Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Зустріч з Юрієм Савчуком, головою Державної служби контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон, я запланувала ще у Львові на церемонії передачі Національному музею імені Шептицького ікони «Покрова Богородиці», яку викрали 27 років тому. Мала надію не лише уточнити неафішовані подробиці сенсаційного повернення ікони вартістю у понад третину мільйона доларів — її, нагадаю, Україні передав російський колекціонер Ігор Возяков — а й розпитати про наступні реліквії, що можуть бути повернені найближчим часом... Переступивши поріг служби, я зрозуміла, що тональність розмови доведеться змінювати. Державна служба контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон потрапила до переліку урядових органів, які, згідно з Указом Президента України від 9 грудня 2010 р. №1085 («Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади»), мають бути ліквідовані. Відповідна постанова Кабміну датована 28 березня, ліквідаційний процес, згідно з законодавством, має завершитися впродовж шести місяців. «Ми повинні передати справи, архів, звільнити людей, передати майно на баланс», — ділиться такими мало оптимістичними планами на найближче майбутнє Юрій Костянтинович. І додає, що функції Державної служби контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон тепер будуть покладені на Мінкульт. Отож наша з ним розмова стала незапланованим фрагментарним підсумком роботи цієї інституції, зусиллями якої за 20 років незалежності до України було повернено понад півмільйона архівних документів, книжок, творів мистецтва, меморіальних пам’яток, предметів археології...
— Юрію Костянтиновичу, на церемонії передачі ікони в Музеї історії ви випромінювали оптимізм і навіть говорили, що незабаром до Львівського музею мають повернути ще одну викрадену ікону. А тим часом, як виявляється, процес ліквідації служби був у самому розпалі...
— Ваші слова — найкращий комплімент і мені, і тому колективу, який я очолюю. Всі наші працівники — професіонали і справжні державні службовці. Ми працюємо і маємо цілу низку здобутків навіть у цей період ліквідації. Русло повернення культурних цінностей поділяється на дуже багато рукавів, кожен з яких — повернення, реституція, або ж коли Україна отримує той чи інший предмет у подарунок — це особливий процес. Тут по кожному пункту можна навести чимало прикладів, інтригуючих і захоплюючих історій, які інколи тривали роками... Що стосується повернення викрадених цінностей, то крадіжки з музеїв — це, як ви знаєте, явище світового масштабу, від якого не застраховані навіть найвідоміші музеї. Щодо України, то загальна тенденція невтішна, кількість викрадених речей зростає. Я це можу проілюструвати на прикладі видань нашої служби. Минулого року ми видали «Каталог культурних цінностей, викрадених iз державних музеїв, заповідників, установ та приватних колекцій», який охоплює останнє десятиліття. А перед тим Національна комісія, спадкоємницею якої є наша служба, презентувала аналогічний каталог за попередні п’ятнадцять років. І навіть візуально наш каталог є значно грубішим. Та подія, учасником якої ви були, бере початок у 1984 році, коли з Львівського художнього музею було викрадено 22 ікони. Дев’ять із них внаслідок пошуково–оперативної роботи було повернено, інші тринадцять довгий час перебували у розшуку. У 2004 році ще одна з них повернулася до музею. Її виявили на виставці у Німеччині, більше того, ця ікона, «В’їзд Христа в Єрусалим», була зображена на афіші цієї виставки. Символічно, що до цього вона була вміщена на титульній сторінці «Каталогу», де описані культурні цінності, викрадені з музеїв України. Було доведено, що цей твір належить Львівському музею, і німецький уряд повернув його Україні. Ікону «Покрова Богородиці» виявив російський колекціонер Ігор Возяков і ось зовсім нещодавно передав Україні. Такі випадки, звісно, трапляються дуже рідко. Але, мабуть, тут варто наголошувати не стільки на вартості твору, як на самому факті його повернення.
— Наскільки я знаю, зараз ідуть переговори про передачу Україні ще однієї ікони з тих, що були викрадені у Львові?
— Так, ми встановили місцеперебування третьої ікони, і вже є домовленість про її повернення, можливо, це трапиться вже у вересні. Я не хотів би поки що анонсувати цю подію ширше, оскільки фінальна стадія перемовин і юридичного забезпечення цього процесу ще триває. Факти повернення в Україну культурних цінностей мають потужний вплив на життя країни, і особливо — на моральне здоров’я нації. Музейні, архівні колекції зберігаються довічно, вони не мають строку давності. І народи повинні турбуватися про повернення втраченого, як давно б ці мистецькі твори не були вивезені з їхньої країни. Не залежно від того, у чиєму володінні перебувають культурні цінності, вони залишаються власністю народу, якому належали спочатку. І ці питанні держава зобов’язана порушувати завжди.
— За час незалежності в Україну було повернуто понад 500 тисяч предметів культури та мистецтва, що були вивезені за кордон. На вашу думку, багато це чи мало?
