«Слово — це магія»
— Катю, як відбувся твій перехід від поезії до казок?
— Писати вірші я почала десь із дев’яти років, а через кілька років спробувала написати свій перший роман. Та чернетка загубилась... Моє повернення до прози відбулося тоді, коли мені виповнилося вже двадцять. Це були казки — початок нового етапу моєї творчості. Узагалі, поезія та казка — це найкращі форми існування та самовираження для таких фантазерок, як я.
— У чому сенс казкотерапії?
— Мета такої терапії — гармонійний розвиток дитини. За допомогою своєї казки я залишаю щось прекрасне в душах дітлахів. Я намагаюся не лякати малюків своїми казками (хоча конфліктні ситуації в них присутні). Мої казки завжди сповнені позитивних образів.
Також я використовую елементи ізотерапії — це коли дитина малює за сюжетом казки, а я зображення за певними схемами аналізую, з’ясовую психологічний стан дитини. А ще — використовую елементи танцювально–рухової терапії за сюжетом казки.
— На чий досвід ти спиралася, створюючи проект казкотерапії?
— Ще навчаючись на філолога в «Могилянці», я записувалася на всі можливі сертифікатні програми із психології. І вже тоді ставила собі питання: як я можу поєднати мою любов до слова, письменництва із психологією? І здається, якби я не дізналася про існування казкотерапії, мені довелося би винайти щось подібне.
Коли я дізналася про казкотерапію, то почала шукати інформацію в інтернеті, купувала книжки (по деякi навіть їздила до Москви), дізнавалася про конференції. Відтоді минуло вже трохи часу, і тепер арт–терапія, як і казкотерапія, — досить популярні в Україні.
А світовий досвід у цій царині великий. Щороку проходить міжнародна науково–практична конференція з арт–терапії, існує Арт–терапевтична асоціація. Багато фахівців використовують у своїй практиці ці методи.
Щодо моїх учителів у цій царині — складно назвати когось одного. Хоча найбільше надихає мене Кларіса Пінкола Естес — і як науковець, і як поет.
— Розкажи детальніше про новий напрям твого проекту, який презентували нещодавно, — «Музична казкотерапія для малят».
— Це була моя давня мрія, і тому я її творила без якихось особливих впливів. Річ у тім, що я дуже люблю музику, хоча професійно цим не займалася. Мені дуже хотілося «заразити» всіх цією любов’ю, а особливо дітей. Для мене важливо, щоб у дітей розвинувся гарний музичний смак, щоб музика стала тим рятівним колом, яке здатне зцілити душу в моменти болісних переживань або поглибити відчуття, збагатити внутрішній світ, витворити неповторний досвід.
Я вважаю, що музика, як і слово, — це магія. Моя мета, мрія — допомогти відчути це іншим. А якщо мрія є, то на життєвому шляху дивовижним чином трапляються люди, які допомагають її втілити. Так, разом із музикантом і музичним терапевтом Стефаном Недерицею ми творимо цей проект.
Швидка казкотерапевтична допомога
— Як швидко можна побачити результати від занять?
— Переважно результат проглядається вже після першого заняття. Як у групах дорослих, так і дітей. Серед дітей це, в першу чергу, поліпшення настрою, бажання творити та проявляти себе.
Були в мене випадки і «швидкої казкотерапевтичної допомоги» — коли після одноразової розповіді казки, створеної мною для цієї сім’ї, були очевидними позитивні зміни (хоча спостерігала я за сім’єю більше тижня, перш ніж проблема проявилася). Тож я порадила батькам повторювати дітям цю історію, створювати різні її варіації за приблизною схемою, яку я їм запропонувала. Щоб ситуація, описана в казці, глибоко увійшла в підсвідомість дівчаток і спричинила глибокі терапевтичні процеси.
Також зверталися до мене батьки з проханням мотивувати дитину до навчання, допомогти зменшити ревнощі між дітьми, зменшити страх невдачі, активувати творчий процес, «розговорити» дитину, зменшити надто сильну прив’язаність до мами тощо.
Звичайно, курси занять — це краще, ніж одне заняття. Адже тоді я можу спостерігати за дитиною, її характером, підібрати чи створити казку саме під її особисті потреби. Та в будь–якому разі навіть одне заняття може щось змінити.
— Чи проводиш індивідуальні заняття?
— Переважно з групою. Адже моє основне покликання — письменник. Тож багато часу потребує творення книг, часто доводиться їздити на презентації, різні цікаві заходи, виступати перед дітьми... На індивідуальні консультації та набуття досвіду в цьому напрямi просто не вистачає часу. Я сподіваюся, коли матиму власних діток, заповнити цю лакуну.
«На дорослих це теж діє»
— А на дорослих ця методика діє?
— Так. Але не на всіх. Це не панацея. Адже кожен психотерапевт знає, що залежно від характеру та індивідуальних особливостей клієнта йому потрібні свої методи й підходи.
Казкотерапія добре підходить творчим людям, тим, які пам’ятають своє дитинство та вірять у силу слова. Для того, щоб якийсь метод був для людини ефективним, вона повинна мати певний переддосвід, котрий допоможе їй сприйняти інформацію.
Узагалі, у моїй практиці було немало випадків, коли казкотерапія впливала на людей абсолютно неочікувано, дуже позитивно, навіть змінювала життя. І це надихає.
— Коли відбудуться найближчі презентації?
— Плануємо створити справжнє музично–казкове дійство 8 листопада у київському клубі «Культ Ра» — зі Стефаном Недерицею, композитором і музикантом Дмитром Красноуховим, художницею Марисею Рудською. Вхід буде вільний.
ДОСЬЄ «УМ»
Катерина Єгорушкіна — письменниця, поетка, що займається практичною психологією й арт–терапією.
Народилася 30 жовтня 1984 р. в Броварах Київської обл.
За освітою — філолог, психолог; аспірантка Києво–Могилянської академії.
Авторка проекту «Майстерня казки «Синій птах», серії «Музична казкотерапія для малят».
Видала поетичну збірку «Пульсація миті» — на грант Президента України (2006), також — кілька збірок казок («Музична подорож Золотого Каштанчика», «Країна Сніговія», «Будиночок з води»).
Лауреатка та дипломантка кількох літературних конкурсів («Гранослов», «Кришталеве перо» та ін.).