«Чому мама не п’є каву? — Бо чай бодрить твою маму!». Римування слів, що звучать iз телевізора, не може не привернути увагу двозначністю. Але дорослі цей словесний мотлох відразу можуть викинути з пам’яті. А діти, навіть якщо не просиджують годинами перед телеекраном, а натрапили на «цікаву» рекламу випадково, через кілька днів можуть несподівано процитувати почуте в зовсім несподіваний момент — просто після озвученого мамою бажання попити каву...
Межа між дозволеним і забороненим завжди умовна. І рано чи пізно вам доведеться пояснювати своїй дитині значення «особливих» слів, уникнути яких, живучи в суспільстві, неможливо. Але це не означає, що в телевізорі у час «до вечірньої казки» жінок, які перед телекамерою не так приготували якусь страву, можна без упину називати «куріцами», невдачу іменувати місцем, на якому люди зазвичай сидять, і не встигати перекривати матюки тривалим звуком «піііі».
Саме нові кулінарні проекти телевізійники чомусь вирішили щедро приправити жаргонно–вульгарними словами і зневагою до учасників і гостей. Наприклад, форматна «Пекельна кухня». Ще на презентації проекту на каналі «1+1» його виробники зазначали, що це шоу популярне у країнах, де розвинута культура відвідування ресторанів. А якщо в Україні (в основному через бідність переважної частини населення) її майже немає, то телевізійники — це глядачі вже побачили на екрані й почули на власні вуха — вирішили «виїхати» на хамській поведінці шефа, який навмисно принижує учасників програми. Причому передусім «червону», жіночу, команду. Заїжджий ленінградський ресторатор у проекті «Плюсів» не гребує постійно називати невдалі страви конкурсантів розмовною назвою фекалій; невдачу учасника може охарактеризувати як процес випорожнення і додати смачне «й... мать». Відповідно й багато хто з конкурсантів, не стримуючись, видає емоційно–ненормативні слова.
У кулінарному шоу–змаганні «Смачна ліга» на «Інтері» «не висловлюються». Але одна із сестер Завальських iз гурту «Алібі» може кілька разів наголосити, що такому красеневі шеф–кухарю «готова віддатися». В італійця від цих слів стандартно–привітний вираз обличчя не міняється — або завдяки вихованості, або він просто не розуміє, про що йдеться. Зате російсько–українські учасники задоволено розвивають сумнівний «прикол» вустами одного з суддів.
Здавалося б, точно не місце для неповаги до гостя в сімейному, як позиціонує його ТРК «Україна», кулінарному шоу «Життя на смак». Але після кількох слів ведучої Ольги Герасим’юк, досвідченої тележурналістки і народного депутата, розумієш, що не завжди все так добре і на цій кухні. Бо для чого в добродушно–позитивного коміка Бориса Барського уточнювати про одруження словами, що його дружина «за дурака вийшла заміж»? Або. Під кінець програми відомий одеський гуморист жартівливо каже: «Я буду паразитувати на дружбі», а у відповідь отримує: «Старий паразите...» І кокетлива інтонації ведучої не замасковує зовсім невиправдану некоректність. Судячи з умить зміненого виразу обличчя, таке «панібратство» не знайшло відгуку й у Бориса Барського.
По–серйозному почали експлуатувати сленг та двозначності на грані фолу на ТЕТ. Після ребрендингу канал, що є частиною медіагрупи «1+1», працює для дівчат, які «не паряться». Тому тут є серіал «Реальні пацани» та проекти «Нереальні предки» і «Твою мать». Можете не сумніватися: за такими назвами —«конкретний» зміст. Програмна концепція спрацювала: за даними компанії GFK Ukraine, у порівнянні з четвертим кварталом 2010 року з початку нового сезону (14 лютого) частка ТЕТ за аудиторією «жінки молодше 25 років» (міста 50 тисяч +) збільшилася на 60 відсотків. І тут ніякої крамоли: якщо «молоді жінки», то уже повинні мати голову на плечах, щоб вирішувати, забивати її сумнівної якості телепрограмами чи чимось важливішим. Але у загальному зростанні рейтингів оновленого каналу є і внесок дитячої аудиторії, яка тепер дивиться на ТЕТ добротний серіал про Лєнтяєво, спостерігає за пригодами Телепузиків та Лунтика. І звичайно, турбота батьків, слідкувати, щоб не відбулася «ланцюгова реакція» перегляду їхніми малолітніми дітьми усього, що показує «кнопка» для трохи старших дівчат, які «не паряться». Бо в більшості батьків мета — виростити і виховати думаючих та розумних дітей, а в телевізійників — здобути рейтинги.