Глядач, а точніше, переважно глядачка, якій хочеться хоча б в уяві збільшити площу власної кухні і періодично готувати щось нове на сніданок чи обід, не відмовляє собі у задоволенні вмикати телевізійні кулінарні проекти. Для фанатів є канали на зразок «Меню–ТБ». А поміркованим СТБ, ICTV, «1+1», Перший Національний, а з минулої неділі й «Інтер» «подають» кулінарно–розважальні програми з ранку до обіду у вихідні.
Поговорили–поготували
Хто дійсно хоче почути конкретні кулінарні рецепти або вихопити ідеї, вмикає Юлію Висоцьку на СТБ. Нарізка зі старих випусків російської програми «Їмо вдома» майже не дратує. Ну, готує ведуча одну страву з коротким волоссям, а через п’ять хвилин — уже з довгим. Така додаткова динаміка класичному кулінарному проекті навіть на користь. Магнетизм — у харизмі ведучої. Напівреальний, напіввигаданий образ Попелюшки, яка, вийшовши заміж за свого багатого принца, продовжує говорити з овочами і готувати на кухні, — до вподоби багатьом жіночим натурам, що хочуть вірити у казку з дитинства. Дуже часто Юлія Висоцька готує не надто доступні більшості українок сьомгу, морепродукти або сочевицю. Але є різото з курячою печінкою, в якому до рису не обов’язково додавати стебло селери і навіть біле сухе вино. Або торт до Дня святого Валентина можна прикрашати свіжими суницями, а можна обійтися і домашніми консервованими вишнями. Ці ідеї ведуча не озвучує, але кулінарки по цей бік екрана з найменшим досвідом їх розуміють. Хоча багато практичних рекомендацій і порад можна почути: про те, що треба пасерувати цибулю до м’якості, щоб потім вона не «рипіла» на зубах у готовій страві, чи як правильно замаринувати м’ясо.
Програма «Смак», нові випуски якої показує ICTV, на російському телебаченні з’явилася ще у 1993 році, коли для інтелігентів кухня залишалася культовим місцем, де говорили про життя, політику та культуру. Першого ведучого «Смаку» музиканта Андрія Макаревича, якого й донині показують у заставках до програми, більше цікавили саме некухонні розмови з гостями, хоча хтось із них смажив картоплю, хтось — робив простенький салат. Останнім часом на кухні «Смаку» — російськомовний Іван Ургант. Кулінарний проект iз ведучим кількох популярних розважальних програм на російському та українському ТБ — як додаткове навантаження Урганту для підвищення рейтингів каналу, що показує нинішній «Смак». Попсові гості тут готують уже вишуканіші страви, хоча часто по–чоловічому не звертають уваги на «дрібниці»: актор Ігор Угольников фарширує нечищені капелюшки печериць, а співак Діма Маліков для приготування пирога бере магазинне тісто. Головна фішка Урганта — це незвичайні переклади кулінарних слів, скажімо «табаско» — «мамка за цигарками пішла».
Дуже подібна до «Смаку» і за назвою, і за наповненням програма «Смакуєм!», що почала виходити в ефірі «плюсів» минулого року. У студії–кухні найчастіше з’являються російські відомі персони шоу–бізнесу, телебачення та кіно і з популярним вітчизняним ведучим Юрієм Горбуновим, який швидко переходить на російську, готують страву. Частина глядачів ведеться на зіркові майстер–класи, скажімо, приготування котлет по–київськи від Бориса Моісеєва. Інших «чіпляють» розповіді про себе і кіно, наприклад Марії Берсенєвої, яку ті ж «плюси» показували у «Маргоші».
