Плин життя всі ми відчуваємо по–різному. Але завжди, сумуючи за роками, що минають, намагаємось додати своїм емоціям філософії — мовляв, ну що ж поробиш... Народна артистка Валентина Чемена — понад півстоліття на сцені. І не просто на сцені — в Опереті. Вона завжди відчувала внутрішню гармонію із цим життєрадісним жанром: яскраві кольори, весела музика, емоційне піднесення, азарт, кураж — хтось дуже правильно назвав оперету «вічним святом музики і танцю, захопливих любовних історій і закручених сюжетів»... Багато років Чемена була примадонною Театру оперети, а потім прийшов час поступатися цим амплуа молодшим. Як визнає сама артистка, «тоді черги шанувальників з букетами під сценою стояли, а тепер коли–не–коли квіточку після вистави подарують». Але помиляється той, хто думає, що зараз будуть «розмишлізми» на тему вікових криз — життєлюбству й оптимізму Валентини Леонідівни позаздрять молоді. Вона має талант знаходити яскраві моменти і поза сценою, вирощуючи квіти та виноград, піклуючись про своїх рідних і про свого собаку, і навіть про пташок за вікном, для яких спеціально запасається насінням на зиму. «Я ж одеситка, — сміється Валентина Леонідівна. — Сумувати чи нарікати на життя — це не для мене».
«Мене оберігала вся Молдаванка»
— Моя бабуся була педагогом із фортепіано, дідусь — директором гімназії, але вони дуже рано померли, я їх навіть жодного разу не бачила, — розповідає Валентина Леонідівна. — Мама співала, у нас у дворі — а ми тоді жили в Одесі на вулиці Пирогівській — її називали наш соловейко. Сама я почала співати ще в школі, з сестрою разом також співали — у неї був гарний голос... А після школи вирішила вступати до Одеського музичного училища. І для вступних іспитів обрала собі арію Антоніди з опери «Іван Сусанін». Тоді мені здавалося, що оперета — це щось таке легковажне, тож вирішила полонити приймальну комісію через оперу. Ніхто мене, звісно, не готував, але мене прийняли, хоч і конкурс був вісім осіб на місце. Життя тоді було дуже складне, і в сімнадцять років, вступивши до училища, я почала працювати. Тільки вчитися — такої розкоші я собі дозволити не могла. Нас було четверо дітей, тато працював на Одеській кіностудії, ми жили в будинку кіностудії, без зручностей, була тільки холодна вода... Бідували страшенно, але всі четверо вийшли в люди, слава Богу. Працювала я в кінотеатрах Одеси. Тоді ж не було Пугачової чи інших зірок, а живий спів люди могли почути перед кіносеансом. Починала з Молдаванки, був там такий кiнотеатр «Серп і молот». Мене той район дуже любив і оберігав. А я ж тоді була молода, з довгим волоссям... По закінченні училища мені запропонували розподіл у Вінницю або Житомир.
— А чому в Одесі не хотіли залишатися?
— Про Одеську оперету я й думати не сміла. Цей театр був тоді на такій висоті, що я боялася туди й рипнутися. І обрала Житомир. Відразу ж почала грати головні ролі — Оксану в «Запорожці за Дунаєм», Наталку у «Наталці–Полтавці», Глорію у «Цирк запалює вогні»... Причому сьогодні я могла грати Циганку Азу, а завтра — вийти у масовці. Працювали багато, регулярно давали виїзні спектаклі, а такого поняття, щоб зняти виставу з якоїсь причини, взагалі не існувало. До речі, останнім часом у нас в театрі я також нічого подібного не пригадую — чи то люди стали відповідальніші, чи здоровіші, але вистави не скасовують. А потім, у 1966 році, мене запросили на прослуховування у Київський театр оперети. У листі, який я отримала від керівництва театру, обіцяли багато роботи і навіть двокімнатну квартиру. Прослуховували мене тринадцять членів художньої ради — всі провідні актори театру. Звання заслуженої артистки України я отримала в Житомирі, а народної — уже в Києві.
— Мабуть, до Києва з Житомира летіли, як на крилах?
— Перед цим переїздом у мене була нагода подивитися виставу в своєму майбутньому театрі. І побачене, скажу вам чесно, мене засмутило, навіть подумала, що краще було б залишитися в Житомирі. Благенькі декорації, обшарпані актори, глядачі в залі сиділи в пальто, сходи дерев’яні, там, де у нас тепер бухгалтерія, жили актори, бо житла не було... Зараз це навіть важко уявити — за той час театр змінився кардинально, переродився просто. У Києві також відразу включилася в роботу. Їздили на гастролі — виступали в Кремлівському театрі, в Ленінграді, була я на декадах в Москві, в Сибіру...
