Початок нового року, як і передбачалося, став несприятливим для автомобілістів не лише через ожеледицю. Вартість найпопулярнішого пального А–95 на автозаправних станціях вже становить від 7,80 до 8,40 гривнi за літр. Надалі вартість пального тільки зростатиме, а намагання Антимонопольного комітету знайти і покарати винних у подорожчанні бензину наприкінці минулого року, на думку експертів, не матиме жодних вагомих наслідків: ні на ринку, нi серед продавців.
Днями АМКУ назвав фірми, які могли бути причетні до змови на ринку та, відповідно, безпідставного подорожчання пального: «Окко–Нафтопродукт», «Континент нафто трейд», «Альянс–Холдинг», «Лукойл–Україна» та «ТНК–ВР». Від прямих звинувачень на адресу трейдерів відомство Василя Цушка поки утримується, заявивши, що наразі воно планує тільки вивчити механізм (!) формування витрат.
«Названо найпотужніші на нинішній день компанії, що працюють на цьому ринку. Дивно, якби там фігурували інші структури», — прокоментував «УМ» директор консалтингової групи «А–95» Сергій Куюн, додавши, що він не вірить у результативність цього дослідження. Зрештою, поки завершиться справа, в Україні діятиме вже зовсім інше, цілком законне подорожчання пального внаслідок підвищення акцизів. І якщо навіть когось із учасників ринку екс–міністр економіки відважиться оштрафувати, то це аж ніяк не вплине на ціноутворення, що діятиме на той момент.
«Прогнозувати вплив акцизів на формування ціни дуже легко, оскільки йдеться про податок, спрямований саме на кінцевого споживача, — провадить Сергій Куюн, нагадавши про новацію Податкового кодексу: українці не платять iз 1 січня 2011 року транспортний збір, а натомість купуватимуть дорожчий бензин. — У нашому випадку йдеться про 50 копійок на літр високооктанового бензину та 30 копійок — на літр дизельного пального». «Харчі» для автомобілів, на думку експерта, дорожчатимуть поступово — по мірі того, як трейдери реалізовуватимуть закуплені за старою ціною запаси пального і завозитимуть бензин, сплативши за нього підвищений акциз. «Вважаю, що остаточно подорожчання завершиться наприкінці січня — початку лютого», — каже Куюн.
Уникнути податку на власну кишеню не зможуть і ті автовласники, які перевели свої автівки на скраплений газ. Нині його вартість на більшості заправок уже перевалила за 5 гривень за літр. Найближчим часом можна очікувати чергового подорожчання газу для авто: вперше на цей продукт запровадили акцизний збір. Він і «розжене» ціни ще на 25 копійок за літр. Тож ціна 5,30—5,40 за «автогаз» може з’явитися вже найближчими днями. Утiм прогнозувати ціноутворення на цьому ринку не береться ніхто: правила гри на ньому диктують не приватні, а державні компанії. «Там мало ринку як такого, натомість суцільні чиїсь інтереси», — каже Сергій Куюн і наводить приклад: на грудневому аукціоні газ продавали за ціною, утричі меншою за ринкову. Але всі, хто користується газом, пам’ятають, що ціни на заправках були рекордно високими.
Назагал же існує дві причини подорожчання скрапленого газу: підвищення ціни на світовому ринку та його загадковий дефіцит на внутрішньому. Утiм складова імпорту не перевищує 10%, а чому виник дефіцит, не може пояснити ніхто. Власникам роздрібних мереж подорожчання газу не вигідне, оскільки, якщо вартість літра альтернативного пального починає перевищувати 50% ціни бензину, продажі різко падають: водії переходять на бензин. Тож цілком iмовірно, що таємничі гравці дикого газового ринку можуть піти на здешевлення свого товару.
Настрій автовласникам може зіпсувати ще одна ініціатива Мінпаливенерго, яку виношують iз кінця минулої весни: запровадити мито на імпорт нафтопродуктів. Точки зору на те, як новація може вплинути на вартість бензину, розділилися. Влада стверджує, що практично ніяк, і вказує на сформований нею так званий коридор цін, що становить нині 8,51 грн. за літр А–95. Натомість експерти прогнозують 10 гривень за літр.