«Гогольфест» без «Арсеналу»

03.06.2010
«Гогольфест» без «Арсеналу»

Виставу «Смерть Гоголя» театр «Дах» робив під «Мистецький Арсенал».Тепер її не буде. (Фото з сайту dax.com.ua.)

Починаючи з 2007 року, в Києві стало традицією майже весь вересень із ранку до ночі просиджувати у «Мистецькому Арсеналі» — Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва «Гогольфест» став у цей час культурною подією номер один. У 2010 році з 3 по 19 верес­ня на Україну чекає найбільший фестиваль за чотири роки його існування — програма розписана на 90 відсотків, із учасниками майже з 30 країн укладені контракти і сплачені аванси. Та минулої п’ятниці президенту «Гогольфесту» Владу Троїцькому повідомили, що «Мистецький Арсенал» закривають на капітальний ремонт і ніяких дійств у вересні там не проводитимуть. Що ж робити, адже не секрет, що сучасне мистецтво на 80 відсотків орієнтується на простір конкретної локації, відтак художники і режисери спланували свої акції спеціально для Арсенальних майданчиків і через низку нюансів вони не можуть повторюватися в іншому приміщенні. Куратор програми візуального мистецтва Катя Бочавар каже, що багатьох художників із Ізраїлю, Німеччини, Мексики, Франції, Іспанії, Великої Британії вдалося переконати взяти участь у «Гогольфесті» саме тоді, коли вона показувала фотографії «Мистецького Арсеналу». «Я не знаю, чи вони погодяться приїхати в інше приміщення. Якщо наша співпраця не складеться з першого разу, вони можуть ніколи не потрапити у Київ», — резюмує Бочавар.

«За два дні до зустрічі з новим директором « Мистецького Арсеналу» Наталією Заболотною я мав дзвінок із прокуратури. Були скарги, що ми рекламуємо «Гогольфест» і прив’язуємо його до «Мистецького Арсеналу». Після коректної розмови з прокурором Наталя Заболотна повідомила, що фестиваль не може проходити у місці, під яке все заплановано. Ми написали відкритого листа Президентові України. Чекаємо на його підтримку та офіційну відповідь», — розповів на прес–конференції Влад Троїцький. А угоди з «Арсеналом» у президента «Гогольфесту» немає. За його словами, раніше вони теж мали труднощі з проведенням, адже реконструкція триває не перший рік, та «Даху» завжди йшли на поступки. «Справді, ремонт треба робити, інакше «Арсенал» може впасти. Та про це з нами не домовлялися. «Гогольфест» не готується за місяць. Переговори проходять за два роки до фестивалю. Місце і час не можна міняти», — каже Троїцький, і його слова підтвердить будь–який арт–менеджер, який проводив хоч один вагомий захід.

Між тим, за планом, IV Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва «Гогольфест» має розпочатися 3 вересня на майдані Незалежності спільною виставою центру сучасного мистецтва «Дах» та легендарного іспанського театру перфомансів La Fura Del Baus, чиї виступи відкривали Літні олімпійські ігри в Барселоні в 1992 році. Акції «Гогольфесту» пройдуть також у Харкові, Одесі, Львові та Севастополі. Для цього організатори знайшли старі закинуті будинки у центрі міст, запросять туди художників, щоб ті розмалювали стіни, облаштують сцени і представлять сотні робіт, які охоплять майже всі напрями сучасного мистецтва. Буде сумно, якщо «Гогольфест» побачать в інших містах України, а столиця втратить свій фестивальний майданчик.

 

ДО РЕЧІ

Євген Уткін, співзасновник «Гогольфесту», посприяв, щоб Влад Троїцький представив українське сучасне мистецтво в Пермі минулого місяця. Фестиваль, організований театром «Дах», також успішно пройшов у Москві та Санкт–Петербурзі. Наступного року «Гогольфест» запросили у Париж, Единбург, Варшаву і Будапешт. І коли фестиваль став нарешті міжнародним обличчям сучасної української культури, раптом з’ясовується, що на Батьківщині він не дуже–то й потрібний.

 

ПРЯМА МОВА

Наталя Заболотна:

— Тиждень тому Державне управління справами повідомило, що запланувало кошти на будівництво «Мистецького Арсеналу». Будівельники заїдуть з початку липня, до Нового року роботи мають завершитися. Якщо сюди заїдуть 20 «КамАЗів» і тисяча людей, переривати їх роботу фактично на місяць буде нереально. «Гогольфест» має проходити офіційно два тижні. Влад хотів заїжджати на початку травня, щоб уже готувати сцени. Неможливо задля одного заходу, яким би важливим він не був для мистецького життя України, припиняти ремонт комплексу, на який так давно очікували. Зараз негайно потрібно робити дах, дворики. У зв’язку з цим ми навіть перенесли наше рідне дітище «Арт–Київ» на 8 листопада. До цього часу сподіваємося, що будемо мати новий дах і підземний простір двора. Також перший поверх буде автономний від будівництва. Цього року маємо завершити дві третини запланованих робіт. У відремонтованому просторі будуть проходити фестивалі, арт–ярмарки, бієнале.

Я розумію, що сучасне мистецтво вимагає певного трешу, це найкращий антураж для нього. Ми також хочемо мати мистецько–музейний комплекс із повноцінними відвідуваннями. Два тижні на рік працювати на «Гогольфест», а потім простоювати — це теж не вихід. Я пропонувала Троїцькому або перенести дати «Гогольфесту» на зиму або наступну весну, або знайти інший варіант. Ми його відразу попередили, що розпочинається будівництво. Є плази різні, гаражі, там звісно буде коштувати трохи дорожче, треба буде шукати спонсорів. Якщо це громадське об’єднання, яке опікується сучасним мистецтвом, воно працює не для того, щоб усі на нього молилися і падали навколішки, заморожували будівництво і надавали все безкоштовно. Казок не буває. Ви знаєте, що я працювала директором «Українського дому», де ми провели дуже багато заходів, хоч як було складно. Завдання були поставлені заробляти мільйон гривень, мільйон двісті тисяч у залежності від сезону. Кожен захід мав велике значення, не менше, ніж «Гогольфест», але ніколи це не було збитковим для підприємства».