— Статистика, звісно, річ важлива, але все пізнається в порівнянні... Один з найвідоміших українських музеїв — Національний музей історії України. Він заснований 110 років тому і за цей час накопичив у своїх сховищах близько восьмисот тисяч одиниць зберігання основного фонду. Служба наша працювала десять років, нашим попередником була Національна комісія з питань повернення в Україну культурних цінностей, яка також проіснувала десять років. Протягом цього двадцятиріччя було повернуто півмільйона культурних цінностей. Звісно, не всі з цих п’ятисот тисяч є творами мистецтва. (Адже у нас які асоціації? Якщо це культурна цінність — то срібна ваза або дорога картина). Йдеться і про архівні матеріали, документи... Як тут виміряти вартість і цінність? Сьогодні ми цей документ бачимо таким, а через десятиліття він набуде зовсім іншої ваги. Ці речі також потрібно враховувати. Принагідно наголошу, що у нас за шатним розкладом увесь час працювало 14 осіб із прибиральницею включно.
— На ваш погляд, які з документів, що були повернуті в Україну, сьогодні набули особливої ваги?
— У 2006 році до України зі США були повернуті предмети шевченкіани. Це документи неймовірної цінності... Серед них — і записка людини, що першою прийшла на квартиру Тараса Григоровича Шевченка і першою дізналася, що той помер. Вона складалася всього з кількох слів, на невеличкому аркушику виведено: «Сегодня умер Шевченко». Тримаючи у руках цю записку, я сам переймався емоціями тієї людини, що довідалася про трагедію. Дуже цікава і самобутня історія повернення цієї шевченкіани. Вона була вивезена німцями у 1943 році з музею
Т. Г. Шевченка на Козиному болоті — зараз це музей на майдані Незалежності. Опинилася у Європі, потім потрапила в США і через 63 роки повернулася на Батьківщину вже з–за океану. На тих документах навіть збереглися музейні інвентарні номери.
— А за що Україні дякували іноземні уряди? Наскільки сумлінно ми дотримуємося міжнародного законодавства, що регламентує повернення культурних цінностей?
— За час свого керівництва службою, а днями минуло три роки, як я обіймаю цю посаду, можу пригадати два такі досить резонансні випадки. У листопаді минулого року Україна повернула Росії вазу ХІХ сторіччя, викрадену з «Ермітажу». Також були повернуті цінні музейні предмети до Польської республіки... Тут наша країна намагається «тримати обличчя» і дотримуватися міжнародного права.
— Наскільки точно встановлена кількість предметів, що були вивезені з України під час війни? Як просувається робота зі створення реєстру втрачених культурних цінностей за цей період?
— Відомо про 300 тисяч музейних експонатів, 46 мільйонів архівних справ, 51 мільйон книг — це колосальні втрати... Є такий вислів «Рукописи не горять». Але у цьому випадку він не діє. Ми розуміємо, що значну частину цих предметів знищено, пошкоджено, втрачено. Але ж і збереглося чимало. Я думаю, що наша держава мусить обов’язково активізувати свою роботу над їх поверненням. До речі, з найсвіжіших прикладів реституції (повернення творів, вивезених під час війни. — Авт.) я можу назвати 210 писанок, які навесні Україні передала Німеччина. У колекції Музею народного декоративного мистецтва — близько чотирьох тисяч писанок...
— То можна було ті залишити Німеччині — наші писанки популяризували б Україну за кордоном...
— Такі думки звучали. Але коли ті писанки привезли і музейники їх оглянули, то з’ясувалося, що їм близько ста років і більшість із них не мають аналогів в Україні. Серед успішних прикладів реституції можу назвати повернення з «Ермітажу» фресок Михайлівського золотоверхого собору... Два роки тому з Австрії було передано цінну колекцію татарського шитва, золотого і срібного. Музею Великої Вітчизняної війни були передані невідправлені листи фронтовиків.
— Чи завжди вдається переконати власника раніше вкрадених предметів повернути їх на історичну батьківщину? Закон законом, але ж і приватну власність ніхто не скасовував. А черги з бажаючих наслідувати приклад того ж Ігоря Возянова щось не видно...
— Перемовини можуть тривати роками. Одного разу італійці з гордістю репрезентували кілька викрадених предметів археології, за повернення яких боролися понад сорок років. Переговори у кожному випадку дуже індивідуальні, треба опинитися в потрібний час у потрібному місці. Звісно, є право, міжнародні конвенції...І в правових державах вони є вирішальними. Десь вирішальну роль може зіграти талант дипломата, вміння домовлятися і переконувати. Процес передачі фресок Михайлівського золотоверхого почався за кілька років до того дня, як вони перетнули кордон України. На початку заперечувалася будь–яка можливість такого повернення. Та в результаті копіткої пошукової роботи, належного документального підтвердження та правового підґрунтя ми таки повернули ці фрески. Але, повторюся, це дуже індивідуальний процес. Загальної схеми не існує.
P. S. Про причини і наслідки ліквідації державних служб, якими опікувався Мінкульт, читайте в одному з найближчих номерів «УМ».
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>