Міністерство економіки виношує плани щодо приватизації КП «Київський метрополітен». Розроблений міністерством законопроект дозволить, окрім підземки, продавати теплоелектростанції та майнові комплекси підприємств аварійної промисловості. Такі зміни планують внести до Закону України «Про приватизацію державного майна». Що буде зі столичним метро і чого чекати мешканцям Києва після продажу цього підприємства–гіганта, «УМ» поцікавилася у фахових експертів.
Відомий економіст, президент Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер вважає продаж метрополітену як мінімум несвоєчасним, особливо за нинішніх політичних обставин. На його думку, в країні з високим рівнем корупції такі дії небажані: «Як людина, яка 20 років займається приватизацією, можу сказати, що в корупційній країні такі об’єкти, як метрополітен, рідко перебувають у приватній власності. Хоча таке теж можливо. У країнах, де корупція низька, такі важливі підприємства мають монопольні ринки. Бо держава може встановити режим контролю за природною монополією, і всі ризики компенсовано. В Україні, на мій погляд, такі об’єкти не повинні приватизовуватися. Мені не зрозуміло, наприклад, для чого продавати водопроводи... Це небезпечно і несвоєчасно. Але це моя особиста думка».
Голова комітету економістів України, автор книги «Як підняти українську економіку» Андрій Новак, окрім неможливості контролювати державою дії приватного власника підземки, бачить ще й інші ризики, зокрема, підвищення ціни за проїзд: «Вартість проїзду за таких обставин може зрости навіть зараз, коли підприємство комунальне. Але якщо «підземку» приватизують — підвищення буде різкішим. Власник хотітиме зробити метро окупним і самоприбутковим». Бажання влади продати підприємство Андрій Новак пояснює просто: це «один з хаотичних рухів уряду, щоб наповнити бюджет». «Очевидно, Кабмін не знаходить джерел для наповнення державної казни, крім зовнішніх кредитів та продажу комунального майна, — зазначає експерт. — У дохідній частині бюджету–2010 передбачено отримання 10 мільярдів від продажу державних об’єктів. Очевидно, за результатами попередніх кварталів роботи уряду до цієї суми ще далеко, план поки не виконано». За словами пана Новака, дивними видаються і розмови про збитковість та нерентабельність метро, бо столиця України завжди була містом–донором, і дотації для метрополітену знаходили. Очевидно, неефективно працює державний менеджмент, який узагалі важко ідентифікувати, адже чим зараз займається легітимний мер — не зрозуміло.
Тим часом група депутатів Київради звернулася до Верховної Ради з проханням не підтримувати розроблений Мінекономіки законопроект щодо виставлення на продаж метрополітенів. Адже, мовляв, ми можемо отримати таку саму ситуацію, як, наприклад, із ВАТ АК «Київводоканал», коли «ми лише чуємо про необхідність підвищення тарифів або компенсації з бюджету і не бачимо, на що ці гроші витрачають, адже якість води у Києві, м’яко кажучи, залишає бажати кращого», — йдеться у заяві депутатів.