Цьогорічна, 83–тя, церемонія нагородження премією Американської кіноакадемії виявилася чи не найбільш передбачуваною з початку сторіччя. В усіх головних номінаціях «Оскар» отримали фаворити, та й решта переможців критиків не здивували.
Головним тріумфатором вечора цілком заслужено став фільм британського режисера Тома Хупера «Король говорить!». Із дванадцяти номінацій стрічка про монарха–заїку перемогла в чотирьох. Стільки ж «золотих чоловічків» дістався фантастичний детектив Крістофера Нолана «Початок», але це переважно «технічні» нагороди — за найкращий звук, спецефекти та операторську роботу. Біографічне кіно про засновника сервісу Facebook Марка Цукерберга «Соціальна мережа» завоювало три «Оскари» — за монтаж, саундтрек та адаптований сценарій.
Усі три згадані стрічки змагалися й у головній категорії — «Найкращий фільм», де вже вдруге поспіль перемогу виборювали не п’ять, як зазвичай, а десять картин. Серед них — психологічний трилер Даррена Аронофськи «Чорний лебідь», який кіноакадеміки очікувано відзначили тільки в одній, зате дуже престижній номінації: Наталі Портман дісталася статуетка за найкращу жіночу роль. «Лебедю» 29–річна актриса завдячує не лише першим у своєму житті «Оскаром», а й коханням: саме на зйомках вона зустріла балетмейстера Бенжамена Мільп’є, від якого зараз чекає первістка. «Мама — це буде моя головна роль!» — зі сльозами на очах сказала Наталі, яка для зйомок у фільмі Аронофськи займалася хореографією по вісім годин на день.
Також за звання найкращого фільму року змагалися «127 годин», «Дітки в порядку», «Залізна хватка», «Зимові кості» й навіть повнометражний мультфільм «Історія іграшок–3: Велика втеча», який зрештою (теж без жодних несподіванок) переміг у тій категорії, де йому й належить бути — «Анімаційний фільм».
Біографічна драма Девіда О. Расселла про відомого ірландського боксера Міккі Уорда «Боєць», яка теж поступилася головним призом британському «Королю», здобула одразу два «Оскари» за ролі другого плану. Отримуючи свою статуетку в «жіночій» номінації, 50–річна Мелісса Лео не витримала й на радощах вилаялася. Проте звукорежисери трансляції довели, що не дарма їдять свій хліб — встигли заглушити надто емоційну тираду актриси на перших же звуках.
Колега Мелісси по знімальному майданчику Крістіан Бейл, який повернувся з церемонії в лос–анджелеському кінотеатрі «Кодак» з «Оскаром» за чоловічу роль другого плану, пообіцяв не лаятися і «більше не знущатися зі свого тіла». Свого часу заради зйомок у фільмі «Машиніст» акторові довелося схуднути на 28 кілограмів, потім він знову набрав вагу і знову старанно її скидав заради «Бійця».
Проте найбільше уваги було прикуто до Коліна Ферта, який так блискуче зіграв британського короля–заїку Георга, що на його перемогу в категорії «Головна чоловіча роль» навіть букмекери не хотіли приймати ставки. А впливовий голлівудський журнал Vanity Fair напередодні церемонії написав: «Якщо «Оскара» вручать не Коліну, то в понеділок сонце зійде на заході». За словами Ферта, це вже втретє йому довелося перевтілюватися в персонажа, який заїкається. До речі, заїкою з дитинства був і Девід Сайдлер, який отримав нагороду Американської кіноакадемії за сценарій «Король говорить!».
Нинішня «оскарівська» церемонія виявилася ще й рекордно короткою — все дійство вклалося в 3 години 10 хвилин. Насправді шоу щороку розраховане на тригодинну трансляцію, але мало хто з переможців вкладається у відведений організаторами на промову 45–секундний регламент.
За даними телекомпанії Ей–Бі–Сі, якій належали права на показ церемонії в прямому ефірі, цього року трансляцію подивилися кількасот мільйонів глядачів у більш ніж 200 країнах світу. Про те, щоб вони не занудьгували, потурбувалися наймолодші в історії «Оскара» (так принаймні запевняли вони самі) ведучі шоу — актори Джеймс Франко та Енн Хетевей. Щоправда, більша частина навантаження лягла на плечі жінки: Джеймс надто часто відволікався на те, щоб описувати події у «Твіттері». Енн же викладалася на повну: сипала дотепами й безперервно міняла туалети, одного разу вийшовши на сцену навіть у чоловічому костюмі. Від компліменту 28–річній актрисі не втримався навіть 94–річний ветеран Голлівуду Кірк Дуглас. Піднявшись на сцену, щоб вручити премію за жіночу роль другого плану, знаменитий «Спартак» звернувся до Енн зі словами: «Де ти була, розкішна красуне, коли я ще знімався в кіно?»
