Дорогоцінний експонат, яким днями поповнився Державний музей авіації у Києві (що по вулиці Медова,1 поблизу аеропорту «Жуляни»), — славнозвісний Як-3, на якому знімався Леонід Биков, стоїть тепер на виставковому майданчику, нарешті його можна побачити й навіть помацати руками. Ще півроку тому цей унікальний літак «валявся» у жахливому стані в ангарі кіностудії імені Довженка — тепер на нього може подивитися кожен охочий.
«Дізналися ми про цей експонат майже випадково, — розповідає радник директора Державного музею авіації Сергій Омельяненко, — займаючись передачею кількох літаків до музею, ми з'ясували, що кіностудія має ще й таку унікальну машину». Потім був наказ міністра освіти та науки Василя Кременя про передачу літака музею, тривалий і дороговартісний процес реставрації. Урочисте відкриття експонату відбулося за участю почесних гостей — причетних до реставрації та передачі літака людей, ветеранів війни, акторів, які знімалися у знаменитому фільмі. Просто біля Як-3 розгорнули намети й варили справжню рибну юшку, згадували бойові шляхи. Навіть не віриться, що на такому літаку, який поряд з сучасними велетнями здається іграшковим, колись воювали. Більше того, цей причепурений і маленький Як-3 за часів Великої Вітчизняної війни був надзвичайно популярний. Адже його невеликі розміри дозволяли легко маневрувати в небі. От і на літаку кіношного Маестро поряд iз нотами намальовано 14 зірочок — кількість збитих ворожих літаків.
Працівники музею сподіваються, що новий експонат приверне увагу гостей і збільшить кількість відвідувачів, яких і так не бракує. «Нам є що показати, — каже Сергій Леонідович, — це і перший літак братів Райд, на такому сто років тому вперше люди піднялися в небо, і унікальний Ту-104, на якому літав Ворошилов. Ця модель цікава ще й тим, що це був перший у світі реактивний пасажирський літак, який піднявся в небо у 1955 році. Найбільший із колекції літаків — Іл-86, у череві такого велетня можна організувати кінотеатр, відкрити «музей у музеї». Чи не найбільшою популярністю на виставці користується «президентський» літак — Іл-62. На точно такому ж літають наш Президент Леонід Кучма і його російський колега — хазяїн Кремля Володимир Путін.
Представлені на експозиції справді унікальні літаки: приміром, аеробус Іл-86 — експериментальний літак, який завдяки реверсній установці (перепонкам, що при посадці, закриваючись, скорочують гальмівний шлях літака) може навіть задній хід давати. Або ж літаки вертикального зльоту, найбільші пасажирські та вантажні машини, вертольоти, що пройшли афганську війну.
Більшість цивільних літаків добиралися до музею на своїх крилах, деякі привезли у трейлерах, розрізаними на частини. Давати нове життя цим експонатам — тривалий і дороговартісний процес, до якого залучаються сотні фахівців, десятки заводів. Везти машини доводиться із Білої Церкви, Львова, Одеси, Кременчука. Цьому музею допомагає факультет військової підготовки авіаційного університету.
«Ми відслідковуємо ймовірні експонати, але не завжди «встигаємо», — розповідає Сергій Леонідович, — Приміром, у Броварах, навпроти міської адміністрації, стояв літак Мі-19 — унікальний екземпляр. Ще увечері він був на місці, а зранку десь... зник. Зараз ми його шукаємо».
Загалом у музеї представлено більше 35 моделей літаючих машин — таку кількість літаків музею вдалося зібрати всього за рік існування. Працює, до речі, музей щодня, окрім понеділка та вівторка, з 10-ї години до 17-ї.