Завтра у Сеулі відкривається саміт «Великої двадцятки», на якому лідери найпотужніших держав обговорюватимуть ситуацію у світовій економіці і, зокрема, так звані валютні війни. Проблем багато. Рішення адміністрації президента Обами додатково влити в банківську систему США 600 мільярдів доларів викликало паніку на фінансових ринках світу, а Євросоюз тим часом вирішує питання, життєво важливе для єврозони, підірваної крахом грецької економіки: чи «відпускати» євро у вільне падіння.
Але президента Франції Ніколя Саркозі ці питання, схоже, турбують не більше, ніж власний комфорт. На саміт до столиці Південної Кореї французький лідер прилетить на новенькому літаку, створеному на базі моделі аеробуса A330–200. Лайнер уже пройшов усі заплановані випробувальні польоти і готовий обслуговувати президента. Придбання Єлисейським палацом розкішного аеробуса, який у пресі охрестили Air Sarko One, уже викликало критику не лише у Франції. Так, під час нещодавнього саміту ЄС у Брюсселі канцлер ФРН Ангела Меркель натякнула Саркозі на те, що негоже під час фінансової кризи (яка, власне, й була головною темою обговорення європейських лідерів) обзаводитися такими розкішними машинами. Але месьє Ніколя, відомий любов’ю до розкошів, до поради не прислухався.
Звинувачення у марнотратстві, які лунають і від преси, і від опозиції, й навіть від деяких соратників Саркозі, мають під собою підстави. Зараз у Франції відбувається процес заміни старих службових літаків державного керівництва на нові — для потреб урядових візитів уже підготовлено дві нові машини марки Falcon 7X. Потребував зміни й президентський «борт номер один», але, як наголошують критики, новий літак міг би бути значно скромнішим. Досі Саркозі, як і його попередники, користувався двома «пересічними» аеробусами А–319. Нинішній же A330–200 вражає своїм шиком. Він може брати на борт до 60 пасажирів і летіти без дозаправки на відстань до 12,5 тисячi кілометрів. Але найбільші емоції у французькому суспільстві викликала передусім «начинка» лайнера.
Як повідомляє французький тижневик Le Canard Enchaine, окрім речей безумовно потрібних — зали засідань на 12 осіб із комп’ютерами, інтернетом, факсом, протиракетної системи, президентського кабінету тощо, в літаку є деякі «надлишки». Наприклад, розкішна спальня з величезним двоспальним ліжком, медичний міні–центр і навіть окремий кабінет для куріння сигар, до яких Саркозі має особливу слабкість. Але повідомлення про те, що лайнер оснащений також великою ванною та окремим приміщенням з обладнанням для приготування піци, спростував речник уряду Лука Шатела. «Там немає нічого надмірного, а натомість є воля, щоб літак глави країни був гідно обладнаний», — додав він.
Так чи інакше, сума, яку було витрачено з державної скарбниці на придбання і переобладнання літака під забаганки президента, вражає: за даними французьких ЗМІ, це близько 180 мільйонів євро. Саме в той час, коли аеробус із французьким триколором на хвості повертався до Парижа з тестового польоту до заморських територій Франції в Індійському й Тихому океанах, Сенат голосував за підвищення пенсійного віку з 60 до 62 років — аби рятувати від кризи державний бюджет.