Сьомий конкурс ім. Сержа Лифаря, який проходив минулого тижня у Донецьку, завершився і назвав своїх переможців. Глядачі, що побували на виступах конкурсантів, представників 16 країн, отримали естетичне задоволення; місто, яке після багаторічної паузи відродило ці престижні змагання, — додаткові бали до свого іміджу; лауреати — дипломи і рекордні як для українського мистецького простору призові, а вітчизняне балетне мистецтво — об’єктивну картинку того, настільки солідно воно сьогодні виглядає в міжнародному масштабі.
Список переможців доводить, що наші «майстри балетної справи» ідуть правильним шляхом: більшість лауреатів та дипломантів конкурсу представляють українську школу хореографії. Переможцями конкурсу стали: вікова категорія «Пті Серж Лифар» — Софія Матюшенська (Молдова), «Молодша» група — Катерина Чебикіна (Україна), «Старша» група — Світлана Бідненко (Україна), Закн Айдос (Казахстан). Найкращим хореографом журі, яке очолював народний артист СРСР, президент Міжнародної спілки діячів хореографії та Міжнародної федерації балетних конкурсів Юрій Григорович, назвало українця Сергія Кона. Експертів зачарували його символічне світовідчуття та авторська пластика, продемонстровані в номері «Балада про друга» на музику Сергія Прокоф’єва. Премію Юрія Станішевського, основоположника Конкурсу ім. Лифаря, отримав українець Олександр Скулкін. Відзнаку «Приз глядацьких симпатій» — Ельдар Сарсембаєв (Казахстан). Спеціальна премія від Людмили Янукович, під патронатом якої проходив конкурс, присуджена Юри Хомура з Японії, яка повезла додому кришталеву троянду, символ Донецька.
Гран–прі конкурсу і двадцять тисяч доларів призових отримав соліст Національної опери Андрій Писарєв. Про цю перемогу артист дізнався в день свого 25–річчя. А оскільки ювілей припав на 1 квітня, то навіть сумнівався — а чи не розігрують його такою приємною звісткою… До речі, це далеко не перша творча перемога сина і учня прем’єра українського балету Вадима Писарєва, в активі Андрія — перемоги на Young American Grand Prix у США, Міжнародному конкурсі балету «Молодий балет світу» (Росія), Міжнародних конкурсах балету в Будапешті, у Москві та багатьох інших.
ПРЯМА МОВА
Алла Лагода,
народна артистка України, педагог–репетитор Національної опери України:
— Я завжди вітаю проведення конкурсів, які дають молодим артистам і себе показати, й інших подивитися. А відкриття обов’язково трапляються, не знаю навіть, на щастя, чи «на нещастя», але у виконавців частіше, ніж у хореографів. Тенденцією, що насторожує, я б назвала участь у конкурсах непрофесійних шкіл. Це платні навчальні заклади, а якщо вирішальне слово за грошима, тож мистецтво нерідко відступає на другий план. Може, це й не декларується, але сцена оголює цю проблему з усією очевидністю.
Геннадій Альберт,
директор колективу балету Петербурзького державного академічного театру балету Бориса Ейфмана:
— Сьогодні балетні артисти ставлять перед собою завдання, як у спорті — більше і вище! Всі рухи мандрують із однієї варіації в іншу. Міняється тільки амплітуда і кількість рухів. Чим відрізняється варіація Гамзатті від варіації Кітрі? Складається враження, що про це не задумуються ні артисти, ні їхні наставники.
Серед переваг теперішнього конкурсу імені Лифаря в Донецьку — наявність трьох вікових категорій і поява номінації «Пті Серж Лифар». Думаю, що художній керівник конкурсу Вадим Писарєв якраз придумав той «ключик», який відчинить двері повернення до професії у найвищому розумінні цього слова.