ПРИКИД
Найкраще і найгірше вбрання
Церемонія вручення «Оскарів» традиційно приваблює увагу не лише кіноманів та кінокритиків, а й знавців та цінителів моди. Кожну актрису, яка ступає на червону доріжку, вони прискіпливо розглядають на предмет відповідності її туалету фігурі, сучасним модним тенденціям і, зрештою, доброму смаку. Думки експертів щодо того, які сукні можна вважати підібраними найбільш вдало, а які — найменш, нерідко кардинально різняться.
Цього разу до когорти найкраще одягнених гостей кінотеатру «Кодак» знавці зарахували (на фото — зліва праворуч) Гвінет Пелтроу, ведучу церемонії Енн Хетевей, Хелен Міррен та Дженніфер Хадсон.
Оцінку «незадовільно» за підбір сукні отримали (зліва праворуч) Кейт Бланшетт, Хелена Бонем-Картер, Мелісса Лео та Ніколь Кідман.
ДОШКА ПОШАНИ
Найкращий фільм — «Король говорить!»
Чоловіча роль — Колін Ферт («Король говорить!»)
Жіноча роль — Наталі Портман («Чорний лебідь»)
Чоловіча роль другого плану — Крістіан Бейл («Боєць»)
Жіноча роль другого плану — Мелісса Лео («Боєць»)
Режисер — Том Хупер («Король говорить!»)
Оригінальний сценарій — Девід Сайдлер («Король говорить!»)
Адаптований сценарій — Аарон Соркін («Соціальна мережа»)
Анімаційний фільм — «Історія іграшок–3: Велика втеча»
Саундтрек — «Соціальна мережа»
Пісня — We belong together («Історія іграшок–3: Велика втеча»)
Операторська робота — Уоллі Фістер («Початок»)
Звук — «Початок»
Звукомонтаж — «Початок»
Спецефекти — «Початок»
Художнє оформлення — «Аліса в країні чудес»
Костюм — «Аліса в країні чудес»
Грим — «Людина–вовк»
Анімаційний фільм — «Втрата»
Ігровий фільм — «Бог кохання»
Документальний фільм — «Внутрішня справа»
Короткометражний документальний фільм — «Тут немає чужих»
Іншомовний фільм — «Помста» (Данія, Швеція)
ДОШКА ГАНЬБИ
Антигерої — секс–жiночки i Кетчер
Напередодні вручення нагород Американської кіноакадемії традиційно оголошують переможців так званого анти–«Оскара» — премії «Золота малина», яку присуджують за найбільш невдалі досягнення в кіноіндустрії. На відміну від «оскарівської» церемонії, «малинова» зазвичай проходить за відсутності лауреатів. Хоча трапляються й винятки — минулого року Сандра Буллок не лише особисто піднялася на сцену по свою «малину», а й подарувала організаторам цілий возик зі своїми фільмами та «штовхнула» досить дотепну промову.
«Тріумфатори» цьогорічної, 31–ї «антиоскарівської» церемонії, таким почуттям гумору похвалитися не можуть — ніхто з них по нагороду не прийшов.
Не оцінив вибору журі Ештон Кетчер, якого визнали найгіршим актором одразу за дві стрічки — «Кілери» і «День святого Валентина». Не захотіли соромитися й виконавиці головних ролей у фільмі «Секс і місто–2»: Сара Джессіка Паркер, Кім Кеттролл, Синтія Ніксон і Крістін Девіс розділили «Золоту малину» за найгіршу жіночу роль.
Сам «Секс», ставши найгіршим сіквелом, лише трохи поступився в боротьбі за головну премію «Повелителю стихій», визнаному найгіршим фільмом року. Також «Повелителю» дісталися «малини» за найгірший сценарій та найгіршу роботу у форматі 3D, а його творця Найта Ш’ямалана назвали найгіршим режисером.
Найбездарнішою актрисою другого плану журі визнало Джессіку Альбу (за фільми «День святого Валентина», «Убивця всередині мене», «Знайомство з Факерами–2» та «Мачете»), а у відповідній чоловічій номінації відзначили Джексона Ретбона («Повелитель стихій», «Сутінкова сага: Затемнення»).