«Усе, що життям відпущено, я отримала»
— Хто із колег найбільше вплинув тоді на ваше професійне становлення, хто допомагав, кого зараз згадуєте з особливою вдячністю?
— Мені прекрасно працювалося з диригентами Євгеном Дущенком, Ігорем Іваненком, ці люди зайняли у моєму житті величезне місце. Це майстри, які розкривали актора. Коли візьмеш красиво ноту — диригент тобі підморгує, дає зрозуміти, що це було супер, і ти вже переповнена натхненням, щастям, ти вже літаєш по сцені... Бегма, Гриншпун, Парсегян — це люди, що виховували нас як акторів. Оскільки акторську майстернiсть у музичних училищах не викладали, всьому вчилися вже на сцені. Гріх скаржитися, я переграла всю класику, записувалася у «Золотому фонді»... Партнер у мене був блискучий — народний артист Георгій Горюшко. Він, на жаль, рано пішов від нас. Думаю, все, що життям відпущено, я отримала. Моє творче життя вдалося. Більше того, вдалося саме так, як я того хотіла.
— Ви, багаторічний практик класики жанру, легко сприйняли ті новації, що пропонує сьогодні Театр оперети — мультимедійні вкраплення у вистави, інші сучасні прийоми?
— Спочатку мені здавалося, що це неможливо. Оперета — це ж класика, тут мають бути загальноприйняті назви, такі як «Сильва», «Маріца», «Летюча миша», на які протягом багатьох десятиліть іде глядач. Але я зараз дивлюся, що глядачеві подобаються і наші модерні постановки. У нас квитки дістати неможливо! Так що й нові якісь ідеї також затребувані. Ті ж «За двома зайцями», які оперетою у чистому вигляді назвати складно, ми звикли до інших жанрових норм... Але це подобається глядачам, а значить повинно бути на сцені. Люди хочуть чогось новенького.
— Чи складно вам було підтримувати форму? Від чого відмовлялися, на яких дієтах сиділи?
— Це індивідуально. Я все їм, можу й пива випити — зараз себе не обмежую. Але коли у мене вистава — цього дня мій раціон регламентований кількома ковтками кави. Не тому, що потовщаю, а просто знаю: на голодний шлунок почуватимуся під час спектаклю вільніше, легше... Та і не у всіх виходить підтримувати форму. Є актриси з широкою статурою, хтось набирає живіт, у когось щось зайве іде в груди. Це природа. А я сама можу й цілий день не їсти і не помітити цього. Що мені ще допомагало тримати себе у формі — це байдужість до солодкого. Тістечка, морозиво, цукерки — не для мене. Тут я маю зовсім інші симпатії — оселедчик, огірочок квашений.
— Валентино Леонідівно, ви уявляєте той день, коли все ж таки доведеться розпрощатися з театром?
— Мене відірвати від театру — це як відрізати пуповину. Тільки в театрі я відчуваю себе жінкою, людиною, відчуваю, що я затребувана, потрібна. Це надихає мене, це підтримує в мені молодість, яку я відчуваю й досі. Повірте, віку я не відчуваю. Коли моїй мамі було за сімдесят, вона з нашими дівчатами з театру могла танцювати твіст. Я дивувалася: мамо, ти ж уже в такому віці! А вона відповідала: зовнішньо я стала іншою, а так мені дев’ятнадцять років. Зараз я теж вважаю, що внутрішньо люди не змінюються. Тим більше працюючи в такому жанрі. А коли ти отримуєш задоволення від своєї роботи, старіти взагалі не можна.
— Сьогодні у вас бенефіс — вистава «Сильва». Хвилюєтеся? Чи артистам з вашим досвідом хвилюватися нічого?
— Про що ви говорите? Хвилююся вже цілий місяць. Досі погано сплю. Та й не хотіла я цього бенефісу, це ініціатива нашого директора Богдана Дмитровича Струтинського... Сказати «ні» не маю права, я працюю в театрі. Виходжу на сцену у цій виставі з 1984 року, але все одно страшнувато. Показувати себе треба, коли тобі 30. А що зараз? До речі, в нас подвійний бенефіс — цією ж виставою свій ювілей відзначає заслужений артист України Сергій Мельниченко. На наш бенефіс iз Німеччини приїде відомий співак Костянтин Ріттель–Кобилянський. Він виріс на наших очах: його мама працювала в нашому театрі, ми гримувалися перед виставою, а він, хлопчак, у коридорі стояв. Можливо, щось заспіває, якщо дирекція не заперечуватиме...