14 серпня набуває чинності закон про скасування техогляду для автомобілів, які використовуються в особистих цілях. Обов’язковому ТО, як і раніше, підлягатиме лише комерційний транспорт на кшталт таксі, вантажівок тощо. Для приватних автомобілістів така новина, здавалося б, тільки в радість. Утім Державтоінспекція вже попередила: якщо приватна автівка потрапить у дорожньо–транспортну пригоду через несправність, це стане обтяжувальною обставиною для її власника. Тож перевіркою приватників займатимуться самі державтоінспектори безпосередньо на автошляхах.
«Поки що йдеться про 27 пересувних станцій діагностики (СД) — по одній на кожну область і місто Київ. Тільки стенд для перевірки гальмівної системи коштує до 90 тисяч євро. На таких СД інспектор зможе контролювати справність кермового управління, розвал–сходження коліс, регулювання фар — усе, що впливає на безпеку руху», — зазначив у коментарі газеті «Сєгодня» начальник автомобільно–технічної служби департаменту ДАІ Василь Рублюк. За його словами, якщо перевірка покаже несправність, інспектор зобов’язаний виписати штраф у розмірі 340—425 гривень.
Правову вакханалію такій ініціативі ДАІ вже пророкують правозахисники. За їхніми словами, законодавство чітко забороняє даішнику займатися такими функціями, оскільки він не є господарюючим суб’єктом, а лише представником органу державної влади. «Новий закон, на жаль, є далеко не досконалим і залишає чимало питань без відповіді. По–перше, хто контролюватиме самого інспектора, хто унеможливить зловживання з боку даішників? По–друге, як водій може оскаржити висновок інспектора, адже далеко не кожен піде до суду, витрачаючи свій час? До оновленого закону має бути додано інструкцію, яка б не лише регулювала можливості та обов’язки співробітника ДАІ, а й права самого водія. Щоб, приміром, якщо власник авто не згоден iз висновками даішника, вони удвох поїхали на акредитовану державою СТО і там, у присутності спеціалістів, перевірили автомобіль на справність iще раз, — каже «УМ» партнер Асоціації захисту прав автомобілістів Валерій Зінченко. — На жаль, не існує документа, який би не лише регламентував дії даішників, а й обмежував можливості правоохоронців».
За словами Валерія Олександровича, незрозумілим залишається і те, як переконатися, що пересувна станція діагностики є справною. Окрім того, каже він, більшість заходів, які хочуть перекласти на ДАІ, потребують перевірки автомобіля «на ходу», а сама СД може працювати лише за певних умов. Тож як це відбуватиметься насправді — незрозуміло. «Навіть питання, чи буде така установка сертифікована і ким — другорядне. Згадаймо, як інспектори перевіряли, наскільки тоновані в автомобілях вікна. Такі дії потребували не лише «правильних» погодних умов, а й, приміром, щоб інспектор сів в автівку, тоді як є норма закону, яка напряму забороняє даішнику сідати в зупинений транспортний засіб. Зважаючи на все це, ініціатива ДАІ, якщо її не регламентувати додатковими інструкціями, буде не більш ніж спосіб заробляння грошей».
«Скасування техогляду — це, звісно, дуже добре. Утім виникає запитання, як інспектори перевірятимуть автомобілі, адже такі функції потребують необхідних навичок і знань, — додає юрист Асоціації захисту прав автомобілістів Олександр Бобровський. — Саме тому на СТО працюють люди з відповідною фаховою підготовкою. А інспектор може лише припустити несправність транспортного засобу, але аж ніяк не займатися оцінкою технічних характеристик автомобіля». Пан Бобровський також сумнівається, що така процедура буде безкоштовною. І це при тому, що «припущення» даішників і так забиратиме час водіїв. «Звісно, вже за місяць–другий суди будуть переповнені позовами. Адже інспектор не має права давати такі оцінки, гарантії про справність їхнього стенду немає».
Також залишається відкритим питанням, чи страхуватимуть страхові компанії ті авто, які не нададуть їм довідку про проходження техогляду. Імовірно, кажуть експерти, водіям усе одно доведеться брати відповідну довідку на СТО, що буде тим самим проходженням ТО. Та це далеко не єдина прогалина в новій ініціативі ДАІ. Скасування обов’язкової досі довіреності на право керування техзасобом також викликає чимало запитань. Адже якщо досі право на керування автівкою підтверджувала саме довіреність, то відтепер водію достатньо буде пред’явити техпаспорт і посвідчення водія. Утім перевірити на місці, чи за кермом такого транспортного засобу не перебуває викрадач авто, якому пощастило знайти автівку, необачний власник якої залишить документи на авто в бардачку, до подання заяви про викрадення, буде неможливо.
Що тепер чекати водіям і як уберегтися від зловживань на дорогах, схоже, не знають навіть у Департаменті ДАІ, куди «УМ» звернулася з проханням роз’яснити новий закон. «Наразі це питання на розгляді керівництва. Лише після відповідної резолюції ми оприлюднимо повну інформацію з цього питання», — зазначили там.