У Білорусі люблять українське пиво, вважають його якіснішим від місцевого, хоча й дорожчим. А імпорт пінистого напою від наших виробників, хоча й невеликими темпами, але зростає. За даними галузевої асоціації «Укрпиво», якщо за п’ять місяців минулого року до Білорусі поставили 1,86 млн. декалітрів пива на 7,2 млн. доларів, то за такий самий період 2010 року — вже 1,9 млн., дал пива на 7,4 млн. доларів. Така ситуація викликає незадоволення їхнього власного виробника — «Білоруського державного концерну харчової промисловості», який виступив з ініціативою ліцензувати завезення українського «малого градуса».
«Сьогодні частка українського пива на білоруському ринку становить 20%, — повідомив «УМ» директор Центру політичного й економічного аналізу Олександр Кава. — Отже, в рамках загальнодержавної кампанії так званого імпортозаміщення до 2015 року уряд Білорусі планує зменшити частку імпортного пива iз 30, як є зараз, до 5 вiдсоткiв». Для нас же білоруський ринок — другий після Росії, й тому втратити його нашим виробникам було б доволі болісно.
Тим часом сусідня держава вже не вперше намагається обмежити постачання українського хмільного напою. У середині минулого року держкомітет республіки із стандартизації, за скаргою локального виробника «Сябар», що належить відомому міжнародному бренду «Хайнікен», звинуватив «Оболонь» у продажу пива торговельної марки «Огнєтушитєль» без сертифікату — і «Огнєтушитєль» зник iз тамтешніх прилавків. А у квітні цього року МЗС Білорусі почав антидемпінгове розслідування й запропонував запровадити антидемпінгове мито розміром 11%. За словами гендиректора «Укрпива» Галини Коренькової, білоруський уряд планував також квотувати імпорт українського пива — у розмірі 50% від нинішніх постачань. Але після того як частина пивоварів погодилася на «цінові обмеження», від цієї ідеї відмовилися.
Поки урядовці ведуть кволі перемовини з владою сусідньої держави, ситуація може позначитися на доходах українських пивоварних компаній. За прогнозами Олександра Кави, українські національні виробники слабоалкогольних напоїв зазнають зменшення доходів на 3—4 вiдсотки. А от на кишеню транснаціональних — проблема істотно не вплине. «Вони зможуть, наприклад, купити додаткові потужності в Білорусі й таким чином звести збитки до нуля», — стверджує експерт.
Марія БОЙКО