Учора у вищих навчальних закладах України проходив студентський референдум. Він мав на меті отримати підтримку українського студентства щодо проекту закону «Про вищу освіту», який активно просуває профільне міністерство. У Національному економічному університеті ім. Вадима Гетьмана, куди поглянути на процес студентського волевиявлення зайшов журналіст «УМ», під час перерви біля урни з «бюлетенями» навіть спостерігалася черга. Проте брали й заповнювали бланки для голосування одиниці. «Студенти мало обізнані з текстом цього документа», — пояснюють пасивність спудеїв організатори. Ще менше вони обізнані з тим, як по–хитрому сформульовані питання у бюлетені. Тому дехто й купився на гачок, майстерно облаштований організаторами референдуму. І хоча ними значаться три студентські організації, почерк міністерської руки вгадується безпомилково.
Наприклад, студентів просять відповісти «так» чи «ні» на запитання: «Чи підтримуєте ви норму законопроекту щодо підняття мінімальної стипендії до розміру прожиткового мінімуму (934 грн.)?, «Чи схвалюєте норму законопроекту щодо незмінності плати за навчання для студентів–контрактників протягом усього терміну навчання?», «Чи підтримуєте вільний вибір студентом навчальних дисциплін?». Після серії таких запитань у студента цікавляться: «Чи підтримуєте якнайшвидше ухвалення законопроекту?» Ну хіба знайдеться хтось, хто буде проти такого ліберального закону? Хіба що той, хто уважно його читав. Адже у вищезгаданих «бюлетенях» студента не питають, чи згоден він бути відрахованим у випадку, якщо в його рефераті буде помічено плагіат або якщо він порушить внутрішній розпорядок вишу! І чи хоче він, щоб при вступі, окрім ЗНО, враховувався середній бал його атестата та бал вищого навчального закладу (тобто, щоб у виші повернулася корупція). І чи хоче, щоб платні послуги в вишах були узаконені, як це передбачає вищезгаданий законопроект.
«Про цей простенький маніпулятивний прийом можна прочитати у будь–якому посібнику з ведення переговорів. Називається він «ефект наведеної згоди», коли співбесіднику пропонують низку запитань, які передбачають лише позитивну відповідь, а потім він на автоматі погоджується і з тим, що, власне, й було предметом зацікавлення, — пише в своїй колонці на «Українській правді» соціолог Ірина Бекешкіна. — Відчуваєте «спритність рук»? Питають про стипендії, а висновки зроблять про «ставлення до освітніх реформ». І скоро ми дізнаємося, що 99% студентів країни (1% скинуть для пристойності) підтримують законопроект міністерства про вищу освіту! І як після цього Верховній Раді не ухвалити такий закон, який одностайно підтримує студентство?!».
Ірина Бекешкіна нагадує, що запропонований МОН законопроект недарма надовго «завис» у Верховній Раді. І хоча до нього вносилося чимало правок, «усе це не виправило головної вади — від нього тхне нафталіном». «Запропонований «Закон про вищу освіту» консервує існуючу ситуацію в освіті і не містить ніяких серйозних реформ, так само як, до речі, й недавно оприлюднена Міністерством освіти «Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012 — 2021 роки», — наголошує Ірина Бекешкіна. — Найгостріші проблеми вищої освіти — невідповідність викладання потребам ринку праці, хабарництво у вишах, купівля оцінок, списування дипломів та курсових і, як наслідок — низька якість освіти — ні в проекті «Закону про вищу освіту», ні у «Стратегії» — навіть не ставляться».
Загалом, як анонсували організатори, в референдумі мало взяти участь 100 тисяч студентів зі ста українських вишів. Правда, до списку обраних не потрапив один із найкращих ВНЗ країн — опозиційна до міністерства «Києво–Могилянська академія» (мабуть, щоб опитування її студентів не зіпсувало результати голосування). «У нашому університеті цей референдум не проводиться, — сказав учора «УМ» президент НУКМА Сергій Квіт. — З цього приводу до нас, по–перше, офіційно ніхто не звертався. А по–друге, я вважаю що це профанація чистої води».
СПРОТИВ
Протестний флешмоб під назвою «Бойкотуй брехню» вчора влаштували під стінами двох столичних вишів — Київського національного економічного університету та Київського університету імені Бориса Грінченка — активісти «Відсічі». «З нами був шулер з маскою Табачника у шапці клоуна. Він грав наперстками і картами та намагався обманути студентів, — розповіла «УМ» учасниця акції Анастасія. — Ми у свою чергу роздавали студентам шпаргалки — ті ж таки анкети для голосування, але вже з нашими помітками, які б допомогли студентам зробити правильні висновки».
У соціальних мережах студентство активно закликали ігнорувати референдум, наголошуючи, що деякі запитання з анкети є відвертою брехнею. Наприклад, про вільний вибір дисциплін у законопроекті немає ні слова, а запитання про незмінність плати за навчання в законопроекті звучить так «не може змінюватись протягом строку дії укладеного договору»; проте договір може укладатися і щорічно, і щосеместрово, а отже й розмір оплати в ньому може змінюватися.