Уже водинадцяте вітчизняні телевізійники «тріумфували» — отримували статуетки так званої національної премії, якою опікуються галузеве об’єднання «Індустріальний телевізійний комітет» разом iз Національною радою з питань телебачення і радіомовлення. Минулого четверга роздали 37 «Телетріумфів» за основними номінаціями та два — як спеціальні відзнаки.
Проте навіть яскрава якісна, «обгортка» не може приховати протиріч премії та її неузгодженостей із реаліями...
Обгортка
Цього разу дійство, відповідальним за проведення якого став канал «Інтер», відбувалося у Національній опері України й отримало назву «Телебачення й опера». Якщо минулого року біля Жовтневого палацу вирішили обійтися без червоної доріжки, то цьогоріч до оперного театру її проклали.
Навколо зібрався не надто великий натовп шанувальників, який не впізнав італійського тенора Алессандро Сафіна та мляво реагував на російських акторів.
Уже вдруге на церемонії зібралися далеко не всі найвідоміші вітчизняні телевізійники. Хоча загалом за організацію дійства телеканалу «Інтер» — респект: чудове оформлення сцени, динамічний оригінальний сценарій, доречні жарти від «95–го кварталу». На скрипці віртуозно грав міністр культури Михайло Кулиняк, який примудрився продовжити мелодію, навіть тримаючи смичок між ніг (от що значить музична освіта!).
Статуетку за кращий телевізійний документальний фільм («Майже доросла. Щоденник двадцятирічної» Олексія Мустафіна) вручав перший Президент Леонід Кравчук. Згадали і про 60–річчя українського телебачення. Свої пісні в оперному оранжуванні Володимира Бебешка співали Руслана Лижичко, Ірина Білик, Віктор Павлiк.
Розважливі, розважальні й маніпулятивні
Упродовж останніх двох років експерти, які моніторять новиннєві випуски найрейтинговіших каналів, підсумкові інформаційно–аналітичні тижневики та суспільно–політичні ток–шоу, щомісяця видають «на–гора» невтішні результати про зростаючу кількість у цих програмах маніпулятивної та цензурованої інформації. Але експерти «Телетріумфу» у номінації «Соціально–політичне шоу» все одно вивели в трійку лідерів «Велику політику з Євгенієм Кисельовим», до наповнення якої багато претензій. Перемогла ж «Свобода слова» ICTV, ведучий якої Андрій Куликов ще отримав статуетку як кращий ведучий ток–шоу.
До речі, останню номінацію на церемонії «інтерівці» включили чомусь у блок «Розважальні програми». На що Куликов уточнив, що можна вважати «Свободу слова» — «розважливою». Володимир Зеленський із Євгеном Кошовим ще на церемонії пожартували, що коли у «Великій політиці» з’явився рояль, це ще не привід вважати її музичною програмою.
За результатами «Телетріумфу—2011», на каналі ICTV працюють і кращі ведучі: інформаційно–аналітичної програми — Оксана Соколова («Факти тижня», друга статуетка) та інформаційної — Олена Фроляк («Факти», третя статуетка). Найкращою інформаційною програмою теж уже традиційно визнали «Вікна. Новини» каналу СТБ. У цьому проекті працює і найкраща репортерка — Ольга Червакова.
Продовжуються «дивацтва» і з номінацією «Дитяча програма». У ній уже не було багаторічного переможця — проекту з Тіною Канделакі «Найрозумніший». Цього разу перемогла... «Школа доктора Комаровського» — справді якісна програма для батьків про здоров’я дітей, але першість у минулорічній номінації «Пізнавальна програма. Стиль життя» була для неї доречнішою.
Зовсім відсутня номінація на кшталт «Соціальна програма». Якщо в попередні роки, можливо, не було для неї достойників, то минулого року такі проекти були на багатьох каналах: центральних великих і малих та регіональних. Номінація «Спеціальний репортаж», у якій перемогла програма каналу «1+1» «Гроші», не охопила всю телевізійну «соціалку».
Узагалі був перебір iз номінаціями стосовно розважальних проектів. Коли головний шеф–кухар Арам Мнацаканов отримав статуетку за «Пекельну кухню» в номінації «Кулінарна програма», то попросив наступного разу внести його проект у якусь іншу категорію. Бо погодьтеся, для національної телепремії просто кухарська програма, навіть якщо таких було багато, — якось дріб’язково.
Відразу шість статуеток виборов «Х–фактор»: як найкраща форматна програма, зроблена найкращими режисером, сценаристом та оператором, якій зробили найкращу промокампанію і яку веде найкраща ведуча з усіх розважальних проектів — Оксана Марченко. Як пожартував в ефірі проекту минулої суботи Ігор Кондратюк, не відзначили лише журі.
Премії й проблеми
«Телетріумф» продовжує бути київською премією. Знову статуетки за регіональними номінаціями (інформаційна програма, програма будь–якого формату та ведучий проекту будь–якого формату) отримав столичний канал «Сіті», який лише формально регіональний. Відносним проривом є те, що у трійку лідерів потрапили дніпропетровський «Стерх», львівський ZIK та донецький «Донбас».
Ще одну проблему мимохідь озвучив на церемонії Віктор Мирський, який за роботу з колегами над «Баладою про Бомбера» став найкращим продюсером телевізійного фільму (серіалу). Керівник компанії Film.ua попрохав звертати увагу на вітчизняних акторів і сценаристів телефільмів, таких як Катерина Кистень (номінувалася за роль у серіалі «Здрастуй, мамо!», ISTIL Studio та «Інтер») та Антон Лірник (номінувався як співавтор сценарію ситкому «Ластівчине гніздо», Новий канал).
Загалом серед фаворитів нинішнього «Телетріумфу» — «Свати—4».
Спеціальну премію Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, яка є співорганізатором «Телетріумфу», «За особливий внесок у розвиток українського телебачення» у 2011 році заслужено вручили доктору філософських наук, кінознавцю, викладачеві, у минулому — члену Нацради В’ячеславу Кудіну.
Цьогоріч 23 статуетки забрали канали медіагрупи StarlightMedia Віктора Пінчука, плюс спеціальний приз (другий рік поспіль) для голови правління СТБ Володимира Бородянського.
Група «Інтер» Валерія Хорошковського отримала сім статуеток.
Група каналів «1+1» Ігоря Коломойського — вісім.
Щоб зробити «Телетріумф» максимально об’єктивним, у першу чергу треба мати справді незалежних експертів, які б не лобіювали інтереси своїх чи близьких телеканалів зокрема, і холдингів — загалом. А нинішні експерти — переважно власне телевізійники чи представники топ–менеджменту — апріорі не можуть відверто сказати: не все, що ми робимо, дотягує до премій.
І не треба вигадувати велосипед. Під час «Телетріумфу–2007» було вручено премію «Фаворит телепреси» — першу в Україні нагороду медіажурі в галузі телебачення. Уже через два роки «Фаворит телепреси» відокремився від «Телетріумфу», але й донині є найоб’єктивнішою премією. Чому б не об’єднати зусилля знову? Причиною може бути лише те, що для олігархічного телебачення не вигідно бачити фаворитами «Телетріумфу» «Республіку з Анною Безулик» («5–й канал») та «Вечір із Миколою Княжицьким» (ТВі).