Одна з головних проблем арт–ринку України полягає в тому, що художники працюють паралельно з кількома галереями. Тоді виходять абсурдні ситуації, коли на ярмарку чи не в кожному боксі зустрічаються одні й ті ж імена. «Самі Чічкани», як пожартувала недавно одна кураторка про «Арт–Київ contemporary 2010».
Тепер на нашому арт–ринку нова мода — шукати нові таланти. Свіжою кров’ю зайнялися Людмила Березницька у Ludmila Bereznitska&Partner Gallery, Олексій Титаренко в М17, Павло Гудімов в «Я Галереї», PinchukArtCentre. Щоб не прогадати, куратори працюють із художниками, які засвітилися в міжнародних проектах і ведуть активне публічне життя. Наприклад, група Р.Е.П., до якої входять Микита Кадан, Лада Наконечна, Леся Хоменко, Володимир Кузнецов, Ксенія Гнилицька, Жанна Кадирова. Ці художники разом або окремо фігурують у кожній з вищеперелічених інституцій. Коли Тетяна Миронова, господиня гламурної MironovaGallery заявила, що «тепер слово за молоддю» і наступна її виставка буде присвячена молодим паросткам мистецтва, стало цікаво, кого вона вибере з молодняка. Тих самих? А може «розкопає» нових геніїв.
Проект Illumination («Освітлення») Тетяна Миронова реалізувала разом з Інститутом проблем сучасного мистецтва. Перша частина проекту — це благодійна виставка «Дорога майбутнього», створена сиротами та дітьми–інвалідами. Другий блок належить безпосередньо актуальному мистецтву. Роботи молодих перспективних художників вибирала спеціальна експертна рада на чолі з Тетяною Мироновою. До неї входили директор Інституту проблем сучасного мистецтва Віктор Сидоренко, кандидат мистецтвознавства Олексій Роготченко, французький колекціонер П’єр–Крістіан Броше, дипломант Sothbey’s американець Гаррі Крімершмойс, міжнародний директор з роботи аукціонного будинку Christie’s в Росії та СНД, директор Київського російського мистецтва Юрій Вакуленко та культуролог Антон Міллер. За словами Миронової, художників відібрали, щоб зробити з них посланців на найпрестижніші арт–ярмарки, але перед тим вивести їх на вітчизняний ринок.
У виставці взяли участь 11 ще не впізнаваних художників. Куратори не зациклилися на столичній тусовці, шанс презентувати свої роботи дали випускникам Львівської та Київської академій мистецтв, вихідцям із Харкова, Івано–Франківська, Тернополя. Експозицію Illumination з вулиці відкриває арт–об’єкт «10 М» Олексія Хорошка та Сергія Петлюка. Хлопці змайстрували символічний вхід–коридор із «картатих сумок», по яких за кордоном відразу впізнають вихідців з України. Михайло Барабаш у своєму проекті «Алегорія прекрасного» підіграв Мироновій, яка любить, щоб все було красиве, яскраве і квітчасте. Він виліпив зі штучних квітів людину, яка спостерігає, як в’януть живі квіти на клумбі, що символізує бажання відтворити і зберегти тривалість красивого стану певних речей. Марина Талютто звернулася до нових технологій, її картини складаються з тривимірних об’єктів. Інсталяцією Box of Life Талютто нагадує Деміена Херста, який привозив до Києва шафу, закладену медикаментами, а також роботи з крил метеликів. Марина на скляних полицях виклала шприци, навколо яких кружляють метелики. Чим не варіація на тему Херста.
Молодий київський художник Андрій Сидоренко, син Віктора Сидоренка, раніше не виставлявся в жодній галереї. А тут йому, як найбільш продуктивному і перспективному, під живопис віддали чверть залу і ще окрему кімнату для відео–арту. Сидоренко–молодший працює у тій же техніці, що й батько: його рожеві люди дуже нагадують впізнаваних червоних чоловіків Сидоренка–старшого. У відео–кімнаті Андрій відтворив атмосферу справжнього пляжу з галькою, рушником, кабінкою для переодягання, де валяються чиїсь загублені червоні труси. Шум моря і крики відпочивальників доносяться з відео морського узбережжя. За масштабністю проект Сидоренка справді вимагає найбільшої площі. Але чи за мистецькою цінністю він вартує бути найширше представленим? Зважаючи, що він син Сидоренка та ще й молодший працівник Інституту проблем сучасного мистецтва, а проект із пляжем справді цікавий, зі спокійною совістю можемо зарахувати хлопця у списки найкращих молодих художників «Освітлення».
Важко сказати, що проект Illumination приніс у сучасне мистецтво свіже повітря і що з нього зародиться нова українська хвиля. Роботи нічим особливим не відрізняються від творінь інших молодих художників. Цей проект — швидше спроба Миронової налагодити зв’язки з молодим поколінням, яке завтра вийде на арт–ринок. Для художників — це гарна можливість виставитися. Ну а відвідувачі можуть підглянути, як народжуються зірки. Адже хто його знає, що з цією «зеленки» завтра виросте.