Як важливо формувати вітчизняні бренди — тема доволі актуальна. Але й не позбавлена своїх нюансів. Патріотизм або містечкові симпатії інколи можуть накласти свій відбиток на загальну картину. А втім, кому б не хотілося мати об'єктивний погляд на торгові марки, що представлені на українському ринку? Загальноукраїнський рейтинг «Споживчі переваги -2004» став одним із чергових проектів недержавного аналітичного центру «Інститут реформ». Наскільки коректно і професійно він упорався з цим завданням, судити фахівцям. Тим паче що подібні дослідження в Україні проводять не вперше. Знані торгові марки вже встигли розкуштувати смак «рейтингового» коктейлю і вирішити для себе, на яке місце можуть претендувати. Отож важко було декого з них переконати, що вони можуть не стати лідерами рейтингу.
Днями Інститут реформ оприлюднив результати дослідження. А крім того, підняв завісу над технологією складання рейтингу. Цікаво, що опитування проводила молодь, яка брала участь у конкурсі «Молода економіка». А оскільки у конкурсі було представлено всі регіони України, то й добровільних помічників вистачало. Опитували відвідувачів торговельних закладів, причому зверталися здебільшого до юнаків і дівчат. Пропонувалося відповісти на анкету, яка містила 29 запитань, а також повідомити про себе деякі дані, зокрема щодо соціального статусу. Доставили назад, в офіси, п'ятдесят кілограмів паперу. Отож на розсуд фахівців було винесено понад десять тисяч анкет. Пропорційно анкети розподілилися за макрорегіонами таким чином: захід — 22,7 відсотка, схід — 21, південь — 17,9, північ — 9,9, центр — 23,2 вiдсотка.
Окрім суто конкурентного підтексту, цей рейтинг містить доволі цінну інформацію про те, які торгові марки працюють на українському ринку. А знати це зовсім не зайве з огляду на перетасовки, які відбуваються на ринку споживчих товарів унаслідок розширення Європейського союзу. Адже український бізнес після наближення кордонів ЄС і застосування квот до вітчизняних товарів втрачає певні товарні і сировинні ринки. Оскільки йшлося про споживчі товари і покупців, чий гаманець з огляду на вік є не дуже містким, то й отримали відповідний рейтинг. Організатори акціії, перш ніж оголосити лідерів рейтингу, висловили слушне застереження, що, мовляв, не мали на меті проводити сертифікацію товарів (тоді б, ясна річ, результати могли бути іншими). Отож з-поміж торговельних марок переможцями визнано 74. Найбільше голосів було віддано на користь брендів «Миргородська» (мінеральна вода), «Сандора» (сік), «Ахмат» (чай), «Нескафе» (кава), «Немирів» (горілка), «Золота амфора» (вино), «Філіп Морріс» (сигарети), «Торчин продукт» (майонез) тощо.