Один iз найпопулярніших та найдешевших столичних ринків — «Лісовий» — стоїть напівпорожній. Дві третини яток зачинені — мороз розігнав покупців. Продукти продають переважно у світлу пору доби, більш жваво торгівля йде поруч iз метро та в переходах. На «Лісовому» тих, хто прийшов купити молочну продукцію, чаї чи курятину, можна перерахувати на пальцях. Продавці теж виходять на роботу без ентузіазму. Квіти й фрукти стоять у закритих прилавках, які підігрівають свічками. Якщо у когось iз продавців є можливість підключити калорифер, його вважають щасливчиком. Інші гріються гарячим чаєм iз пластикових стаканчиків. Алкоголь продавці на морозі не вживають, бо на горілку ще треба заробити, крім того, вони знають, що так можна легше переохолодитися й застудитися.
Підморожені овочі продавці намагаються збути якомога швидше. Відверто пошкоджені молоді кабачки вчора продавали по 2,5 грн. за кілограм. А ось реалізатори дорогої хурми, яка від морозу стає м’якшою і солодшою, цін не знижують. На відкритих прилавках бабусі, закутані в платки поверх шуб та пуховиків, узуті в чоботи–«дутики» продають квашені овочі — цьому товару мороз теж не страшний.
Пані Галина продає печиво та цукерки. На питання, чи не хотілося залишитися дома в такий холод (зранку в Києві температура впала до мінус 17), відповідає, що доводиться працювати, бо сім’ї потрібні гроші. Вона — власниця своєї «точки», тож її прибуток прямо залежить від продажу. Найманим працівникам, які торгують на базарі, не позаздриш. Вони отримують відсоток від виторгу, а якщо нічого не реалізують, «хазяїн» виплачує їм сталу суму (20—30 грн.). При цьому за екстремальні умови роботи на морозі господарі нічого не доплачують. І вимагати компенсації немає сенсу — умови роботи максимально «вовчо–капіталістичні»: не хочеш працювати на таких умовах — звільняйся.
Під металевими конструкціями ринку «Троєщина» холод стоїть, без перебільшення, собачий. Здається, що температура тут на кілька градусів нижча, ніж на вулиці. Леся — реалізатор жіночого одягу на найбільшому київському речовому ринку — каже, що покупців практично немає, тож за тих, хто бажає щось купити, просто хапаються, пропонують гарні знижки, проводжають до примірочної, в якій стоїть електрообігрівач. Якщо торгівля й сьогодні йтиме мляво, Леся збирається кілька днів посидіти вдома, доки морози трохи не спадуть.
І справді, більшість покупців швидко пробігає рядами, вважаючи за краще купувати одяг і продукти в супермаркетах, де хоча й дорожче, ніж на базарі, але тепліше та комфортніше. За інформацією ЗМІ, середня вартість покупки у мережевих магазинах зросла після новорічних свят на 7 відсотків.
Висока вартість — не єдина вада великих магазинів. Половина столичних супермаркетів продає зіпсовані продукти. Такого висновку дійшли журналісти газети «Сегодня», яким стали відомі результати перевірок 2128 торгових точок у Києві. У більшості магазинів перевірка виявила товари з вичерпаним терміном придатності та товари без необхідних супроводжуючих документів. Про це повідомив начальник ГУ з питань захисту прав споживачів КМДА Костянтин Соляник. Він же порекомендував зберігати чек, адже за його наявності зіпсований товар супермаркети без питань замінюють на якісний.
Ганна ГОЛОДНА