Як з’ясувала «УМ», нововведення не стосуються регулярних пасажирських перевезень і міських рейсів. Водночас усі інші органiзованi поїздки груп громадян відтепер мають не лише узгоджуватись iз Державтоінспекцією і місцевою владою, а й iз владою і ДАІ по всьому маршруту кінцевої мети рейсу. Зокрема, перевізник мусить надати паспорт маршруту перевезень, що містить список пасажирів, які перебувають у салоні. Таким чином, пояснюють у Державній адміністрації автомобільного транспорту, створюватимуться умови для контролю за відповідністю графіків руху вимогам безпеки.
У контексті нещодавніх інцидентів під час візиту в Україну російського патріарха Кирила, коли вірних Київського патріархату співробітники Державтоінспекції масово не пускали в Київ для здійснення ними хресної ходи з нагоди 1022–річчя хрещення Київської Русі, є підстави думати, що насправді мета влади полягає не стільки у турботi про безпеку пасажирів, як у гарантії власної безпеки. Приміром, щоб під стінами того чи іншого державного органу раптом не виник масовий мітинг, від якого чиновники не встигнуть вчасно захиститися спецзагонами «Беркута». Тож «УМ» зателефонувала в Мінтрансзв’язку з проханням уточнити, для чого Державтоінспекції списки з прізвищами пасажирів. «Йдеться лише про спеціальні нерегулярні рейси, — запевнила співробітник прес–служби Мінтрансзв’язку Єлизавета Ярмош. — Приміром, про групи туристів, які їдуть на екскурсії».
Піклуватися про безпеку туристів — справа і справді свята. Але коли «УМ» спробувала з’ясувати безпосередньо у перевізників, як вони ставляться до такої ініціативи, там відповіли, що їх це не стосується. Більше того, спростували слова пані Ярмош, зазначивши, що до туристичних маршрутів припис стосунку не має. «Ніяких списків у ДАІ ми не подаємо, бо жодних документів від органів влади, які б зобов’язували нас робити це, не отримували», — повідомили у компанії «Європа—Турінг—Україна. Автобусні перевезення».
«Без сумніву, цей крок є психологічним тиском на людей, адже їм доведеться залишати свої персональні дані. Тобто влада, як у поліцейській державі, таким чином створює ще один бар’єр на шляху висловлення населенням незгоди з її політикою, — каже «УМ» голова Рівненської облорганізації «Наша Україна» Віктор Матчук. — Це в першу чергу принижує владу, яка показує свою боягузливість. А також українців, бо принижує і їхні права. Адже кожен має право вільно пересуватися по, наголошую, своїй державі, а не державі Президента, Прем’єра тощо. Ніхто не зобов’язаний звітувати, куди, коли і в яку кімнату він пішов. І це гарантує Конституція».
Не викликає сумнівів і те, що при погодженні з ДАІ перевезення, приміром, тих же мітингувальників перевізник, швидше за все, нікуди так і не виїде. Щоправда, якщо не захоче зв’язуватися з ДАІ, чиї вимоги в цьому випадку юристи називають, щонайменше, далекими від букви закону. «Без сумніву, це наступ на конституційні права людей, зокрема на свободу пересування, — зазначив у коментарі «УМ» засновник ГО «Люстрація» Сидір Кізін. — Утім наказ Мінтрансзв’язку не є чинним, бо прямо суперечить Конституції. Так само якщо Державтоінспектор перешкоджає виїзду групи — це незаконно, бо жодна стаття закону не дає йому повноважень на такі дії, а тому їх можна оскаржити в суді. Ніяка владна установа не може своїм наказом чи розпорядженням підміняти Конституцію».