Із настанням холодів українців усе рідше сідатимуть за кермо залізного друга. З одного боку — через ожеледь, з іншого — через вартість пального. Бензин в Україні розпочав прогнозоване вже давно подорожчання. І хоча темпи зростання його вартості в останні дні дещо уповільнилися, це не має нікого вводити в оману, — стверджують експерти. Реальна податкова та економічна ситуація сприяє подорожчанню енергоносіїв.
Так, iз 16 по 23 листопада вартість основних марок пального зросла у середньому на сім копійок. «За останній тиждень А–76, А–95 та дизель подорожчали на одну копійку, і їх середня роздрібна вартість становить відповідно 7,34, 7,68 та 6,97», — каже «УМ» директор консалтингової групи «А–95» Сергій Куюн. Експерт прогнозує: невдовзі крива вартості пального повзтиме тільки догори. «Основні підстави для цього — очікування запровадження Податкового кодексу та деяких ініціатив Міністерства палива та енергетики щодо збільшення мита. Мито підніме вартість бензину на одну гривню, а положення кодексу у розділі про акцизи — ще на 50 копійок. Так що сміливо можете доплюсовувати до нинішньої ціни ще 1,50 грн. — як тільки запрацюють нові норми закону. Це близько 20% його вартості», — стверджує експерт.
Нагадаємо, Податковий кодекс містить положення про зростання акцизу на пальне «Євро–2» і «Євро–3» на 37%: з 132 до 182 євро за тонну. Акциз на низькоякісну солярку підняли з 35 до 90 євро за тонну, а на більш якісний продукт — з 30 до 42 євро. Утім, навіть таке суттєве підвищення не виключає розмов про змову трейдерів. Уряд вірить, що подібне можливо, і вже розпочав перевірку гуртових продавців пального.
Та попри це учасники ринку стверджують: подорожчання пального не припинеться навіть у найближчі дні. «З 20 листопада припинило свою діяльність підприємство з гуртової торгівлі пальним «Лівелла», яке користувалося податковими пільгами. На ринку нині відбувається суттєва деформація, яка також впливає на ціни», — резюмує Куюн.