В уявi багатьох шанувальникiв класичної музики творча спадщина видатного нiмецького композитора–романтика Роберта Шумана (1810—1856) найчастiше асоцiюється з його фортепiанними творами (цикли мiнiатюр «Карнавал», «Метелики», «Крейслерiана», «12 симфонiчних етюдiв» тощо), вокальними циклами («Любов поета», «Круг пiсень», «Мiрти», «Любов i життя жiнки»), з чотирма симфонiями, трьома сонатами i знаменитим концертом для фортепiано з оркестром, створеним спецiально для його дружини Клари Вiк — талановитої пiанiстки. Проте вiдомо, що Роберт Шуман написав ще твори для солiстiв, хору й оркестру. Серед них — єдина у творчостi композитора опера «Геновева», ораторiя «Рай i Перi», музична казка «Паломництво Рози», «Реквiєм по мiньйонi», «Сцени з Фауста» та чимало iнших, якi у нас ранiше нiколи не виконувалися.
Завдяки ентузiазму диригента Ансамблю класичної музики iменi Бориса Лятошинського Ігоря Андрiєвського та його дружини, скрипальки Нiни Сiваченко, Київ почав знайомитися з «невідомим» Шуманом. Два роки тому вiдбулася українська прем’єра його ораторiї «Рай i Перi» в Нацiональному будинку органної та камерної музики України, а в цьому роцi цей колектив розпочав цикл прем’єр в Українi пiд назвою «Шуман–Фест», присвячений 200–рiччю вiд дня народження Роберта Шумана. Так уперше в Українi були виконанi не вiдомі в нас твори німецького композитора — музична казка «Паломництво Рози», «Реквiєм по Мiньонi», «Прокляття спiвака», «Королiвський син», «Новорiчна пiсня».
Початок нового концертного сезону Ансамбль iм. Бориса Лятошинського розпочав також із прем’єри — «Сцени з «Фауста» Йоганна Вольфганга Гете для солiстiв, хору i оркестру, яка вiдбулася в Колонному залi iменi М. Лисенка Нацiональної фiлармонiї України. Цей твiр, по сутi, є зразком нового музичного жанру, який створив Роберт Шуман. Він поєднує елементи ораторiї та опери. Композитор почав роботу над «Сценами» у 1844 роцi пiд час гастролей у Росiйськiй iмперiї, а завершив у 1853 роцi. За життя Шумана була виконана лише третя частина «Сцен із «Фауста», якою диригував знаменитий пiанiст i композитор Ференц Лiст. Повне перше виконання вiдбулося вже пiсля смертi автора у 1866 роцi. На вiдмiну вiд Шарля Гуно, який написав всесвiтньо вiдому оперу «Фауст», Роберт Шуман лише у першiй частинi свого твору зобразив епiзоди з I частини «Фауста», а у двох iнших поклав на музику сцени з II частини, яка менше вiдома читачам.
Майстернiсть диригента в поєднаннi з чудовим звучанням розширеного складу оркестру, з професiйним спiвом хору i чудовими голосами солiстiв, якi приємно вражали технiкою i емоцiйно насиченою манерою виконання, ще раз пiдтвердили реноме Ансамблю класичної музики iм. Б. Лятошинського як одного з найкращих музичних колективiв України. Слухачi більше 10 хвилин аплодували стоячи оркестру, хору та солістам — Михайлу Гуменному–Петрiвському (баритон), Вадиму Солодкому (тенор), Олегу Чорнощокову (бас), Оленi Шипаль (сопрано), Нiнi Харченко (мецо–сопрано) та Свiтланi Копачевськiй (мецо–сопрано).
Cергiй ПИРОГОВ