На дільницю — як у супермаркет

26.10.2011
На дільницю — як у супермаркет

Якщо пропозиції УАН пройдуть, голосувати доведеться не так, а з мандатом виборця і відриваючи спеціальну стрічку з бюлетеня. (УНІАН.)

День голосування в Україні неможливо уявити без списку виборців і спеціально захищених бюлетенів. Проте винахідники з Української академії наук (не плутати з НАНУ) пропонують інший спосіб голосування. Цю систему вони назвали «Гарант». Інноваційна схема дозволить друкувати бюлетень на звичайному принтері. А система штрих–кодів дозволить запобігти фальсифікаціям та маніпуляціям на ключових етапах виборчого процесу.

«В Україні підбиття підсумків виборів традиційно супроводжується всілякими проблемами. Лунають звинувачення у фальсифікаціях. Часто спрацьовує відоме правило про те, що «головне — хто рахує», — зауважив президент УАН Олексій Оніпко в розмові з кореспондентом «УМ». — Це спонукало нас замислитися над тим, як унеможливити фальсифікації, пришвидшити процес підрахунку голосів і знівелювати можливості зовнішнього втручання».

За словами Оніпка, одну з альтернатив — електронне голосування — відкинули. Електронні системи, попри значний прогрес, залишаються вразливими. Передача даних відбувається незримо для людини, що теж породжує проблеми довіри. Відтак науковці вирішили скомбінувати дві системи.

Ключовим документом стає так званий мандат виборця. Цей документ надають кожному виборцю, з ним він ітиме на виборчу дільницю. «Мандат є перепусткою на дільницю. Він дає змогу проголосувати на будь–якій дільниці без відкріпного талона», — розповідає Оніпко. На мандаті буде спеціальний штрих–код. Як тільки виборцю дадуть бюлетень, цей код зчитають спеціальним сканером (як у супермаркеті) — і база поповниться відомостями про те, що виборець віддав свій голос. «За явкою можна буде стежити в режимі реального часу. Після завершення голосування ніхто не зможе займатися вкиданням додаткових бюлетенів», — зазначає пан Оніпко.

Бланк бюлетеня міститиме дві відривні частини. Одна стрічка — це картка обліку виборця, на якій міститиметься інформація про виборця (вона залишається на дільниці). Інша частина — це марка, яку наклеюватимуть на бюлетень. Ця «наліпка» надає бюлетеневі легітимності. На марці теж міститься штрих–код, утворений за методом випадкових чисел. Відтак при підрахунку голосів можна дізнатися, чи бюлетень справжній, чи «липовий»; також можна відстежити, чи хтось намагався продублювати мандат виборця. Чи можна за кодом відстежити голос виборця?«Не хвилюйтеся. Штрих–коди на марці та мандаті відрізняються. Отож ніхто не зможе дізнатися про вибір громадянина», — викладає своє бачення Олексій.

Вчені УАН пропонують дещо змінити й безпосередньо голосування: замість проставляння галочок виборці мають відірвати спеціальну смугу навпроти імені кандидата.

«Для того, щоб унеможливити технологію «каруселей» і люди не могли виносити бюлетені з дільниці, на них можна розмістити магнітну мітку, яка унеможливлює крадіжку в торгових закладах», — каже директор УАН.

За словами Оніпка, ця система має низку переваг: дозволяє відстежити явку виборців, спрощує процедуру підрахунку голосів (за його словами, попередні результати з’являться за одну–дві години після закриття дільниць), унеможливлює видачу кількох бюлетенів одному виборцю, рятує від «мертвих душ», дозволяє виборцям голосувати у будь–якій точці тощо.

Науковці скаржаться, що неодноразово пропонували свою ідею політикам — кільком президентам, міністрам, народним депутатам, проте залишились непочутими. Кажуть, що політикам вигідно підтримувати нинішню схему, бо вона уможливлює фальсифікації. При цьому система голосування «Гарант» уже отримала відзнаки кількох міжнародних інноваційних форумів.

ОРИГІНАЛЬНО

Для кращої явки — лотерея коштом рекламодавців

Учені УАН ідуть ще далі й пропонують додаткові новації. Одна з ідей — видавати спеціальний довідник виборця, до якого увійдуть програми кандидатів, інформація про громадянські права, координати виборчих і державних органів, додаткова важлива інформація. За задумом, ці буклети можуть зберігатися у людей роками. А ідея — в тому, щоб друкувати там рекламу. «Це «довгострокова» реклама. Людина не раз підгляне у цей буклет, шукаючи якусь інформацію, й наштовхнеться на рекламу, — каже Оніпко. — Я обійшов кілька потужних корпорацій і поцікавився, чи хотіли б вони розмістити свою рекламу в таких довідниках. Ця ідея зацікавила підприємців. Я підрахував можливі доходи — виявилось, що надходження від реклами можуть компенсувати видатки на вибори!»

У науковців є ще одна ідея щодо того, як заманити виборців на дільниці: Оніпко пропонує провести безпрограшну лотерею серед тих, хто взяв участь у голосуванні. Подарунки вдалося б придбати на кошти рекламодавців: «Люди потяглися б на дільниці, і це вирішило б проблеми із явкою. Окрім того, виборці б відмовились від ідеї продавати свої голоси (мандат виборця), бо могли б виграти квартиру, автомобіль чи, наприклад, мандрівку».