Я відкрила для себе Марлен Дітріх двічі. Кілька років тому, на виставці її особистих речей у Москві. І цього літа, зовсім несподівано, в містечку Старий Крим, у музеї Костянтина Паустовського, де побачила німецьку акторку на фото з радянським письменником.
Ремарк порівнював її з пумою
У 1993 році уряд Берліна отримав спадок Марлен Дітрiх, проданий на аукціоні «Сотбі» після її смерті. В колекції — особисті речі актриси: 30 костюмів iз фільмів, 40 вбрань для шоу, тисяча суконь, брюк, спідниць, 440 пар взуття, 400 капелюхів, 150 пар рукавичок, а також 15 тисяч фотографій.
Частину цих речей уперше демонстрували в заповіднику «Царицино» в Москві. Експонати, що були розташовані в двадцяти залах, лише злегка підсвічувались. По–перше, як пояснили гіди, яскраве освітлення їм шкодить, а по–друге — щоб створити ефект присутності самої Марлен. У залах показували уривки з фільмів з її участю: у кадрi актриса була одягнена в той самий одяг, що й манекени, котрі стояли за кілька метрів від екрана. Здавалося, ще мить — і актриса сама ввійде в зал. Особисті речі розкривали внутрішній світ Марлен. Лютня, на якій вона грала в дитинстві. Лялька–африканець — талісман Дітріх у всіх подорожах. Муляжний пупс — на ньому актриса тренувалася сповивати свою майбутню донечку.
Марлен, як відомо, була законодавицею моди. Саме вона надихнула Крістіана Діора на створення знаменитих колекцій. За визнанням Джорджіо Армані, Марлен Дітріх здійснила революцію в моді, завдяки якій чоловічий костюм став частиною i жіночого гардеробу. В експозиції були пальто з хутра леопарда, шуба з лебедячого пуху, костюм із золотої парчі, в якому акторка з’явилася на концерт «Бітлз» у Лондоні. А ще — валіза для взуття з 31 секцією. Усі туфлі, до слова, актрисі шили за індивідуальною міркою, рукавички ж виготовляли за зліпком руки. Кожен її капелюх — неповторний. Найекстравагантніший — з шовкового оксамиту з перами мексиканських бійцівських півнів.
Водночас у своїй книзі акторка визначила: «Мода — не слідуй за нею сліпо, як у темному провулку. Пам’ятай, що ти не манекен, для якого створюється мода».
На фотографіях, які експонувалися на московськiй виставці, Марлен поруч iз Габеном, Хемінгуеєм, Ремарком. Портрет Ремарка, подарований Марлен, iз підписом: «Ти пума. У неї найшвидші лапи та найсильніші м’язи з усіх котячих. Але в неї найм’якіша шкіра і найніжніші губи».
Навколішки перед Паустовським
На одній iз фотографій, до слова, дуже поганої якості, — Марлен Дітрiх і письменник Костянтин Паустовський. «Це я навколішки перед Паустовським. Він прийшов побачити мене. Оскільки я не говорю російською, то все, що змогла зробити, це впасти на коліна», — напис на звороті.
Цю ж фотографію я побачила вже пізніше, у музеї Костянтина Паустовського, в Старому Криму, за кілька десятків кілометрів від Чорного моря, де письменник мав дачу. Тоді ж екскурсовод Олександра Кучер і розповіла історію цiєї свiтлини.
На початку 60–х років у збірці, рекомендованій юнацтву, Марлен прочитала оповідання Паустовського «Телеграма» у перекладі німецькою мовою. У сюжеті — історія про те, як молода жінка виїжджає з села в місто і в метушні забуває про свою матір. Через кілька років прийшла телеграма, що мати помирає... Оповідання вразило Дiтрiх. Невдовзі вона приїхала до Москви. Один iз кадебешників, зустрічаючи її, запитав: «Що б ви хотіли побачити: Кремль, Большой театр, мавзолей?» Акторка відповіла однозначно: «Письменника Костянтина Паустовського». Паустовського, який тоді тяжко хворів, терміново розшукали. Вiн вийшов на сцену Центрального будинку літераторів, а Марлен мовчки впала перед ним на коліна. Схопивши його руку, заходилася її цілувати й притискувати до свого обличчя. Завмерлого від страху Паустовського посадили в крісло. А Марлен залилася некіношними слiзьми...