Оскільки багатотонні механізми або навіть їхнi окремі частини крізь двері жодного звичайного приміщення не протиснути, для нової експозиції побудували окремий майданчик поруч iз Народним музеєм ВАТ «Дніпровський металургійний комбінат ім. Дзержинського». Поки що тут розмістили близько 30 експонатів, але навіть така кількість дозволяє уявити масштаби агломераційного, доменного, сталеплавильного чи прокатного процесів.
Ось частина рудно–грейферного крана з п’ятиметровим розмахом сталевих щелеп, який за своє життя перетягав до мільйона тонн сировини. Поруч старий заводський гудок, що до 80–х років сповіщав про початок або закінчення робітничої зміни на головному підприємстві міста. Великий візок iз виливницями. Такі інколи використовують і для розливки розплавленої сталі. Громіздке устаткування остаточно виведуть iз технологічного процесу після того, як на комбінаті збудують третю машину з безперервного лиття заготовки.
Прокатні кліті, створені на початку минулого століття, забезпечували випуск високоякісного прокату впродовж 70—80 років. А зарубіжне устаткування таких відомих у світі виробників, як американський «Дженерал електрік» або французький «Ампер», могло б працювати й дотепер, та вже немає таких цехів, для яких його колись закуповували.
А ось залізний візок є справжнім артефактом. Такий, навіть порожній, зрушити з місця важко, що вже казати про наповнений залізною рудою... Але робітники, яких називали «каталями», колись на своїх двох доставляли таким візком сировину або кокс до печей.
Музей назвали технічним і зупинятися на цьому не збираються. Зокрема, на підприємстві не виключають можливості поповнення експозиції експонатами з інших заводів, що стане підставою для створення Всеукраїнського металургійного музею. Знову першого на теренах нашої держави.
Макс БАЛАШОВ