Із 25 на 26 червня у Києві проходитиме п’ятнадцятий фестиваль українських короткометражок «Відкрита ніч». За цей час кінофорум обзавівся чималою кількістю шанувальників, які протоптали доріжку на Андріївський узвіз і для яких кіно просто неба стало своєрідним ритуалом. Так ось, цього року аналізувати творчість молодих їм доведеться у зовсім іншому місці — «Відкрита ніч–2011» відбудеться на території козацького селища «Мамаєва Слобода». Оргкомітет до останнього намагався зберегти прописку фестивалю і чекав на дозвіл від місцевої влади проводити його на Андріївському, біля Замку Річарда. Але відповіді на свого листа «Відкрита ніч» так і не отримала... Ще одна причина змінити дислокацію — сходи, що ведуть на Уздихальницю (гора, де проходили кінопокази), в аварійному стані. Продюсер «Відкритої ночі» Пилип Іллєнко зізнався, що були навіть думки полагодити їх власними силами, але цього робити не можна, бо сходи є комунальною власністю, а тому й займатися ними мають тільки комунальні служби. Словом, усе йшло до того, що з Андріївського доведеться з’їжджати... Окрім зміни місця дії, шанувальники українського кіно мають бути готовими до того, що цього разу вхід на фестиваль буде платним і коштуватиме сорок гривень. Як розповів президент фестивалю Михайло Іллєнко, поряд iз цими проблемами були й інші, але «Відкрита ніч. Дубль 15» відбудеться обов’язково.
Математика як «заспокійливе» для кіномистецтва
— Михайле Герасимовичу, останнім часом преамбулою до кінофестивалю «Молодість» є заяви його керівника Андрія Халпахчі про брак чи затримки фінансування, через що фест може не відбутися... Ви ж напередодні «Відкритої ночі» виглядаєте досить спокійним. Фестиваль короткометражок не має великих проблем чи ви їх сприймаєте по–філософськи?
— Я давно працюю в кіно. І це своєрідне загартування, бо зараз усім, хто працює у цій галузі, дуже складно. Фестивалі проводити вкрай важко, і я цілком розумію Андрія. Але такого гарту кіношного він не має. Готуючи черговий фестиваль, усвідомлюю, що на кожному кроці з’являтимуться дві–три проблеми... У мене в школі була двійка з математики. Але я зробив одне математичне відкриття, винайшов фундаментальний математичний закон:я вивів формулу кількості випадковостей. Вона звучить так: кількість випадковостей завжди на одну більша, ніж передбачаєш. Формула бездоганна. І це єдине моє відкриття в математиці справді рятує. Бо коли здається, що наче все нормально, я знаю — проблема з’явиться обов’язково.
До того ж, фестиваль «Відкрита ніч» запланований як динамічний і дуже рухомий. Це підтверджують наші фестивальні гастролі, яких було вже дуже багато. Як ви знаєте, ми побували навіть в Аргентині, — я на яхті возив туди колекцію «Відкритої ночі», показував її діаспорі. Тож і це також певний досвід, який допомагає в роботі: ми знаємо, як приїхати і протягом трьох годин організувати фестиваль на місці.
«Залишаються маніяки, вони можуть, хочуть і чогось досягають»
— Зі скількох претендентів ви відбирали достойників, які змагатимуться за перемогу «Відкритої ночі–2011»?
— Зазвичай до оргкомітету надходить більше ста фільмів, з яких ми відбираємо картини до програми фестивалю. Цього року їх надійшло близько сімдесяти. Я маю цьому пояснення — багаторічне нищення державою українського кіно не минуло даремно... А за ці роки «Відкрита ніч» показала понад п’ятсот фільмів молодих режисерів — це ж величезний потенціал!
— А які вони, молоді режисери? Днями на закритті сезону в Будинку кіно демонстрували дипломну стрічку Мирослави Хорошун «Фактор Фелліні», в якій легендарний режисер був уособленням професійних страхів початківців. Вони справді так тушуються перед метрами чи просто кокетують?
— Молоді режисери — вони різні, але всіх об’єднує те, що їх чомусь не любить наша держава. Думаю, молоді режисери заслуговують на значно більше, ніж отримують зараз від України . Вони можуть знімати хороше кіно, можуть розповідати про нас, для нас, можуть озвучувати свої позиції. Вони, зрештою, мають формувати наш світогляд, бо ми ж зараз краще знаємо Америку, аніж Україну. А нам треба знімати за формулою «Ми для нас про себе»... Через таке ставлення держави професія режисера втрачає свою популярність. Я знаю багатьох людей, які билися, билися головою об стіну, а потім сказали: «Стоп! Я так більше не можу». Не витримують феноменально талановиті люди, це важко...
— А конкурс на режисерський факультет сьогодні який?
— Непоганий, але мені здається, що багато хто приходить із якихось ритуальних міркувань. Приходить за інерцією... Потім ці люди випадають з процесу, зникають з інституту. Залишаються маніяки кіно, які можуть, хочуть і чогось досягають.
«Фільм — це не мотоцикл»
— Чи є серед учасників «Відкритої ночі» режисери без диплому, які знімають кіно не за правилами, а так, як вони це уявляють?
— Аматори у нас бувають. Цього року їх майже не було, але взагалі трапляються справді цікаві роботи. Як приклад можу навести фільм «Про біг» Тараса Працьовитого, дуже серйозна і водночас смішна робота (її, до речі, можна буде переглянути в позаконкурсній програмі «Відкритої ночі–2011». — Авт.). Але зараз інший час... Освіту можна отримати не лише за студентською партою — є інтернет, є книжки... Це коли починав Чаплін, то він ніде не міг прочитати про режисуру...
— Тож для того, щоб перемагати на престижних фестивалях, вступати до вишу не обов’язково?
— Мабуть, так... Хоча мені здається, що традиційний спосіб, коли професії навчають професіонали, він таки кращий. І як би не сварили наш університет імені Карпенка–Карого, але його випускники отримують серйозні призи то в Каннi, то в Берліні, то в Клермон–Феррані... Показово? Показово! А університет лають. Це нечесно і некоректно.
— Михайле Герасимовичу, була інформація, що прем’єра вашого фільму «Той, що пройшов крізь вогонь» відбудеться на цьогорічному Одеському кінофестивалі. Встигаєте?
— Схоже на те, що ця картина до Одеського фестивалю ще не буде готова. Проблема з фінансуванням, яка нас постійно мучить, знову загальмувався процес... Хоча фільм, над яким ми працюємо чотири роки, уже на фінальній стадії. Цю картину, як відомо, частково фінансує держава, частково — продюсер... І, ніде правди діти, для її завершення не вистачає саме державних коштів. Не лише ми опинилися у такій ситуації — Валентин Васянович чекає грошей... Тож це драматичне питання. Я дуже сподіваюся на швидку реанімацію процесу, бо фільм — це ж не мотоцикл. Його якщо зупинити, то потім знову треба збирати групу. А група у нас велика, я таких титрів, як у нашому фільмі, ще не бачив.