Індія може стати світовим центром сонячної енергетики. На початку цього року прем’єр–міністр країни Манмохан Сінгх проголосив початок реалізації «Сонячної місії», завдяки якій у країні має постати потужний науково–виробничий регіон на зразок «Силіконової долини» в Каліфорнії. Використання альтернативних джерел енергії є одним із ключових пунктів 13–го п’ятирічного плану, що його тепер реалізує Індія.
Глава уряду закликав індійських промисловців та вчених розглядати Національну сонячну місію «Сонячна Індія» імені Джавахарлала Неру (такою є повна назва ініціативи) як велику можливість для бізнесу. До кінця цієї п’ятирічки в Індії планують створити генеруючих потужностей на сонячній енергії на 20 тисяч МВт.
Серед найцікавіших проектів у галузі сонячної енергетики, які вже починають впроваджувати в життя, можна виділити два. Як розповідає газета «Таймс оф Індія», незабаром індійські листоноші пересядуть зі своїх традиційних велосипедів на триколісні рикші з двигунами, зарядженими енергією сонця. Тестові випробування перших десяти «сонцепедів» почалися наприкінці минулого місяця в місті Аджмер, що в одному з найбільш сонячних штатів країни — Раджастані. Варто зазначити, що пересічний індійський листоноша щодня доставляє адресатам у середньому 15 кілограмів листів, бандеролей та інших дрібних поштових відправлень, долаючи при цьому до 50 кілометрів.
Після тестових випробувань такі «сонцемобілі» мають отримати працівники пошти більшості штатів Індії. А восени цього року новий транспортний засіб випробують під час обслуговування учасників та гостей спортивних змагань Британської співдружності націй у столиці Індії — Делі. «Сонячні рикші», виробництво яких розпочала індійська компанія «Кінетік моторс», важать приблизно 100 кілограмів і здатні розвивати швидкість до 30 кілометрів за годину. Серійна модель для потреб індійської пошти буде дещо полегшеною. На одному заряді батареї «сонцепед» може їхати до шести годин. Наразі вартість однієї машини становить 25 тисяч рупій (540 доларів), але виробники обіцяють, що коли буде налагоджено серійний випуск, «сонцемобілі» стануть значно дешевшими.
Інший «сонячний проект» полягає в переведенні телефонних підстанцій ретрансляції сигналів мобільного зв’язку з електроенергії на енергію сонячних батарей. Станом на сьогодні в Індії налічується півмільярда користувачів стільникового зв’язку (другий показник у світі після Китаю), на обслуговування яких працюють 250 тисяч ретрансляційних веж. Щороку вони споживають таку кількість електроенергії, на виробництво якої потрібно використати 530 мільйонів галонів (два мільярди літрів) дизельного пального загальною вартістю близько 1,4 мільярда доларів. Це означає, що викиди в атмосферу становитимуть 5,3 мільйона тонн вуглекислого газу. До 2015 року кількість користувачів «мобілок» має подвоїтися, як, відповідно, і кількість ретрансляторів сигналу. Тож переведення живлення телефонних веж на енергію сонця сприятиме не лише здешевленню послуг мобільного зв’язку, а й збереженню довкілля.