такі, яких виховали з почуттям патріотизму. Ми також розпочали освітню програму для родин із дітьми: зустрічі відбуваються що два тижні, на Різдво робили вертеп, прикраси на ялинку, на Великдень — писанки, печиво.
— Одна із середнього покоління українців — відома актриса Віра Фарміга, яка живе в Нью–Йорку, наскільки я чула...
— Вона живе в цьому штаті, але за кілька годин їзди від міста. Так, вона виросла в нашій громаді. Не раз виникала розмова, щоб до неї звернутися, влаштувати певний захід за її участі — це би, звісно, притягнуло молодь.
— Перша виставка у новому приміщенні була присвячена Олександру Архипенку. Опісля вам вдалося втримати рівень презентації модерного мистецтва?
— Узагалі, я би сказала, що модернізм в Америці користується значним попитом. Тому ми й обрали Архипенка. Після цього у нас була виставка українського модернізму, організована разом iз Національним музеєм у Києві і Фундацією міжнародної освіти і мистецтва у Вашингтоні. Ця подія мала значний розголос, бо багато митців, представлених у тій експозиції, вважалися в Америці росіянами, а ми хотіли довести, що більшість iз них — з України: Богомазов, Екстер, Бойчук, Бурлюк, Грищенко, Делане, Василь Єрмілов, Малевич, Михайло Жук і Максимович, який узагалі для американців став великим відкриттям. Була надзвичайна виставка «Україна — Швеція: на перехрестях історії (ХVІІ—ХVІІІ ст.)», куратором якої був Юрій Савчук (тодішній голова Державної служби контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон України. — Ред.). Якщо ви пам’ятаєте, спочатку її показували в Києві у Національному музеї історії України — це козацькі прапори, листування, ми її розширили представленням кіота ікони Іллінської Богоматері та Царськими вратами Борисоглібського собору з Чернігова, прапором Богдана Хмельницького зі Швеції та іншими експонатами.
— Ретроспективні, історичні експозиції — це велика робота й визначна мета. А чи співпрацюєте ви з сучасними, молодими художниками? Виставляєте їхні роботи?
— Ми хочемо це робити. З одного боку, це один зi способів залучити молодь до музею, з іншого — це варто робити, бо є багато цікавих молодих художників.
— Я переглянула ваш каталог, і виникло запитання: чому так довго тривають виставки — як правило, півроку?
— Зазвичай наші виставки тривалi, бо підготовка потребує часу. Інша причина — обмежений ресурс персоналу. Взагалі, навіть у великих музеях виставки не тривають коротко, адже кожна вимагає великої праці, наукових досліджень, публікацій.