Міністерство освіти затвердило нові Типові навчальні плани для початкової школи, які буде впроваджено в 1—4 класах упродовж 2012—2016 років. Експерти зазначають, що це було необхідно, оскільки українська школа повернулася до 11–річного навчання, тоді як попередні плани (від 2005 року) були розраховані на 12–річку.
У нових типових навчальних планах збільшено кількість предметів, зокрема, додалися нові «Природознавство», «Я у світі» (замість «Я і Україна»). Також майбутні школярики вперше почнуть вивчати такий предмет, як «Сходинки до інформатики». А вивчення іноземної мови зросло до семи годин на тиждень. Водночас кількість годин, відведених на вивчення української мови, зменшилася навіть порівняно з планами зразка 2003 року. Але це не найприкріше, що є в нових планах, заспокоює Павло Полянський, директор Центру освітнього моніторингу, фахівцями якого було зроблено експертну оцінку типових навчальних планів.
«Зменшення годин на вивчення української мови справді є, але воно не суттєве, — каже Павло Полянський. — Бо особисто я вважаю, що мову вивчають не лише на уроках власне української, а й на всіх інших предметах, хай це буде математика чи трудове навчання. У своєму моніторингу ми акцентували увагу якраз не на цьому. У навчальних планах є інші хиби, і вони не є породженням нинішньої команди міністерства, а успадковані від попередників. І зараз була чудова нагода нівелювати ці вади в нових навчальних планах. Головним таким недоліком є зменшення і без того малої варіативної складової навчальних планів, тобто того навчального часу, який держава делегує школі, щоб та на власний розсуд, ідучи назустріч побажанням батьків і учнів, могла сама запроваджувати предмети.
А друге, на що ми вказували, — збільшення кількості одногодинних предметів. Тобто тих, які діти вивчають один раз на тиждень. Це незручно і викладачам, і дітям, бо через тиждень, буває, школяр уже і не пам’ятає, що було на попередньому уроці. Наприклад, у чинних навчальних планах є предмет «Я і Україна», який складається з двох частин: громадянознавчої і природознавчої. Тепер його розділили на два окремі курси: «Я і світ» і «Природознавство». Хоча на сьогодні мали б не збільшувати кількість одногодинних предметів, а, навпаки, йти шляхом інтегрування, тобто об’єднання предметів, як це є в більшості країн Європи. У них немає окремо фізики, хімії, біології, вони об’єднані в один природничий цикл. Тому й ми зазначаємо, що доцільно зменшити кількість предметів, а не розчленовувати їх ще більше».