П’ятницю після Дня подяки (який завжди припадає на четвер) в Америці називають «чорною». Уже багато років поспіль після родинної вечері американці, прихопивши із собою ковдри, спальники або й намети, ідуть займати чергу під великими магазинами. Адже вранці розпочинається великий передріздвяний розпродаж, і «хто перший встав, того й капці», а також одяг, побутова техніка, коштовності — і все за значно нижчими, порівняно зі звичайними, цінами. Прагнучи потрапити на «велику шару» раніше за всіх, дехто займає черги ще з ранку четверга, тобто проводить під магазином майже добу, залишившись без святкового домашнього затишку та печеної індички. Але мисливці за дешевизною стверджують, що справа того варта, адже деякі товари «чорної» п’ятниці можна придбати зі знижкою аж у 90 відсотків.
Та і як не спокуситися, якщо, скажімо, кулон із діамантом, який іще напередодні коштував 575 доларів, у мережі універмагів Kohl’s учора можна було придбати за 99 доларів? А мережа спортивних товарів Kmart розпродувала кросівки та взуття провідних світових виробників за 9,99 долара.
Але думка про те, що такий «атракціон небаченої щедрості» вигідний тільки для споживачів, хибна. Магазини очікують на розпродаж із не меншим нетерпінням, адже «під шумок» покупці розмітають із полиць навіть давно застарілий товар. Не дивно, що окремі великі торговельні мережі вирішили не чекати п’ятниці і працювали цілодобово, почавши розпродажі ще з 22–ї години четверга. А універмаги Kohl’s вчора відкрилися о третій годині ночі — на годину раніше, ніж минулого року.
Упродовж минулорічної «чорної» п’ятниці та наступних вихідних торговельні заклади США отримали 12,3 відсотка прибутків від загальних доходів передріздвяного та новорічного сезону. Хоча «розумніші» покупці, замість ночувати під магазинами, а потім штовхатися й навіть битися (а до рукоприкладства доходить досить часто) з іншими відвідувачами за привабливі товари, воліють проводити «чорну» п’ятницю в інтернеті. Минулого року за цей день у віртуальних магазинах було продано товарів на 300 мільйонів доларів.