Вогненно–творча художниця, що на своїх полотнах усе побачене могла структурувати й трансформувати у безпредметну гру кольору, простору й ритму. Новаторка й засновниця новітніх напрямів у живописі, театральному мистецтві, дизайні одягу й інтер’єру, педагогіці... При цьому Олександра Григорович (у заміжжі Екстер) завжди залишалася шляхетною пані, блискуче освіченою, вправно володіла академічним рисунком.
Кубофутуризм із українського села
Майстерня–студія Олександри Екстер, де зародився і переможно рушив у світ український варіант кубізму — кубофутуризм, містилася в центрі Києва на вулиці Фундуклеївській (нині Богдана Хмельницького). Заможний чоловік–юрист забезпечував своїй «скіфській вершниці» можливість навчатися і навчати. Молода художниця, учениця майстра академізму Миколи Мурашка, мандрувала Західною Європою і, повертаючись до Києва, представляла колегам новітні мистецькі напрями. Послідовники кубофутуризму «переструктуровували» реальність і зображали предмети як геометричні форми.
У 1915 році під впливом автора «Чорного квадрата» Казимира Малевича художниця захопилася безпредметним мистецтвом, розробляла теми динаміки й ритму кольорових площин. Тоді ж узялася й за побутові речі, створюючи ескізи кубістичного оздоблення для суконь, хусток, скатертин та посуду. Приятелька художниці, знавець українського народного мистецтва Євгенія Прибильська знайомила її з традиційною орнаментикою. А разом із дружиною предводителя київського дворянства, меценаткою Наталею Давидовою мисткиня колекціонувала українські вишивки, килими та кераміку. Була членом Кустарного товариства при земстві, що відновлювало народні промисли.
«Екстер поєднала народне мистецтво з авангардизмом, — розповідає «УМ» знаний мистецтвознавець Дмитро Горбачов. — У селі Скобці (нині Василинівка, неподалік Борисполя) та у родовому маєтку Давидових у Вербівці вона давала селянкам ескізи знаменитих авангардистів, і народні художниці творили вишивки в кубістичному та супрематичному стилі. І для них це не було дивиною, адже «ліве», абстрактне мистецтво в основі своїй орнаментальне, як і традиційне народне. Екстер і її товариші взяли від українського мистецтва барвистість. А народні митці під впливом творчості абстракціоністів стали робити власні художні композиції не статичними, а динамічними. Відбулося взаємозбагачення професійного і народного мистецтва. І це було унікальним явищем у світовій культурі». Такі твори, до речі, охоче купували модниці з Нідерландів, Німеччини, Франції.
Разом із гетьманом
Наприкінці 1917 року Олександра повернулася з Москви до Києва і стала громадянкою Української Народної Республіки, а згодом Української держави. Відкрила знамениту майстерню декоративного мистецтва. І на запрошення першого директора Національного художнього музею України Миколи Біляшівського оформила там виставку ужиткового мистецтва та кустарних виробів. Екстер була активісткою в уряді Скоропадського, допомагала зібрати Всеукраїнський з’їзд діячів культурних організацій улітку 1918 року. Влаштувала виставку художниці–селянки Ганни Собачко, з якою вона співпрацювала в селі Скобці. У доповіді на тому з’їзді Екстер назвала її художницею світового рівня.
У своєму домі художниця облаштувала «Майстерню живопису і декоративного мистецтва Екстер і Прибильської». Невдовзі це вже була студія, де учні (зокрема, Анатоль Петрицький, Олександр Хвостенко–Хвостов, Вадим Меллер, Олександр Тишлер) досліджували ритміку й колорит народного мистецтва, слухали лекції Якова Тугенхольда, Олександра Таїрова, Бенедикта Лівшиця. Тут бували Осип Мандельштам, Ілля Еренбург.
Сучасники згадували, що Екстер була доволі мовчазною. Сміялася з витівок друзів–футуристів, але сама в них участі не брала. Вона мала блискучу освіту, знала латину, читала Горація напам’ять і привчала своїх учнів вслухатися в його ритміку. Пояснювала, що в мистецтві й поезії важливий ритм.
«У Москві тоді вже панували більшовики, голод, терор, — розповідає Дмитро Горбачов. — Гетьман Скоропадський, на відміну від більшовиків, цінував інтелігенцію. Він домовився з Москвою, що та відпускатиме в Україну інтелектуалів. Отож кожні два тижні потяг перевозив із Москви до Києва голодуючих художників, педагогів, науковців. І в Києві вирувало культурне життя. Екстер співпрацювала з московським режисером Таїровим, караїмом родом iз Полтавщини. У його репертуарі було чимало українських творів. Художниця домовилася з гетьманом, аби й Таїрова з театральною трупою переправили до Києва. Але стався антигетьманський переворот, а згодом більшовики вибили з Києва і Петлюру; план повернення Таїрова не здійснився».
На початку лютого 1919 року більшовики захопили Київ. Екстер стала свідком безчинства військ Муравйова: за кілька днів у столиці було розстріляно кілька тисяч людей. Художниця втекла від червоного терору до Одеси, яку тоді контролювали денікінці. Утім коли більшовики захопили й Одесу, то змобілізували Екстер на оформлення міста для святкування 1 травня. У Києві оформлювати Хрещатик змусили учнів з її майстерні.
Вишиванки у Парижі
В Одесі помер чоловік художниці. Вона переїхала до Москви. У 1924–му отримала замовлення оформити павільйон ХІV Міжнародної виставки у Венеції. Потім у Парижі оформлювала експозицію радянського відділу Всесвітньої виставки декоративних мистецтв. До Москви художниця так і не повернулася. Оздоблювала інтер’єри, кераміку, конструювала та ілюструвала книги.
Як пише мистецтвознавець Ольга Петрова, у своїй майстерні в невеликому будинку неподалік Парижа Екстер «створювала незвичайної краси керамічний посуд, що вражав око вмiщеними в кубістичну форму українськими мотивами». Як згадувала скульптор Віра Мухіна, домогосподаркою в Екстер працювала українка Настася, вони були як подруги. Ця неписьменна жінка, яка не знала французької, примудрилася виїхати слідом за господинею з її речами. Отож у французькій домівці Екстер були українські вишивки й килими. А до столу, писала у своїх спогадах актриса Аліса Коонен, «подавали глиняні горщечки і яскраві майолікові тарілки з варениками».
Померла художниця 17 березня 1949–го, похована на кладовищі в Фонтене–о–Роз.
Олександра Екстер — постать, варта повнометражного художнього фільму.
Дивина, але в Україні немає не лише її меморіального музею, а навіть музею «віртуального» — україномовного сайту, де була б представлена багатогранна спадщина мисткині, що збереглася по світах. Дмитро Горбачов переконаний, що колись у Києві буде музей Олександри Екстер. Адже збереглися два будинки, де вона мешкала: на Круглоуніверситетській, 6, та на Хмельницького 27/1. Тож передусім ці місця слід позначити меморіальними дошками.