Попередній досвід нашої співпраці демонстрував міцні партнерські й навіть дружні зв’язки перевізника та провайдера аеронавігаційних послуг. Ситуація радикально змінилася з 2008 року, коли «Аеросвіт» почав затримувати оплату отриманих послуг, накопичуючи багатомільйонну заборгованість перед Украерорухом. Керівництво нашого підприємства з розумінням поставилось до тимчасових, як здавалось тоді, труднощів авіакомпанії, надаючи розстрочки у виплатах і не вдаючись до жорстких примусових дій щодо негайного повернення боргу. Як виявилось згодом, наші дружні поступки були даремними. Графіки платежів постійно порушувались, вишуковувались причини не розраховуватись вчасно і борги накопичувались далі.
Ми вважаємо, що такі кроки здійснювалися не за рішенням керівників компанії, яких за останні роки змінилось декілька, — це цілеспрямована політика власників компанії, тобто ваша, панове.
Саме тоді «Аеросвіт» винайшов шлях розв’язання проблеми. Не маючи намірів платити за спожиті аеронавігаційні послуги, ви робите спроби скасувати встановлену державою плату взагалі. Так з’явився перший позов «Аеросвіту» до Мінтрансзв’язку про скасування наказу, який встановлює ставки плати за аеронавігаційне обслуговування в Україні для вітчизняних та іноземних перевізників.
Видатну роль у цій справі відіграв Голова Київського апеляційного адміністративного суду Денісов А.О., який напрочуд глибоко пройнявся важливістю цієї цікавої справи, залишивши її для особистого розгляду. 20 вересня 2010 року цей суддя, відкривши судове засідання, одразу зачитав заздалегідь підготовлене рішення на користь «Аеросвіту», навіть не намагаючись зімітувати процес розгляду спору. Залишається лише здогадуватись, які аргументи так вплинули на голову суду, що він знехтував навіть мінімальними формальностями.
Проте подібні випадки не характеризують усю судову систему країни. Так, Вищий адміністративний суд України став на захист інтересів держави й визнав міністерський наказ цілком законним. Однак це не зупинило «Аеросвіт» подати такий же позов щодо нового, чинного сьогодні, наказу Мінтрансзв’язку.
Крім того, авіакомпанія «Аеросвіт» подає господарські позови до Украероруху з намаганням відсудити 20 млн. грн., нібито «переплачених» за аеронавігаційне обслуговування після скасування у 2007 році знижок в оплаті аеронавігаційних послуг для вітчизняних перевізників через вимоги Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО) та Європейської організації з безпеки аеронавігації (Євроконтроль), членами яких є Україна.
«Аеросвіт» вимагає від державного підприємства суму більшу, ніж власний борг авіакомпанії, що становить понад 14 млн. грн. І деякі судді господарських судів дуже переймаються проблемами «Аеросвіту» і демонструють відверту прихильність до компанії–боржника. Як, наприклад, суддя Київського апеляційного господарського суду Сулім В.В., який витратив на розгляд апеляційної скарги лише десять хвилин та оголосив заздалегідь написане рішення.
Спробуємо розтлумачити, шановні власники «Аеросвіту», до чого призводять такі ваші дії.
Неповернення заборгованих на сьогодні 14 млн. грн. разом із 20 млн. грн., які ви вимагаєте від державного підприємства, — це 34 млн. грн., які втратить вітчизняна аеронавігаційна система. Це може безпосередньо впливати на безпеку польотів у повітряному просторі України, якщо ці кошти не будуть спрямовані на модернізацію численних технічних засобів, на будівництво нових аеронавігаційних об’єктів, у тому числі аеродромно–диспетчерських веж в аеропортах України. Скажіть, панове, прямуючи на власному літаку до свого маєтку десь у Швейцарії, чи хочете ви, щоб політ вашого повітряного судна відстежували наполовину справні і застарілі локатори та системи керування повітряним рухом?
Намагання вирішити вами ж створені фінансові проблеми «Аеросвіту» за рахунок держави матиме сумні наслідки. Це напряму шкодить інтересам держави та іміджу України у світі, може негативно позначитись на рівні безпеки повітряного руху, гальмує розвиток Об’єднаної цивільно–військової системи організації повітряного руху України, а також створює певні труднощі при виконанні завдань, передбачених Державною цільовою програмою підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу.
Колектив диспетчерів управління повітряним рухом та фахівців радіолокації, радіонавігації і зв’язку Украероруху від імені всього трудового колективу підприємства прийняв рішення звернутись до керівництва держави з вимогою стати на захист інтересів України, продемонструвати рішучість у вирішенні цієї проблеми, щоб запобігти подальшому небажаному розвитку ситуації із заборгованістю перед державними підприємствами та убезпечитись від повторення подібного сценарію боротьби авіакомпаній чи інших приватних структур із владою в майбутньому.
Згідно з рішенням, прийнятим на позачерговому засіданні Ради підприємства, 15 березня 2011 року Украерорух призупинить на 1 добу аеронавігаційне обслуговування рейсів авіакомпанії «Аеросвіт», запланованих до вильоту з усіх аеропортів України. За необхідності такі акції буде повторено.
Украерорух свідомий того, що ці радикальні заходи зачіпають інтереси авіапасажирів, тому заздалегідь повідомляє їм про таке рішення колективу та рекомендує планувати свої перельоти, обираючи надійні авіакомпанії. Ми переконані, що громадськість із розумінням поставиться до цього вимушеного кроку з відстоювання інтересів свого підприємства, оскільки це єдиний дієвий спосіб вплинути на авіакомпанію–боржника.
Від імені трудового колективу
Голова Ради Державного підприємства обслуговування повітряного руху України
Анатолій Григор’єв,
Президент Всеукраїнської профспілки «Федерація профспілок авіадиспетчерів України»
Сергій Лобода,
Президент Всеукраїнської профспілки «Федерація профспілок авіапрацівників радіолокації, радіонавігації і зв’язку України»
Олексій Смольський