Туреччина готується до втілення грандіозного плану — будівництва Стамбульського каналу. За словами прем’єр–міністра країни Таїпа Реджепа Ердогана, цей новий морський шлях має розвантажити надміру переобтяжену суднами протоку Босфортати, яка відділяє Європу від Азії та з’єднує Середземне море з Чорним.
Завершити прокладання Стамбульського каналу турецька влада планує до 2023 року — саме тоді держава урочисто відзначатиме сторіччя розпаду Оттоманської імперії та створення Турецької Республіки. Де саме проходитиме канал, наразі не повідомляється. Ердоган лише зазначив, що він огинатиме європейську частину Стамбула і протягнеться на 45 кілометрів у довжину. Завширшки рукотворна протока сягатиме 150 метрів, у глибину — 25 метрів. Планова пропускна здатність — до 160 великих кораблів за добу. Як і Босфор, Стамбульський канал з’єднуватиме Чорне море з Мармуровим, з якого вже можна дістатися до Егейського через протоку Дарданелли.
Очевидно, не випадково про наміри прокласти новий морський шлях чинний прем’єр–міністр оголосив на мітингу, що відбувся в рамках початку передвиборчої кампанії — 12 червня Туреччина обиратиме новий склад парламенту. Проте, як зазначають експерти, це не просто порожня передвиборча обіцянка. Адже проектні роботи, які триватимуть два роки, вже йдуть повним ходом.
«Сьогодні ми починаємо реалізацію найвеличнішого проекту ХХІ століття — амбітнішого, ніж будівництво Панамського та Суецького каналів! — з гордістю заявив Таїп Ердоган. І запевнив: — Кошторис нового морського шляху буде гігантським, але проблем із фінансуванням не буде».
Стамбульський канал — не просто собі забаганка турецької влади, а нагальна потреба для всього регіону Південно–Східної Європи. Босфор уже не витримує навантаження: щороку кораблі транспортують через цю дуже вузьку протоку 30 кілометрів завдовжки майже 140 мільйонів тонн нафти, 4 мільйони тонн скрапленого газу та 3 мільйони тонн хімікатів. І такий жвавий потік суден із вибухонебезпечним вантажем створює значну загрозу для більш ніж двох мільйонів людей, які мешкають на обох берегах протоки.