Викупити свого «Лексуса» не бажаєте?
Що й казати, за ці роки в міліції відмовили кожному другому заявникові (а це близько 25 тисяч постраждалих від злодіїв автовласників). Натомість лиходії лишилися безкарними, адже робота з установлення останніх після відмови в порушенні справи за фактом викрадення одразу припинялася. На жаль, подібна практика триває й нині. Цього року Департамент карного розшуку на Львівщині, Київщині та у столиці виявив 116 фактів укриття таких злочинів від обліку через необґрунтовані відмови. Тоді як розшукувати викрадачів авто потрібно негайно й по гарячих слідах.
«Правопохоронці» практикують кілька технологій таких «відмов». Приміром, Залізничний райвідділ Львова відмовився порушувати кримінальну справу за фактом викрадення «Ауді» на підставі... повторної заяви про помилкове звернення до міліції. Проте, як з’ясували фахівці карного розшуку, їхні львівські колеги «закрили очі» на те, що чоловіка переслідував «Бімер», а викрадачі пропонували йому повернути авто за викуп. І подібних фактів відомо чимало. Так, не схотіли шукати викрадений BMW Х6 й у Галицькому райвідділі Львова, хоча престижним авто заволоділи, погрожуючи його власникові пістолетом. Мало цього, оперативники ще й забажали від постраждалого грошей за розшук авто. За результатами перевірки, на Львівщині притягнуто до відповідальності десять керівників райвідділів.
Головною причиною значної кількості відмовних матеріалів є корупція в органах. Окремі «правопохоронці» тримають зв’язок зі злодіями й відмовляють у порушенні справи, коли ті намагаються домовитися із власником про повернення авто за викуп. Про існування такої схеми з власного досвіду знає один iз футболістів київського «Динамо», в якого спочатку поцупили Lexus, а потім запропонували повернути його за 45 тисяч «зелених». Але Департаменту карного розшуку вдалося запобiгти факту складання відмовного матеріалу в одному з райуправлінь столичної міліції.
Нині вже заарештовано членів банди викрадачів авто, що діяли в Києві та регіонах і мали потужні зв’язки у правоохоронних органах. ...В останній момент удалося викрити п’ять міліціонерів, причетних до різних схем викрадення «залізних коней». Серед них — «перевертні зі столиці та області і два працівники Центрального апарату МВС (щодо останніх справа вже в суді)! Вони не лише підробляли документи, що допомагали легалізувати крадені автомобілі, а й брали участь в організації системи викупів дорогих іномарок, попередньо викрадених у багатіїв.
Маячок до «автошрота» доведе
Наразі МВС збирається кардинально змінити цю ситуацію. Пріоритет — за викриттям організованих груп викрадачів. Також оперативні підрозділи посилять увагу до об’єктів дорожньо–транспортної інфраструктури (СТО, АТП, магазини автозапчастин, автосалони тощо). Адже діяльність усіляких легальних і не зовсім контор iз розбирання авто та подальшого продажу запчастин (їх iще називають «автошротами») неабияк сприяє цьому кримінальному бізнесу.
Особливо «квітне» така діяльність у Західній Україні, де міліція час від часу виявляє цілі поля, заставлені невідомо звідки і як здобутим автокрамом — зазвичай, нерозмитненими легковиками з–за кордону. Більшість цих «залізних» коней має кримінальний родовід — їх викрали десь у Франкфурті чи Кракові.
До речі, європейці приїздять до України не лише по відпочинок і нові враження. Дехто повертається додому з довідкою про реєстрацію крадіжки авто (почасти добряче підтоптаного) й отримує право на страхові виплати в країнах ЄС. Насправді ж іноземці самі підганяють спритникам в Україні своє авто як оплату за «сервіс», а ті одразу здають його на «шрот». Так, днями працівники ДАІ Львівщини в селі Красів Миколаївського району на «автошроті» виявили 85 кузовів легковиків (найбільше від BMW — 55 та Mercedes — 26) зі знищеними номерами. А от у Самборі правоохоронці знайшли «Ладу» зі зміненою ідентифікацією, яку викрали... аж у серпні 2002 року під Києвом!
У Департаменті карного розшуку схвально відгукуються i про встановлення на авто системи стеження GPS, які сприяють розшуку викраденого транспорту. Так, цього літа у столиці силою забрали у власника престижну іномарку, але завдяки системі глобального позиціонування машину швидко знайшли за межами Києва, а нахабного «конокрада» затримали. Адже система дає можливість повністю «розшифрувати» у хронометражі маршрут руху викраденої машини, її швидкість, зупинки тощо.
«Звісно, краще заплатити гроші за супутникову систему сигналізації та контролю, аніж купувати нове авто, — вважає начальник відділу розкриття злочинів, пов’язаних iз незаконним заволодінням транспортними засобами Департаменту карного розшуку МВС Андрій Канашук. — Адже у сервісних центрах навчилися добре маскувати такі «маячки» в авто, хоча нині й найбільш «просунуті» крадії мають технічну можливість визначати місце, звідки виходять викривальні сигнали».
ДОВІДКА «УМ»
Майже кожне третє викрадене авто є престижною іномаркою. Таких цього року поцупили більше 500. Найбільше вартісних авто поцупили в Києві — 212, на Львівщині — 50, на Одещині — 30. У Миколаївській і Черкаській областях викрали по одній іномарці. Найпопулярнішими ж у викрадачів є моделі «ВАЗ», яких з початку року викрали 220 (найбільше — у Києві — 52). Далі йдуть Mitsubishi — 58, Lexus — 37, Skoda — 36, Volkswagen — 32, Chevrolet — 29, Mercedes — 27, Honda — 23. Географічна особливість така — крадуть престижні іномарки більше у прикордонних областях, найменше — у центральних.