Як не розпиналися Президент і Прем'єр-міністр, що в цьому році українці будуть жити спокійно і щасливо, без особливих цінових катаклізмів, життя диктує своє. Автомобілісти починають потихеньку пересідати на громадський транспорт. Ціни на бензин, які почали зростати три місяці тому, схоже, не збираються зупинятися і лише прискорюють ходу. Принаймні до наступного місяця експерти ринку нафтопродуктів прогнозують подорожчання іще на 7—10 відсотків. Такі прогнози висунув директор департаменту маркетингу і продажу торгового дому «ТНК-Україна» Фелікс Луньов.
У зростання очі великі
Подорожчання усіх нафтопродуктів найбільше вдарить по кишені саме простих водіїв, а не великотоварних перекупників. Так, за інформацією консалтингової компанії «ЮПЕКО», загалом ціни на нафтопродукти в Україні з початку травня зросли на десять доларів за тонну. В роздріб ця сума виливається в чималу копійку. Так, за даними науково-технічного центру «Психея», з початку травня ціни на автозаправках країни в середньому зросли на чотири копійки: бензин А-76 подорожчав до 1,75 копійок за літр, найпопулярніший серед автомобілістів А-92 на початку травневих свят підвищився в ціні до 2,06 гривень за літр, а «крутий» А-95 — до 2,26 гривень. Начебто і небагато, але якщо розглядати нинішнє подорожчання на тлі квітневого злету цін, коли тоді в середньому по Україні дизпаливо подорожчало на 15 копійок за літр, 76-й бензин — на дев'ять копійок, 95-й — на 15 копійок, то видно, що воно ой як боляче б'є по покупцях.
А події останніх днів взагалі вибилися з будь-яких попередніх прогнозів: автомобілісти з жахом зафіксували, як змінюються цінники — то на 10, то на 15 копійок. Навіть експерти не завжди встигають оперативно реагувати на тенденції ринку, у той час як автозаправочники перестраховуються по повній програмі. Так, станом на вчора на деяких київських АЗС літр «елітного» 95-го бензину вже коштував 2 гривні 80 копійок. Якщо підрахувати в цілому, стандартний 40-літровий бак такого бензину зараз власнику авто коштує в середньому на 14—16 гривень більше, ніж на початку року. При цьому, відзначають експерти, паливо вроздріб буде дорожчати й надалі, оскільки оптові партії зберігають тенденції до зростання.
Привіт від світу і від сусіда
Найперша офіційна причина такого цінового злету, яку називають всі аналітики ринку нафтопродуктів, — стрімке зростання цін на світовому ринку нафти. Так, за даними міжнародних аналітичних компаній, ціна нафтових ф'ючерсів на Нью-Йоркській товарній біржі досягла найвищої за останні 20 років межі. Експерти пояснюють це шаленим попитом, який перевищує пропозицію, а також нестабільністю постачань з Іраку. Як передає «Інтерфакс-Україна» з посиланнями на міжнародні інформагентства, іракські повстанці та екстремісти із Саудівської Аравії постійно роблять спроби диверсій на нафтовидобувних заводах та нафтопроводах, що нерідко призводить до людських жертв. У гіршому випадку, країни Близького Сходу зривають поставки нафти за попередньо укладеними контрактами на кілька днів, але й це помітно позначається на світових цінах.
Що ж до ринку українського, одна з передумов подорожчання — тимчасове призупинення роботи нафтопереробних заводів. Зупинка навіть одного НПЗ робить цінову «погоду» на внутрішньому ринку, а зараз в Україні не працює одразу два підприємства. Так, до 15 травня перебував на ремонті Надвірнянський нафтопереробний завод, а до 4 червня ремонтуватимуть другий за «валом» бензину НПЗ — Лисичанський. До речі, чотири найбільші з шести наявних в Україні нафтопереробних заводів є контрольованими компаніями з Росії. Отож російський чинник у нинішньому подорожчанні є далеко не найостаннішим. І саме завдяки політиці сусідки, з якою ми збираємося будувати Єдиний економічний простір, власникам автомашин і в майбутньому не буде спокою.