Із думою про Президента і спонсорів
«Шеф–кухаря країни» на Першому Національному та «Смачну лігу» на «Інтері» об’єднує прагнення творців зробити на тлі каструль та сковорідок справжнє грандіозне шоу: з танцювальними композиціями та у супроводі пісень. Михайлу Михайловичу Поплавському навіть до лиця кухарський ковпак, і в ролі ведучого кулінарної програми на каналі, який найчастіше дивиться сільський житель, він виглядає досить органічно. Але лише тоди, доки мова винятково про те, як правильно засолити рибу чи приготувати ковбасу. Оскільки партнери програми — мережа ресторанів «співаючого ректора» та його торгова марка, Михайло Михайлович почувається у програмі як повноправний господар: хвилин 10 може говорити про товстолобиків iз власного приватизованого водоймища, не менше — смакувати з подружжям Єгорової—Мухарського жартами на тему «Поплавський — майбутній Президент України» та «Усі ми — село». Коли програма закінчується розмахуванням величезного державного прапора, то довго ще переслідує думка: «А що це було?»
Спробувала оригінально приготувати, але не навчилася подавати — так можна перефразувати відому кулінарна приказку, подивившись прем’єру «Смачної ліги» на «Інтері». Один iз найрейтинговіших каналів, розпрощавшись iз «Картатою потатою» київської акторки і кулінарки Даші Малахової, кілька сезонів не міг визначитися, ким і як заповнити спорожнілу нішу. З минулого тижня нову «Смачну лігу» «Інтер» уписав у концепцію «Неділі з Кварталом–95». І глядач на власні очі зміг побачити перший тур анонсованого телезмагання між кухнями різних країн: українською та російською, який став своєрідною пародією на кулінарний конкурс у стилі гумористів команди Володимира Зеленського.
Було б не по–інтерівськи, якби навіть у кулінарних телезмаганнях не перемогла Росія. Хоча це вже фінал першого туру, який можна списати на чемність господарів. А питання виникають до всього змісту заявленого конкурсу. Якщо визначають кращого кухаря у «Званій вечері», яку показує ТЕТ, то всі учасники для дегустації іншим виставляють на стіл холодну закуску чи салат, основну страву і десерт. Творці «Смачної ліги» вирішили показувати кулінарні бої без правил: українські вареники з печінкою та солодкі вертуни–трояндочки (які, напевно, вибрали, щоб Надєжда Бабкіна змогла проспівати: «Что ж ты, роза, вянешь без мороза») змагалися з російськими салатом «дорога шуба» та запеченим коропом iз грибами. Глядач останню назву, до речі, почув лише після 20 хвилини ефіру. Коментарі «трьох товстунів», яких зібрали у журі, місцями смішні для любителів гумору від «Студії Квартал 95», як і їхні карикатурні образи. Але якими хоч приблизно були критерії оцінки — це загадка. В ефірі з вуст ведучої Анастасії Заворотнюк прозвучало, що у програмі змагаються український шеф–кухар iз помічницею Русланою Писанкою та російський — з Надєждою Бабкіною, хоча насправді двоє кухарів працюють у київських ресторанах. Якщо все це другорядне, то тоді концентруєшся на репліках «прекрасної няні»: «Актуалєн лозунг «Украіна і Расія — вмєстє» та «У вас нє вознікло желаніє об’єдініть наші страни?!»
Трохи не головним для вартісного шоу «Смачна ліга», яке вирішили знімати в кухонному інтер’єрі, стали назви і показ спонсорських логотипів, побутової техніки та продуктів. Навіть про уже згадувану конкурсну страву з коропа згадали тільки через те, що треба було прорекламувати духовку спонсора проекту. Більш–менш детальні рецепти однієї чи двох страв у «Смачній лізі» можна було почути. А хто хоче більше — платіть по 3 гривні за есемес і отримаєте їх на мобільний. Якщо рекламу про таку послугу ви встигли почитати і маєте гроші за неї заплатити.
Загалом кожен iз кулінарних проектів не вибивається з концепції каналу, на якому його показують. Нові проекти–змагання у форматі реаліті готують «плюси» — «Пекельна кухня» (оригінальну версію популярного американського формату Hell’s Kitchen показує «Сіті») та СТБ — «МастерШеф» за форматом британського продакшну Shine.
ДОВІДКОВА
Рейтингові показники прем’єрного випуску проекту «Смачна ліга» («Інтер», 13.02) за вибіркою «Вся Україна» населення вiком від 4–х років» — частка 19, 69%, «Жінки» — частка 24,65%
Середньомісячні показники за січень 2011 р. (відповідно за вказаними цiльовими аудиторiями):