Адже ще одна причина злету цін, яку називають усі експерти, — це підняття Росією експортного мита на нафтопродукти в квітні цього року. Проте якщо півтора місяця тому росіяни підняли мито на досить незначну суму — всього на 2 долари за тонну, а це не більше одного відсотка від її загальної вартості, то значно суттєвіше подорожчання нафти із сусідньої держави прогнозують на червень. З Дня захисту дітей, як повідомив голова російського уряду Михайло Фрадков, Російська Федерація перегляне алгоритм нарахування мита. Тоді в середньому ціни на сиру нафту можуть піднятися на 12-13 доларів, що помітно позначиться на українському ринку.
Таким чином нафтопродукти, зокрема бензин, влітку продовжуватимуть дорожчати. «Зараз передумов для подешевшання немає, — сказав у інтерв'ю «УМ» експерт консалтингового агентства «ЮПЕКО» Віталій Давій. — Може бути стабілізація цін. Але до цін, що були рік тому (130 доларів за тонну. — Авт.) ми не повернемося». За його словами, стабілізувати ціни можна лише за рахунок падіння попиту з боку українців на російську нафту. А такого не може статися в принципі, адже український внутрішній ринок майже повністю — на 90 відсотків — залежить від російського джерела енергоносіїв.
У них до нас інтерес згас?
Тим часом у самій Російській Федерації згасає інтерес до активної роботи в Україні. Річ у тім, що минулого місяця було запущено четверту лінію Балтійської трубопровідної системи. Цим шляхом Росія може експортувати до 10 мільйонів тонн нафти на рік за вищими, порівняно з внутрішніми українськими, цінами. Навесні ж у нашого північного сусіда з'явиться ще один альтернативний шлях виходу на ринки Європи — річковий. Нафту експортуватимуть річними танкерами — у такий спосіб у період розмерзання річок може «попливти» до двох мільйонів тонн. Отже, влітку Росія просто забуває про існування українського ринку нафтопродуктів, де попит перевищує пропозицію.
Утім не виключено, що за такою аж ніяк не братерською політикою північного сусіда криються політичні мотиви. Існує ще одна, неофіційна, версія ігнорування Росією українського ринку — бойкотування наших потреб через нафтопровід «Одеса — Броди». Як повідомляла «УМ», у лютому після довгих суперечок Кабінет Міністрів у потугах прийняв рішення прямого використання нафтогону, що не сподобалось російським нафтовим баронам. Зокрема компанії ТНК, вельми зацікавленій у зворотному, реверсному, використанні української труби, яка здатна нам дати шанс на альтернативні джерела забезпечення потреби країни в енергоносіях за рахунок не російської, а каспійської нафти. Відомо ж бо, що транспортування каспійської нафти від Одеси до Бродів, а далі — до Європи залишає Росію поза справами.
Останні кадрові зміни у виконавчій владі, з рядів якої посилено «вичищають» останніх найстійкіших євроінтеграторів, побічно свідчить на користь саме такого розвитку подій. Як відомо «УМ», проект Тюменської нафтової компанії про реверс знову повернувся в Кабмін і чекає свого перегляду. Отже, уряд Віктора Януковича не тільки не забезпечив обіцяної стабільності на ринку нафтопродуктів (що, можливо, й можна було б виправдати, зважаючи на обставини на світовому ринку), а й без бою здає рештки нашої економічної незалежності задля сумнівної мети. Очевидно ж бо, що в будь-якому випадку в програші опиниться Україна, бо потрапить у повну і безальтернативну залежність від російських енергоносіїв. А корінь подорожчання, як бачимо, заритий саме в цьому.
Довідка «УМ»
Уряд РФ встановив нове експортне мито на нафту і нафтопродукти, визначивши ставку вивізного мита на нафту в розмірі 41,6 долара за тонну. Нова ставка набере чинності з 1 червня. Тим часом експортне мито на нафтопродукти (легкі й середні дистиляти, газоли, палива рідкі, пропан, бутан) становитиме 35,2 долара за тонну. Ця ставка набере чинності через місяць після офіційного оприлюднення відповідної постанови уряду.